Slovenská sezóna, španělská zarzuela i barokní poklady. Podzimní festival duchovní hudby zve na devět koncertů
Podzimní festival duchovní hudby vstupuje v letošním roce do svého třicátého druhého ročníku. Za dobu svého konání si vybudoval nejen respekt mezi posluchači, návštěvníky města, interprety, a i ostatními českými festivaly a zároveň potvrdil oprávněnost a nadčasovost myšlenky, která ho před třemi desetiletími utvářela: město Olomouc je svoji duchovní a architektonickou dispozicí a skladbou návštěvníků koncertů ideálním místem pro realizaci a prezentaci vrcholných děl evropské a světové hudby, které v sobě obsahují duchovní poselství.
Letošní ročník je tradiční a zároveň i výjimečný. Festival zachovává tradiční dobu konání, pozoruhodná místa pro vystoupení, lehce navyšuje počet koncertů, ale samozřejmě se především snaží představit zajímavý program v interpretaci osobitých hudebníků a zpěváků z domova i zahraničí (21. 9. až 18.10. 2025). Oproti rokům předchozím je v souvislosti s pořádáním tzv. Slovenské sezóny v Olomouci pozvána na festival řada umělců ze Slovenské republiky. Festival promyšleně využívá mimořádného genia loci města Olomouc, který je tvořen množstvím kostelů a chrámů a řadou dalších zajímavých historických i soudobých staveb, které umožňují realizaci koncertních představení v akusticky jedinečných prostorách. Při přípravě bylo myšleno v prvé řadě na obyvatele města a také jeho návštěvníky.
Návštěvníci jsou zváni na devět koncertů do chrámu P. M. Sněžné, arcibiskupského paláce, dómu sv. Václava, chrámu sv. Michala, baziliky na Svatém Kopečku, do Freskového sálu tzv. Komenia, Červeného kostela a do Domu U parku. Jeden koncert se bude konat v prostorách zámku Čechy pod Kosířem. Program letošního ročníku nabízí ojedinělý a žánrově i druhově pestrý program složený převážně z evropské duchovní hudby více než šesti století.
Festival zahajuje v neděli 21. září v sále arcibiskupského paláce komorně pojatým provedením španělské barokní opery tzv. zarzuely. Ty byly psány převážně na mytologická témata a byly tvořeny písněmi, áriemi a tanci. To platí i o zarzuele Ópera escénica deducída de la guerra de los gigantes od skladatele Sebastiána Duróna (1660–1716), která bude letošní ročník festivalu otevírat. Název můžeme volně přeložit jako Válka obrů. Zkomponována byla na anonymní libreto a premiéru měla v Madridu pravděpodobně roku 1701 u příležitosti oznámení svatby Filipa V. Španělského a Marie Luisy Gabriely ze Savoy. Uslyšíme ji v interpretaci souboru Musica Florea pod vedením Marka Štryncla. V hlavní roli vystoupí španělská altistka Marta Infante.
Druhý festivalový koncert se bude konat mimo Olomouc, a to na zámku Čechy pod Kosířem ve středu 24. 9. od 19 hodin. Zazní na něm cyklus patnácti písní Paula Hindemitha Marienleben, které zhudebňují básně R.M. Rilkeho zachycující život Panny Marie od narození až do smrti. Hindemithův písňový cyklus je vnímán jako mimořádně myšlenkově hluboké dílo, kompozičně zralé a v mnoha ohledech netradiční. Cyklus uslyšíme v interpretaci sopranistky Tamary Morozové za klavírního doprovodu Filipa Martinka a souběžné taneční realizace Kláry Jelínkové.
Festival se dlouhodobě věnuje i mladé nastupující interpretační generaci, což potvrzuje každý rok tím, že dává příležitost umělcům, kteří ještě nejsou mediálně tak známí, ale jejichž hudební potenciál je velkým příslibem do budoucnosti. V letošním roce byl pozván slovenský kytarista Karol Samuelčík, vítěz mnoha soutěží a umělec respektovaný již po celém světě. S hudbou Johanna Sebastiana Bacha, kterou bude hrát na sedmistrunnou kytaru, vystoupí v Červeném kostele v pondělí 29. 9. od 19.00 hodin.
Dům U parku bude ve středu 1. 10. hostit soubor PhilHarmonia Octet Prague který tvoří nejlepší hráči na dechové nástroje, kteří působí v pražských orchestrech. Vedle krásného dechového oktetu Ludwiga van Beethovena zahrají i dvě úpravy pro toto seskupení hráčů, a to suitu z Janáčkovy opery Z mrtvého domu a monumentální a zvukově barvité přepracování Musorgského Obrázků z výstavy.
První z oratorních koncertů letošního ročníku festivalu je plánován na neděli 5. 10. do dómu sv. Václava, kde Moravská filharmonie Olomouc pod vedením slovenského dirigenta Mariána Lejavy provedou společně s Českým filharmonickým sborem Brno dvě rozsáhlá meditativní díla, která vznikla v Paříži v prvé polovině 20. století: Stravinského Žalmovou mši a Requiem d moll Gabriela Fauré. Jako sólisté se představí dva mladí umělci, kteří budou na festivalu vystupovat poprvé, a to sopranistka Vanesa Čierna a barytonista Boris Prýgl.
Výhradně slovenští interpreti - sopranistka Adriana Banásová, Spevácký zbor Technik STU a Slovenský komorný orchester - budou protagonisty koncertu ve středu 8. 10. v chrámu sv. Michala, který přinese program z duchovní hudby 20. století. Pro posluchače novým bude bezpochyby Magnificat Johna Ruttera. Jedná se o živé, barevné a melodicky bohaté dílo. Kombinuje prvky klasické hudby s vlivy latinskoamerické hudby, jazzu a populární hudby. Důraz je kladen na rytmus, lyrické melodie a chytlavé harmonie. Dílo je často vnímáno jako radostné a oslavné.
Svátečním bude koncert v neděli 12. 10., který se bude konat v jedinečných a působivých prostorách baziliky Navštívení Panny Marie na Svatém Kopečku. Koncert je věnován 145. výročí založení Akademického sboru Žerotín. Soubor, který přes 30let vede sbormistr Pavel Koňárek, dodnes působí v řadě koncertních projektů, spolupracuje s předními orchestry, především s Moravskou filharmonií Olomouc, a účastní se řady hudebních festivalů. Spoluúčinkuje Czech Baroque Ensemble.
Festival se dlouhodobě věnuje i uvádění skladeb, které byly zapomenuty či zapadly do šera archívů. V letošním roce zazní ve středu 15. 10. v tzv. Freskovém sále instrumentální skladby olomouckého rodáka Gotffrieda (Bohumíra) Fingera, který byl ve své době proslulým hráčem na violu da gamba. Byl znám i jako skladatel, který se označoval jako "Godefrido Finger, Olmutio Moravio". Georg Finger, jeho otec či bratr, působil v Olomouci jako regenschori v chrámu sv. Mořice. Gottfried Finger byl pravděpodobně hudebníkem v biskupské kapele Karla Liechtensteina-Castelcorno a některá jeho díla jsou dochována v kroměřížské hudební sbírce. Působil následně v Mnichově a v Londýně. Koncert přinese zajímavé skladby tohoto autora společně s několika díly jeho vrstevníků. Provedení se ujal soubor Ensemble Rýnský.
Závěrečný slavnostní koncert festivalu v sobotu 18. října umístěný do chrámu Panny Marie Sněžné, nabízí posluchačům koncert s podtitulem Mystika v hudbě. V interpretaci Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín s dirigentem Jakubem Kleckerem, sóĺisty Janou Šrejma Kačírkovou, Tomášem Černým a Českým akademickým sborem Brno, zazní tři významná díla dvacátého století / Janáček Otčenáš, Fišer Labyrint a Poulenc Stabat Mater/, která jsou proslulá svoji duchovní hloubkou a kompozičním mistrovstvím.
Festival tradičně spolupracuje s televizí NOE, která bude v letošním roce zaznamenávat a přenášet koncerty dva, a to 24. 9. ze zámku Čechy pod Kosířem a 12. 10. a z baziliky Navštívení Panny Marie na Svatém Kopečku.
Více informací o jednotlivých koncertech i možnost nákupu vstupenek najdete na webových stránkách festivalu →

DNES
Hattrick Jindráka, přestup Pitáka. Mapei Merida Kaňkovský má za sebou silný rok
DNEŠEK
DNES
Dnešek: Pokračování Kabaretu Nahatý Shakespeare i den proti obezitě
Sport
17.9.2025
Mora má další vítězství, poradila si s Kladnem
Kultura
17.9.2025