Reklama

Sobota 19. října 2019, svátek má Michaela, venku je 10 °C

Kompromis! Ulice 8. května bude po rekonstrukci přívětivější pro chodce, všechna automobilová stání ale nezmizí

Zprávy z regionu

14.8.2019

Autor: red

Rada města Olomouce v pondělí projednala a schválila změny v projektové dokumentaci na rekonstrukci ulice 8. května. Výsledkem je nižší počet parkovacích míst. Zrušit všechna automobilová stání ale radní odmítli.

Foto: Archiv redakce

Při rozhodování brali radní v potaz stanovisko a připomínky Komise architektury, která se úpravami deset let starého projektu zabývá již několik měsíců. "Podobu nové vozovky i chodníků hodně ovlivňuje kolejový svršek a jeho uložení v ulici Pekařská, na nějž ulice 8. května navazuje," vysvětlil předseda komise Michal Giacintov. Podle něj existuje mnoho požadavků a variant na případné změny - a to od laických po radikální. Některé jsou i tři roky staré. Vyhovět jim ale není možné kvůli trakčnímu vedení, kolejišti, výšce soklů budov a dalším technickým omezením. Komise radním navrhla vypustit některá podélná parkovací stání. Zrušení obrubníků a srovnání povrchu do jedné roviny ale možné není. Důvodem je nivelace kolejí a odtokové poměry.

Primátor Mirek Žbánek navrhl zrušit podélné stání před hotelem Národní dům, ke změnám se připojil rovněž náměstek Matouš Pelikán. "Myslím, že by bylo vhodné zrušit parkovací stání především v místě přechodu pro chodce mezi poliklinikou a náměstím Národních hrdinů, kde je největší koncentrace lidí," řekl. Radní se také shodli na tom, že je nutné rozšířit chodníky v okolí kostela sv. Mořice.

Foto: Archiv redakce

Na základě rozhodnutí rady města budou vypuštěny parkovací zálivy na severní straně uličního profilu mezi ulicemi U hradeb a Slovenská a také část parkovacích stání při jižní straně uličního profilu od náměstí Hrdinů po druhý trakční sloup. Tato změna se do projektové dokumentace promítne jako změna stavby před dokončením. Parkovacího zálivy na ulici 8. května by měly být vyhrazeny především pro zásobování provozoven s krátkým časovým úsekem pro stání.

Rozhodnutí rady ponechat alespoň pár nezbytných míst pro zastavení uvítal ředitel Okresní hospodářské komory Radim Kašpar. "Podnikatele, kteří podnikají v centru Olomouce, dlouhodobě trápí složitost dopravy v historickém jádru města. Vylučování osobní automobilové dopravy, ztěžování zásobování, v kombinaci s mnohdy až šikanózním jednáním a botičkováním, to jsou témata, na která nejvíce a nejčastěji upozorňují," sdělil.

Centrum bez aut by se však líbilo mnoha obyvatelům města. "Historické centrum je opravdu krásné. Vím, že je tu těžké zaparkovat, ale máme tu tramvaje, autobusy... Kde je místo pro lidi? Pro chodce, pro maminky s kočárky? Těch aut je tu moc," uvedla čtyřiačtyřicetiletá Marie, která do centra denně dojíždí. Tramvají. "Kdyby existovalo větší záchytné parkoviště, vím, bylo by to snazší. Je to rozpor, který tu bude vždycky. Centrum bez aut, nebo s nimi?" doplnil třicetiletý Petr, který sám nejraději cestuje na kole. Vedení města tak alespoň dospělo ke kompromisu. Parkovacích stání na ulici 8. května bude míň...