Reklama

Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa, venku je 7.3 °C

UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

Parkovací revoluce má zelenou. Město se rozdělí na zóny, už příští rok se začne platit v širším centru

Zprávy z regionu

30.11.2022

Jan Procházka

Zřejmě už za necelý rok vstoupí v platnost první část revolučních změn v parkování v Olomouci. Takzvaná parkovací politika, materiál, připravený pod minulým vedením města, nad nímž se dlouho vznášely otazníky, dostane zelenou. Nová koalice se na něm nyní shodla a po etapách ho bude uvádět v praxi. Nejprve se zpoplatní ulice okolo centra, které nyní přes týden slouží jako odstavné parkoviště dojíždějícím. Následovat budou sídliště. Parkovací karty pro ty, kteří v dané oblasti nemají trvalé bydliště, budou stát tisíce. Cílem je ulevit městu od statické dopravy a dojíždějící donutit k přechodu na veřejnou dopravu.

Slibovali parkoviště v podzemí i u letadla

Parkování v Olomouci. Téma, na kterém, si vylámala zuby nejedna radniční koalice. Situace se přitom posledních dvacet let stále zhoršuje; ulice na hranicích placené zóny jsou v týdnu přeplněné často divoce parkujícími auty dojíždějících, zaparkovat večer na sídlišti je záležitost pro otrlé… A pěší zónou se prohánějí auta bez povolení. Jen pro zajímavost: Tento článek jsme vydali před deseti lety. Stačí možná přečíst jen titulek… Parkování v Olomouci mělo vyřešit hned několik parkovacích domů. Hovořilo se o tom, že jeden vznikne pod Dolním náměstím, později se objevil docela vážně míněný nápad na vybudování parkoviště pod třídou Svobody. Naděje se vkládaly do Palachova náměstí, kde se ale město ani po letech nedokázalo dohodnout s židovskou obcí, jíž patří pozemky. Nakonec měl spásu přinést parkovací dům u letadla - součást nové multifunkční haly. Mimochodem, vypuzení legendárního Tupolevu je dodnes prakticky jediným počinem v tomto ambiciózním projektu. Přestože o budování záchytných parkovišť se hovoří stále, a přestože je vytipována řada lokalit, kde by mohla stát, žádný z projektů není blízko realizaci a vzhledem k aktuálním cenám ve stavebnictví zřejmě ani dlouho nebude.

Loni v listopadu byl však zveřejněn materiál nazvaný Parkovací politika města Olomouce, který řeší parkování komplexně a narozdíl od většiny předchozích nápadů pracuje hlavně s tím, co už je. Aby se mohl zavést, nejsou potřeba miliardové investice. Chvíli to ale vypadalo, že jedinou změnou, kterou přinese, bylo jarní zdražení poplatků za stání na “nejlukrativnějších” místech na sto korun za hodinu. Materiál totiž připravili odborníci ještě pod starým vedením města a nepanovala na něm shoda ani v minulé koalici, námitky zaznívaly nyní i ze stran členů nové městské vlády. S těmi se však radní vypořádali a parkovací politika tak má de facto zelenou. “Měli jsme na toto téma jednání a nové vedení města se shodlo, že materiál bude schválen v podstatě v té podobě, v jaké byl navržen,” konstatuje Martin Luňáček z útvaru hlavního architekta magistrátu, koordinátor celého projektu. Nyní se tedy po etapách může nová parkovací politika začít zavádět.


Každý by měl mít právo parkovat tam, kde bydlí. Jinde bude platit.

Parkovací politika. Jak to bude fungovat?

Nová parkovací politika je ve své podstatě docela prostá. Dělí město na čtyři zóny: A (pěší zóna), B, (historické centrum), C (širší centrum) a D (sídliště). Pracuje se s myšlenkou, že každý by měl mít právo parkovat tam, kde bydlí. (Rozuměj tam, kde má trvalé bydliště. Vedlejším efektem nejspíš bude i nárůst počtu obyvatel, protože zdaleka ne každý, kdo v Olomouci léta žije, je tu přihlášen.) Tyto osoby - rezidenti - si budou moci koupit roční parkovací kartu prakticky za pakatel. Nikoliv však do celé příslušné zóny, ale jen do části, v níž žijí. A pouze na jedno auto. To další už bude za podstatně vyšší cenu, která například na sídlišti má činit deset tisíc korun. “Je to vztaženo na osobu, nikoliv na domácnost. Pokud je tedy v domácnosti více aut a každé využívá někdo jiný, je to potřeba doložit nějakým dokladem a na základě něj pak lze i toto vozidlo parkovat za výhodných podmínek,” upřesňuje Martin Luňáček. Administrace těchto úkonů se bude provádět online. “V současné době je ve vývoji webová služba, přes kterou to bude možné. Pokud ale někdo preferuje osobní návštěvu úřadu, samozřejmě půjdou tyto úkony vyřídit i zde,” ubezpečuje Luňáček.

Interaktivní mapa: Rozdělení města na zóny

Zobrazit mapu v novém okně prohlížeče.

Další myšlenkou, s níž pracuje politika parkování, je skutečnost, že v Olomouci funguje kvalitní hromadná doprava. A pokud přesto jedete autem někam, kde nebydlíte, bude vás parkování stát peníze. “Primárně tím cílíme na dojíždějící, kterým chceme dát jasný signál, že není v pořádku, aby jejich vozy stály celou pracovní dobu v rezidenčních čtvrtích poblíž centra. Ta situace je tam neúnosná a trpí tím hlavně lidé, kteří tam žijí. Těm chceme naopak ulevit,” vysvětluje Martin Luňáček.
Samostatnou kategorií jsou podnikatelé. Ti si mohou parkovací kartu vyřídit také. Zvýhodněná cena pro ně ale neplatí. A to ani pokud vlastní v dané zóně nemovistost. Stejně tak si může parkovací kartu pořídit i ten, kdo se dojíždění autem vzdát nehodlá. Zaplatí však zvýšenou cenu, k dispozici pak bude mít celou zónu C, do jiné se návštěvnická karta koupit nedá.
Zpoplatnění zón A, B a C bude jen ve všední dny a parkovné se bude vybírat od osmi do osmnácti hodin, v zóně D naopak až od sedmnácti do šesté ranní a to od neděle do čtvrtka. Tím chce město mimo jiné ulevit sídlištím od parkujících služebních aut a dodávek, které ubírají místa rezidentům.

Systém myslí i na situace, kdy k vám přijede návštěva či řemeslník. “Počítá se s tím, že každý rezident bude mít k dispozici sto hodin, které může rozdělit právě pro takové účely. To se týká i lidí, kteří sami auto nemají. Bude stačit se do systému bezplatně registrovat,” vysvětluje Luňáček.

Kolik to bude stát?

  čas hodinová sazba roční karta rezident
1. auto / každé další
A - Pěší zóna 8 - 18 100 2000 / 16 000
B - centrum 8 - 18 40 2000 / 16 000
C - širší město 8 - 18 20* 600 / 12 000 
D - sídliště 17 - 6 10* 100 / 10 000

*1. hodina zdarma

Karta pro abonenta bude stát 12 000 za první auto, za každé další 18 000. Ceny jsou stejné do všech zón.

Návštěvník si bude za 12 000 korun moci zakoupit parkovací kartu pouze do zóny C.

Ceny se během schvalovacího procesu mohou změnit.

Zavádění postupně, první bude okolí centra

Aby mohla být parkovací politika uvedena v život, musí se ještě řada věcí vykonat. “Je potřeba vysoutěžit informační systémy, nové parkovací automaty, koupit pro městskou policii kamerový set, který bude dodržování pravidel monitorovat. Musí se také nechat vyrobit doslova stovky dopravních značek…” vyjmenovává Martin Luňáček. První změna přijde na začátku roku, kdy zmizí současné automaty. “Skončí vydávání parkovacích lístků, systém bude nově pracovat jen s poznávacími značkami. Současně začne vydávání dlouhodobých parkovacích karet pro stávající zóny A a B pouze elektronicky. Ty již vydané papírové ale samozřejmě doběhnou do konce,” říká Martin Luňáček. Zóna B už bude nově rozdělena na dílčí části, kdy budou rezidenti moci parkovat pouze v jedné z těchto oblastí dle místa trvalého pobytu. .

Spuštění zóny C je podle Martina Luňáčka podmíněno řadou okolností: “Pokud by všechna výběrová řízení, informační kampaň a další nezbytné procesy proběhly dle nejoptimističtějšího plánu, mohli bychom východní část zóny C spustit v červenci. Spíš ale počítám, že to bude zkraje podzimu. Další etapa pak bude následovat do tří měsíců.”

“Sídlištní” zóna D by pak, opět po částech, mohla být zavedena na přelomu let 2023 a 2024.

V zóně C se bude moci, podobně jako na parkovištích u  supermarketů, parkovat zdarma první hodinu. Během ní se dá zvládnout třeba návštěva lékaře či služby.

Parkování ve velké části Olomouce už nebude zadarmo. Stávající placená zóna se nejprve rozšíří o takzvané širší město. Tedy třeba i o Bořivojovu ulici (na snímku). Právě tyto oblasti čelí ve všední dny doslova nájezdům dojíždějících, kteří klidné rezidenční čtvrti mění v obří parkoviště.

Foto: Jan Procházka

Do pěší zóny jen s povolením. Jinak najdete ve schránce složenku

Velkým a vleklým problémem je i parkování a vjezd aut bez povolení do historického centra. “Řidiči si často hlavně Denisovou a Pekařskou zkracují cestu, někdy jedou i přes náměstí. A nezřídka tam bez povolení i parkují. Není v kapacitě městské policie to úplně uhlídat,” popisuje současný stav Martin Luňáček. Pěší zónu proto bude mít pod dohledem kamerový systém. Ten zaznamená poznávací značky aut, které do ní vjíždějí a porovná je se seznamem těch, kteří sem mají povolený vjezd. Pokud se vozidlo na seznamu nenachází, pošle systém majiteli pokutu. “Postupně budeme podobný systém zavádět na více místech, dá se pomocí něj trestat i řidiče, kteří jedou na červenou či moc rychle,” naznačuje Luňáček, na co se mají hříšníci v Olomouci připravit. Uvažovalo se také o mechanické zábraně na vjezdech do zóny. “Nějaké sloupky ale bohužel nejsou příliš reálné. Jde o to, že ulice jsou často podsklepené a takové zařízení, ač se to nezdá, potřebuje značný prostor k zahloubení, což není technicky možné,” uzavírá Luňáček.

Peníze, vybrané za parkování, město vrátí zpět do systému prostřednictvím fondu mobility. Za ně bude budovat či opravovat nová parkovací místa, pořizovat techniku a investovat do elektronických systémů.