Neprávem opomíjené slané pochutiny - OLOMOUC.CZ
Reklama

Středa 16. července 2025, svátek má Luboš, venku je 23.4 °C

UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

Neprávem opomíjené slané pochutiny

Zprávy z regionu

3.4.2016

Autor: roc

Naše současná gastronomie prochází velkou přeměnou. Velmi propracovaná osvěta nápojového segmentu, zejména piva, vína a destilátů, spojená s obrovskou mediální kampaní, nastartovala před několika lety změny v procesech nabídky a servisu. Provozovatelé pochopili, že pouhé jednoduché intuitivní a amatérské provozování svých zařízení nemůže vést k dlouhodobé prosperitě, tvorbě značky a jména podniku. Kategorie slaných pochutin je nedílnou součástí téměř každého gastronomického subjektu, přesto se jí věnuje zatím jen málo pozornosti.

V současnosti nejsilnější důraz na vývoj a zlepšení služeb v gastronomii je směřován do oblasti nabídky pokrmů. Gastronomické festivaly, desítky televizních a rozhlasových pořadů o vaření moderovaných slavnými kuchaři a osobnostmi, kuchařské soutěže, propagace vaření, raketově zvedají úroveň stravování, všude tam kde je vůle a zdravý podnikatelský rozum. Abychom však mohli být v čemkoli úspěšní, je nutné mít všechny procesy ve firmě na stejné a to nejvyšší úrovni. Jakmile jedno kolečko do soukolí nezapadá, jsme v konkurenci zranitelní a ohrozitelní. To tedy znamená, že i kategorie slaných pochutin je stejně důležitá jako všechny ostatní procesy gastronomických služeb. Byť jí neprávem obecně nazýváme doplňková.

Zákazník dnes očekává, že vše co si koupí za větší přidanou hodnotu (jídlo, nápoje, pochutiny) bude skvělé a nadstandardní. Jestli chce, brambůrky, tyčinky, křupky, nebo slané ořechy, tak musí dostat to nejlepší ze sortimentu, který trh nabízí. Stejně jako bude stěží nějaká restaurace na čepu nabízet levná piva značek, které známe pouze z plastových láhví, tak by neměla zákazníkovi nabízet privátní značky slaných pochutin řetězců nebo ty nejlevnější výrobky na trhu. To však je v současnosti naprosto běžné a jistě to nezvedá zájem ani kredit daného gastroprovozu.

Dalším slabým článkem prodeje je samotná nabídka ze strany obsluhy. Návyky v této oblasti nejsou téměř žádné. V naprosté většině se prodej odvíjí od vyžádání samotného zákazníka, tedy samospádem. Že by obsluha k nápojům, zejména jako je pivo a víno aktivně nabízela pochutiny je spíše v rovině sci-fi, než běžný stav. Je tedy nad míru jasné, že k dobré, řemeslně zvládnuté nabídce nápojů a pokrmů je třeba vyladit i nabídku slaných pochutin. Máme u nás řadu vynikajících zaběhlých, vyhlášených a mnohdy až legendárních regionálních značek, které není problém distribučně získat napříč celou republikou. Stačí tomuto segmentu jen věnovat trochu více pozornosti.

roc