Reklama

Čtvrtek 6. května 2021, svátek má Radoslav, venku je 10.6 °C

Odklad technické o 10 měsíců? Raději na ni jeďte v řádném termínu, vyhnete se frontám i dalším problémům

Zprávy z regionu

26.4.2021

Jan Procházka

Končí vám na autě technická? “Díky” covidu byste si s tím nemuseli dělat ještě deset měsíců těžkou hlavu. V rámci protipandemických opatření je totiž v rámci celé Evropské unie možno kontrolu legálně odložit. Odborníci se ale shodují, z hlediska bezpečnosti je to hazard, v neposlední řadě se včasným absolvováním kontroly vyhnete frontám, které se po skončení opatření vytvoří. Teď jsou naopak kapacity volné a kontrola tak zabere pár desítek minut.

Kam zajet na STK v Olomouci?

Seznam stanic technické kontroly včetně kontaktů najdete v našem Katalogu firem.

 “Platnost technických prohlídek je prodloužena o 10 měsíců v celé Evropské unii ode dne jejich původní platnosti. Opatření se týká technických kontrol propadlých v období od 1. září 2020 do 30. června 2021,” vysvětlil mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Stejné opatření platilo už loni.

Podle odborníků je sice vidina, že na povinnou prohlídku nyní nemusíte z jednoho pohledu lákavá, ve skutečnosti je to ale hazard. “Hlavním smyslem tohoto opatření nazvané Omnibus II, je vyjít vstříc lidem, kteří onemocní, jsou v karanténě nebo v době lockdownu uvízli v jiném okrese či dokonce v zahraničí. Má pomoci i těm, kteří v této době omezují své kontakty s okolím na absolutní minimum a nechtějí z obavy z nakažení chodit ani na úřady nebo zajet na Stanici technické kontroly,” vysvětluje Jiří Kašpárek ze společnosti Ostra Group, která patří mezi největší poskytovatele služeb pro osobní a nákladní dopravu. Podle něj si ale řada lidí vysvětlila opatření po svém a vyložila si ho jako dárek, jak na deset měsíců povinnou kontrolu odložit. Dokládá to i čísly, na některých stanicích klesl po vyhlášení opatření počet zákazníků až o čtyřicet procent. Přitom smyslem STK je dohled nad dobrým technickým stavem vozidel; v Česku je průměrné stáří aut patnáct let, což nás v Evropě řadí na poslední příčky. “Právě návštěvy STK by měly přimět řidiče, aby se o svá vozidla průběžně starali,” domnívá se Kašpárek a dodává, že kontrola funguje i preventivně. Často je při ní odhalena skrytá závada. Majitelé také často dávají zejména starší vozidla před provedením kontroly preventivně kontrolovat v servisu. Na všechny tyto závady se tak může přijít později, což může mít i vážné následky.

Další důvody, proč technickou neodkládat a zajet na ni raději v řádném termínu, jsou ryze praktické. Až program Omnibus II skončí, očekávají stanice zvýšený nápor. Budou se mísit “řádní” zákazníci s těmi, kteří kontrolu odložili. Může se tak stát, že na prohlídku se načekáte. 

S legálně propadlou technickou navíc v případě nehody mohou mít problémy i pojišťovny. Ty totiž pochopitelně zjišťují technický stav vozidel a jeho vliv na nehodu. "Pokud byl příčinou dopravní nehody, tak ani nařízení o odkladu platnosti technické kontroly nezbavuje provozovatele odpovědnosti za škodu,” konstatuje Bořek Těžký, ředitel úseku likvidace neživotního pojištění České podnikatelské pojišťovny.

Opatření navíc platí jen v rámci Evropské unie. Pokud byste se chtěli autem vydat za její hranice, například v létě do Srbska, pro tamní úřady bude vaše kontrola propadlá, což může přinést značné potíže.

Podle odborníků by tedy motoristé měli raději kontrolu absolvovat v řádném termínu. Ušetřených deset měsíců totiž v konečném důsledku není žádnou výhrou. V současné době hlásí stanice technických kontrol volné kapacity. Absolvovat prohlídku tak nyní můžete většinou bez objednání a zabere pár desítek minut.