Street Art Festival obohatil Olomouc o další velkoplošné malby. Velkou pozornost vzbudily grafické panely na oknech Tržnice
Olomouc má za sebou osmnáctý ročník Street Art Festivalu, který během září opět proměnil veřejný prostor města. Letošní ročník nesl podtitul "Past Perspectives" a zaměřil se na vztah mezi minulostí a současností ve veřejném prostoru – na to, jak město uchovává paměť skrze umělecké zásahy a jak se tyto zásahy stávají součástí jeho identity.
Umění, které zůstává ve městě
Vizuální část festivalu přinesla několik zásadních realizací. Ukrajinské duo Etching Room 1 se představilo v rámci intervence do zástavby v neředínském kampusu, španělsko-italský umělec El Rughi vytvořil výraznou muralovou kompozici na mostním pilíři na Holické ulici, a venezuelský muralista Luis Lozada proměnil skatepark v Neředíně, který díky jeho práci získal zcela novou vizuální identitu. Původně plánovaná malba berlínského umělce Dimy Kormy na budově Polygrafické školy byla z technických důvodů přesunuta na příští ročník.
Tržnice jako zrcadlo města
Velkou pozornost letos vzbudila realizace grafických panelů Ondřeje Michálka v jižních oknech olomoucké Tržnice. Série poster artu reflektovala současný stav této budovy i širší otázku využívání veřejného prostoru v centru města.
Instalace vyvolala živou debatu na sociálních sítích i v místních médiích – a stala se podnětem k veřejné diskuzi o proměně olomouckého veřejného prostoru, která se uskutečnila v Centralu. Debaty se zúčastnili mimo jiné kurátorka Romana Junkerová, architekt Tomáš Pejpek a moderátorka Martina Mertová.
"Cílem festivalu není jen vytvářet estetické zásahy, ale otevírat i otázky, jakým způsobem se město vyrovnává se svou minulostí a jak pečuje o současnost," uvedla Junkerová.
Výstavy, koncerty i debaty
Součástí doprovodného programu byla výstava Michaely Pospíšilové Králové ve Studiu G21, která po celý měsíc nabízela citlivý pohled na téma paměti a prostoru. Festival doplnily také akce pro veřejnost – Graffiti Jam na Tovární ulici, filmová projekce "Veřejně prospěšná práce" i studentský MEET UP ve spolupráci s Univerzitou Palackého, kde vystoupil Cringe Prince.
Velký ohlas sklidila i série večerních koncertů, které přilákaly vysokou návštěvnost a potvrdily, že Street Art Festival je nejen vizuálním, ale i společenským svátkem města.
Umění jako společný jazyk
Téma letošního ročníku – "Past Perspectives" – otevřelo otázku, jak město čte své vlastní vrstvy a jak může současné umění reagovat na gesta minulosti. "Veřejný prostor je pamětí města. Každý nový zásah do něj by měl být dialogem, ne soutěží. Těšíme se na další ročníky, kdy s touto tématikou chceme i nadále pracovat," shrnuje závěrem Junkerová.
Street Art Festival Olomouc 2025 ukázal, že i po osmnácti letech zůstává otevřenou platformou pro umělce, architekty, obyvatele i návštěvníky – a že město může být živým organismem, který se mění s tím, kdo a jak se na něj dívá.