Trať do Uničova má jako první v republice supermoderní zabezpečení. Vlaky urazí cestu za necelou půlhodinku - OLOMOUC.CZ
Reklama

Pondělí 21. července 2025, svátek má Vítězslav, venku je 24.3 °C

UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

Trať do Uničova má jako první v republice supermoderní zabezpečení. Vlaky urazí cestu za necelou půlhodinku

Zprávy z regionu

3.12.2022

roc jap

Správa železnic dokončila modernizaci a elektrizaci vytížené regionální trati Olomouc – Uničov. Jde o vůbec první trať v České republice, na které budou všechny jízdy vlaků sledovány evropským zabezpečovačem ETCS, který se má už za několik let stát standardem na všech tratích. Mobilní část tohoto systému tak musí mít v provozu všechny soupravy, které na trať vyjedou. Cesta vlakem se v tomto úseku zkrátí ze 40 minut na méně než půl hodinu.

Správa železnic dokončila rozsáhlou rekonstrukci úseku Olomouc – Uničov, na kterém bude od ledna spuštěn provoz vlaků pod dohledem jednotného evropského zabezpečovače (ETCS). Ten výrazně snižuje riziko selhání lidského faktoru při řízení drážních vozidel i dopravy. Podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody jde o významný milník: „Od roku 2025 bude výhradní provoz ETCS povinný na významné části naší sítě. Spuštění tohoto systému na trati z Olomouce do Uničova je důležitým krokem, protože si zde můžeme společně s dopravci provoz otestovat a vyhnout se tak některým komplikacím, které se zaváděním výhradního provozu evropského zabezpečovače mohou být spojeny.“ 

Trať prošla kompletní rekonstrukcí. Vlaky se po ní budou moci prohánět až stošedesátikilometrovou rychlostí. 

Foto: Jan Procházka

Maximální rychlost na trati se zvýšila až na 160 km/h, stanice a zastávky jsou nově bezbariérové, rekonstruovány byly výpravní budovy v Bohuňovicích a ve Šternberku a v neposlední řadě byl úsek elektrizován. Cestující se mohou těšit také na nový orientační systém ve stanicích a zastávkách.

Modernizace a elektrizace trati z Olomouce do Šumperka umožní dopravcům nasazení moderních elektrických souprav, zvýšila kapacitu trati i stupeň jejího zabezpečení. Trakční soustava je nyní stejnosměrná, počítá se ale s budoucí konverzí trakčního napájení na střídavou soustavu.