Reklama

Čtvrtek 22. srpna 2019, svátek má Bohuslav, venku je 22.3 °C

Evžen Oněgin: Mrazivý příběh marné lásky míří do Moravského divadla

Kultura

12.4.2019

foto: Jan Procházka, roc

Jeden z nejsilnějších a nejslavnějších příběhů klasické ruské literatury. Tak by se dal charakterizovat Puškinův veršovaný román Evžen Oněgin. Příběh zbytečného člověka, neopětované lásky i marné smrti nastavuje zrcadlo, dojímá a mrazí i po téměř dvou stech letech od prvního vydání. Do jevištní podoby ho převedla dramaturgyně Moravského divadla Michaela Doleželová spolu s Bogdanem Kokotkem, který se chopil i režie. Šéf polské scény Těšínského divadla si ke spolupráci pozval i výtvarníka Krzysztofa Małachowského a jeho ženu, choreografku Katarzynu Annu Malachowskou. Stejný tým před časem pracoval i na představení Mistr a Markétka. I v případě Oněgina Poláci vtiskli inscenaci něco výjimečného. A vytvořili dílo, které diváka vtáhne a nepustí. Premiéra je dnes večer.

Foto: Jan Procházka

Umělecký šéf polské scény Těšínského divadla Bogdan Kokotek spolupracoval se souborem olomoucké činohry před dvěma lety na jiné adaptaci slavného ruského díla Mistr a Markétka. Bulgakovův román patří mezi jeho nejoblíbenější, Evžena Oněgina však dosud mezi favority neměl. „U nás není Puškinův román tak oblíbený, pravděpodobně z toho důvodu, že polská literatura zažila vrchol právě v období romantismu a Oněgin se mezi domácí už asi nevměstnal. Na vině jsou dle mého i polské překlady, které nejsou tak dobré jako české. Samozřejmě jsem viděl slavnou Mikuláškovu inscenaci v Divadle Petra Bezruče v Ostravě, která se mi líbila, ale svou adaptaci jsem chtěl pojmout jinak. Byl jsem za nabídku režírovat Oněgina v Olomouci rád, a jak to už bývá s každým textem, který se chystám uvést na jeviště, v průběhu zkoušení si jej postupně zamilovávám. Teď se dá už s jistotou říct, že jsem zamilovaný,“ uvedl režisér.

Foto: Jan Procházka

V titulní roli se představí Jan Ťoupalík. „Upřímně, na roli Oněgina jsem si trochu myslel, ale když jsem viděl obsazení, byl jsem lehce paralyzovaný. S velkou rolí přichází i množství práce, nicméně Evžen Oněgin mě moc baví. S knižním vydáním jsem se setkal už na gymnáziu, divadelní zpracování jsem měl možnost zhlédnout před lety v Divadle Petra Bezruče a během příprav jsem si pustil film s Ralphem Fiennesem v hlavní roli. To tolik užívané sousloví „zbytečný člověk“ v souvislosti s postavou Oněgina je možné správné, ale zní trochu moc negativně. Jsem rád, že se při zkouškách snažíme najít v Oněginovi více rovin a já doufám, že před diváky obhájím i to pozitivní v mé postavě - aktivní hledání smyslu života, citlivost, empatie,“ uvedl Ťoupalík.

Foto: Jan Procházka

Podle režiséra je Puškinovo dílo velmi aktuální. „Hlavní hrdina hledá nějaké poznání a nenalézá ho. Život, který vede, ho nenaplňuje. Kvůli tomuto až faustovskému hledání není schopen uvidět a docenit to, co by smyslem jeho života být mohlo, není schopen postřehnout, vidět lásku. V tom je pro mě dílo velmi současné. Všichni jsme v pohybu, máme pocit, že musíme za život všechno poznat a zkusit, všeho docílit a proto občas nevidíme věci nejdůležitější. Když pak Oněgin zjistí, že našel to důležité, je už pro něj pozdě,“ upozornil režisér.

Foto: Jan Procházka

Taťánu Larinovou, která se do Oněgina nešťastně zamiluje, ztvární Natálie Tichánková. „Myslím si, že se Taťána do Oněgina zamilovala doslova na první pohled. A v takovém případě je vám zpočátku úplně jedno, jestli je ten člověk takový nebo makový. Láska jednoduše nesoudí. Po nějakém čase samozřejmě prvotní opojení opadne a vy buď narazíte na tvrdou zem, nebo se jen utvrdíte ve své volbě. V Taťánině případě se bohužel “princ z pohádky” rozplyne,“ charakterizovala herečka.

Foto: Jan Procházka

Taťáninu sestru Olgu si zahraje Vendula Nováková. „Tak jako většina sourozenců, i Olga s Taťánou jsou naprosto odlišné. Olga je na rozdíl od Táni živel. Je energická, pragmatická a s ničím si moc neláme hlavu. To co Taťána prožívá čtením románů, zažívá Olga doopravdy. Nepotřebuje snít o princi na bílém koni. Táňa touží po opravdové, romantické lásce na celý život. A proto bude Olga vždycky šťastnější než Táňa,“ shrnula Nováková.

Foto: Jan Procházka

Foto: Jan Procházka

Foto: Jan Procházka

Scénu a kostýmy navrhl režisérův pravidelný spolupracovník Krzysztof Małachowski, jeho žena Katarzyna Anna vytvořila pro inscenaci originální choreografii nejen pro pověstnou valčíkovou scénu plesu, ale i pro další části.

Foto: Jan Procházka

Foto: Jan Procházka

Foto: Jan Procházka

Foto: Jan Procházka

Básníka Lenského si zahraje Petr Vaněk. „V divadle jsem se s Evženem Oněginem ještě nesetkal. Samozřejmě jsem měl povědomí o příběhu a postavách, ale podrobně jsem se s tímto dílem seznámil až při studiu role. Teď už si ho budu pamatovat navždy. Je to krásný román,“ uvedl Vaněk.

Foto: Jan Procházka

Foto: Jan Procházka

Foto: Jan Procházka

Foto: Jan Procházka

Foto: Jan Procházka

Foto: Jan Procházka

Foto: Jan Procházka

Foto: Jan Procházka

Foto: Jan Procházka

Foto: Jan Procházka

Foto: Jan Procházka

Foto: Jan Procházka

V historii Moravského divadla se jedná o teprve druhou činoherní adaptaci Puškinova románu. Ta první měla premiéru 10. dubna 1999, režisérem inscenace byl Peter Gábor. Častěji byla uváděna Čajkovského opera Evžen Oněgin, která se v Olomouci dočkala jedenácti inscenací – tu zatím poslední nastudovala v roce 2011 režisérka Andrea Hlinková.

Foto: Jan Procházka

Evžen Oněgin

Premiéra je v pátek 12. dubna v 19 hodin, další reprízy jsou naplánované na úterý 16. a sobotu 20. dubna.