Reklama

Úterý 19. listopadu 2019, svátek má Alžběta, venku je 7.9 °C

Rumělka ze Sibiře, malštok, plátky zlata, palladium. Restaurátor Radomír Surma dokončuje sluneční hodiny a erb nad orlojem

Zprávy z regionu

25.10.2019

Zuzana Doleželová

Už brzy budou moci Olomoučané obdivovat unikátní sluneční hodiny, které se zásluhou restaurátora Radomíra Surmy vrátí na fasádu radnice. A nejen ty. Nad orlojem nově zazáří polychromovaná olomoucká orlice, jež nahradí dosud jednobarevný erb.

"Výjev na slunečních hodinách tvořím postupně. Nejprve jsem se věnoval tomu, co je v pozadí, tedy obloze, erbu, vedutě, pak přijdou na řadu postavy Sapienzy a Chronose," vysvětluje restaurátor Radomír Surma. Ten už na unikátních hodinách dokončil zlacení a stříbření. "Abychom byli přesní, jedná se o plátky zlata a palladia, které je stálejší, a co se týče světových zásob drahých kovů, tak i vzácnější," podotýká. Nyní přijde na řadu lazurování a stínování tak, aby výjevy působily plastičtěji. "Lazury nanáším i v několika vrstvách. Vždy po zaschnutí zvážím, zda na plastičnosti ještě nepřidat," popisuje Surma a dodává, že právě těmito detaily se docílí kýženého výsledku.

Místa, na něž se nanáší plátky zlata a palladia, se nejprve pokryjí příslušnou barvou. To proto, aby až se časem (a jedná se opravdu o dlouhá desetiletí) začne zlato a "stříbro" oprýskávat, nebylo díky podkladu nic pouhým okem viditelné. Na vyzlacená a "vystříbřená" místa se poté nanáší lazura. Je to velmi jemná práce, kdy restaurátor musí myslet na celkový výjev, a provádí se na etapy...

Foto: Jan Procházka

Podkresbu hodin udělal Surma jako takzvanou "čistou" fresku al fresco, tedy do čerstvé omítky, a i při samotné malbě se drží osvědčených klasických postupů. Používá výhradně přírodní minerální pigmenty, které jsou těženy v Evropě, v Asii a v Africe. Velmi výrazná je například rumělka ze Sibiře, nebo azurit. Vedle přírodních pigmentů samozřejmě nechybí zdobení plátkovými kovy - zlatem a palladiem. 

Foto: Jan Procházka

Při nanášení barev a lazury si Radomír Surma pomáhá takzvaným malštokem, tedy dlouhou malířskou tyčkou, na jejímž konci je polystyrenová kulička. "Pro mě je to základní malířská pomůcka, díky níž jsem schopen udělat delší rovné čáry a navíc nic nezašpiním," usmívá se Surma s lazurou zavěšenou na krku pro větší pohodlí a snazší práci.

Nárožní sluneční hodiny už jsou téměř hotové. Budou mít zhruba čtyři krát čtyři metry, Radomír Surma na nich přímo na fasádě radnice pracuje od srpna. Tomu však předcházela dlouhá příprava včetně překreslování podle dobových fotografií. Slunečním hodinám vtiskl výraznou autorskou licenci. Olomoučané i turisté se mají na co těšit...

Foto: Jan Procházka

Současně Radomír Surma dokončuje také olomoucký erb nad orlojem. Ten byl původně monochromatický, bílý. "V minulosti byly některé plochy tónované, nicméně erb neměl heraldickou barevnost. To se nyní změní," popisuje restaurátor. Jedná se o klasický olomoucký erb, jak jej známe - tedy o červenobílou orlici. "Tento městský znak vznikl po roce 1918, kdy se Olomoučané vzdali výsady používat takzvaný polepšený znak s iniciálami Marie Terezie ve štítu," vysvětluje Surma.

V devadesátých letech proběhly opravy, v rámci nichž byla orlice vyspravena betonovými a cementovými tmely. Protože není technologicky možné pokrývat plátkovými kovy takto hrubé povrchy, tmely se nejprve musely redukovat a nahrazovat jemnými vápennými. Příprava tedy začala už v létě, nyní pracuje Radomír Surmana polychromii. Aktuálně čeká orlici zlacení a "stříbření". Hotovo by mělo být do konce měsíce.

Restaurátor Radomír Surma je zvyklý pracovat i ve stísněných podmínkách. Ani v takovém případě mu nemizí úsměv z tváře a zapálení pro věc. Momentálně dokončuje erb nad orlojem. A bude se skutečně na co dívat. Bílé plochy pokryje v nejbližších dnech palladium, zobák, korunu a pařáty orlice pak zlato.

Foto: Jan Procházka

Po rekonstrukci se radnice barevně rozsvítí na všech stranách. Pečlivou prací restaurátora totiž projdou v příštím roce také kamenné erby českých zemí, Rakouska a uherského království, které zdobí oba vstupy do radnice a pocházejí z období gotiky a renesance. I tyto erby dostanou původní polychromii.

Kompletní práci restaurátora Radomíra Surmy budeme moci obdivovat v červnu roku 2020.