UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!
Martin Krupauer: Města potřebují žít a reagovat na nové výzvy
Minulý týden se v Olomouci konala dvoudenní mezinárodní urbanistická konference s názvem Olomouc mezi minulostí a budoucností. Cílem bylo diskutovat o významu územního plánu, soužití historické a moderní architektury v tradičních metropolích a komplikovaných aspektech byrokracie doprovázející vznik nových projektů. Organizátoři (Okresní hospodářská komora Olomouc, Sdružení olomouckých architektů a stavitelů a Statutární město Olomouc) pozvali k účasti některé z nejvýznamnějších českých architektů a urbanistů. Jedním z diskutujících byl uznávaný architekt Martin Krupauer, který je spoluzakladatelem Ateliéru 8000 patřícího více než tři dekády mezi přední česká architektonická studia.

MARTIN KRUPAUER: Narozen 18. února 1960 v Českých Budějovicích. Vystudoval stavební fakultu na ČVUT a architekturu na AVU v Praze. Od roku 1989 vedl spolu s Jiřím Stříteckým ATELIER 8000 se čtyřiceti zaměstnanci, hlavním sídlem v Českých Budějovicích a pobočkou v Praze. Od roku 2012 jej vede sám. Je hostujícím architektem Slovenské komory architektů, přednáší o architektuře a regionálním rozvoji v Praze, Českých Budějovicích a na dalších místech. Několikrát byl členem mezinárodních porot architektonických soutěží. Do jeho úspěšného portfolia patří například koncepce interiéru multifunkční haly Forum Karlín.
Jaké by podle Vás mělo být ideální územní plánování města?
V prvé řadě by se měl územní plán tvořit strukturovaně. Neměl by mít ambici vyřešit všechny problémy najednou, ale postupovat směrem od strategických záležitostí až po detail. Například územní plán Velké Prahy za první republiky řešil především strategické směřování metropole a jeho dílčí detailnější rozpracovávání řešila permanentní regulační komise zadáváním konkrétních regulačních plánů v daných a v tu chvíli potřebných částech Prahy.
Nejen že by neměl mít ambici vyřešit vše najednou, ale ani navždy. To je druhá podstatná podmínka. Územní plán by měl být v čase otevřený koncept. Život se rychle vyvíjí a změny jsou intenzivnější, než jsme schopni plánovat a předvídat. Je nutné, abychom si akceleraci změn připustili, neboť život takový zkrátka je. Bavme se tedy o otevřeném flexibilním uzemním plánu, který samozřejmě drží základní kostru a potřeby města, ale daná místa a jejich vývoj rozpracovává ve chvíli, kdy je potřeba je řešit. Největší chybou je uzavřít územní plán, odsouhlasit a brát jej jako neměnný testament. Každý plán musí připouštět změnu, jinak je to proti životu a přírodě.
Na konferenci jste řekl, že lékem na zdražování je kvantita, můžete to prosím rozvést?
Řekl jsem, že je jedním z léků. Platí samozřejmě ekonomický zákon, že cenu žene nahoru poptávka a nízká nabídka. Stejné je to v nedostatečné nabídce příležitostí pro bydlení. Společnost si musí přiznat, že potřebujeme víc m2, víc bytů a ty buď budou nezadržitelně zastavovat cennou krajinu, nebo si musíme připustit, že se města budou zahušťovat a růst do výšky. Je nutné, abychom to my všichni - i stavební zákon a další naše normy - začaly reflektovat. Nejen kvůli ceně realit, ale především kvůli prosperitě samotných měst a kvalitě života jejich obyvatel.
Města jsou dle Vás jádra prosperity, jaký by měl být jejich urbanistický vývoj?
Úspěšná a zdravá sídla mohou být tahounem prosperity nejen regionu, ale i celé země. Aby tomu tak bylo, urbanistický plán musí být pružný, připouštějící rozvoj. Urbanistický vývoj měst musí vycházet z přání a zadání jejich obyvatel. Rozhodování o místě se musí vrátit co nejblíž lidem, kteří tam žijí. Ne být podřízeno jedinému celostátnímu unifikovanému pohledu a zdánlivě vše řešící normotvorbě.
Narážíte na inciativu Big City Deal, která kritizuje centrální rozhodování a nesvobodu měst ve vlastním rozhodování?
Ano. Je totiž důležité, aby lidi na vlastní kůži cítili tu pozitivní změnu, kterou může rozvoj měst přinést a aby si celkově uvědomili, jak jejich rozhodování může ovlivnit kvalitu jejich života. Je chybou, když se zhmotněný úspěch daného sídla přeposílá do centra, kde je pak přerozdělen a posílán do sídel zpět. Čím více se udrží úspěch v místě, kde vznikl, tím více občané pochopí, proč se má město urbanisticky rozvíjet. Ať už jde o kvalitu života, kvalitu vzdělání, kvalitu zaměstnaní, ale třeba i kvalitu trávení volného času. Ruku v ruce s tím jde také přímá odpovědnost politiků, kteří budou voleni podle kvality své vize s ohledem na rozvoj měst. V současnosti politici předali velký díl zodpovědnosti nevoleným úřadům, které tím získaly velkou moc bez konkrétní znalosti místa a zodpovědnosti k jeho občanům. Problém je to komplexní a výsledkem je stagnace.
Jak vnímáte soužití historické a moderní architektury v tradičních metropolích?
Většina světových měst moderní architekturu umí skloubit se svou stávající zástavbou a moderními výrazovými prvky oslovuje nejenom turisty, ale především své občany. Mluvím například o Londýně, Vídni, Kodani. My jsme ve fázi, kdy se to pořád ještě učíme. Moderní stavby musí jednoznačně vznikat. Město je živý organismus a není možné se rozhodnout, že jej na nějakém stupni vývoje zakonzervujeme. Historické budovy, které dnes chráníme a na něž jsme právem hrdí, byli také ve své době novum. Města potřebují žít a reagovat na nové výzvy a potřeby. Jednou budou dnešní nové budovy chránit budoucí generace stejně jako my historické památky.
Závěry konference lze shrnout do tří základních tezí
1) Územní plán musí být flexibilním nástrojem reagujícím na rychle se měnící společnost
Územní plán nemůže platit po desetiletí beze změn. „Kdykoli připravuji nějaký projekt, jezdím se inspirovat do zahraničí. Proměňuje se podnikání, fungování firem, přicházejí moderní start-upy, mění se životní styl“, zdůraznil potřebu flexibility Václav Hlaváček. Martin Krupauer označil města za jádro budoucí prosperity. Mají-li v nich chtít lidé žít a pracovat, města jim musí jít naproti. „Klíčové je definovat cíl rozvoje. Chtějí-li města bohatnout, mít více obyvatel a zároveň neexpandovat do krajiny, musí se zahušťovat a třeba i růst do výšky“, uvedl architekt z Ateliéru 8000. Urbanista Hakan Agca demonstroval ve svém příspěvku rozvojové projekty v různých částech světa od velkoměst až po menší městská sídla včetně potřeby budování moderních center a multifunkčních čtvrtí v tradičních historických městech.
2) Současná architektura může navazovat na tradici i přinášet výrazný kontrast, klíčová je kvalita projektů
Historik umění Pavel Zatloukal demonstroval na příkladech záměrů od konce 19. století oba přístupy: kontextovou architekturu i moderní, často kontrastní pojetí. O úspěchu obou přístupů nakonec rozhodovala kvalita projektů. Robert Bishop předvedl, jak současný projektant vychází ze sociologické analýzy cílových skupin projektu, jejich potřeb a hodnot (např. důraz mladé generace na ekologii a nové formy mobility). Pokud jde o výšku staveb, v Olomouci dává přednost solitérním výškovým dominantám nových čtvrtí před masovou výškovou zástavbou. Jan Šépka zdůraznil význam odvahy a spolupráce při prosazování unikátních záměrů v kontextu okolní historické zástavby i význam moderních technologií. Projekt Středoevropského fóra má v Olomouci vzniknout z betonu a pravděpodobně dokonce prostřednictvím unikátního 3D tisku.
3) Za rozvoj měst odpovídají demokraticky zvolení politici, města nemůžou řídit úředníci ani vládní ministerstva
Architekti jsou pouze odborným nástrojem, vizi a cíle rozvoji měst mají dát politici, kteří musí mít schopnost svou vizi prosadit. V praxi často ale města řídí úředníci bez přímé zodpovědnosti, stále častěji do autonomie samospráv vstupují také centrální orgány. Politici si stěžují na nepřízeň legislativy, přitom jsou sami jejími tvůrci. Musí najít sílu zákony zjednodušit, vrátit se k jejich původní funkční podobě z počátku devadesátých let a znovu převzít plnou odpovědnost za rozvoj měst.

DNES
V Olomouci právě vzniká batolárium - výjimečný divadelní projekt pro nejmenší diváky
DNEŠEK
DNES
Dnešek: Splašené nůžky i kino naslepo
DOPRAVA
24.6.2025
Křižovatka u nádraží Město bude celé prázdniny zavřená. Neprojedou tramvaje ani auta
DNEŠEK
24.6.2025