Reklama

Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek, venku je 1.8 °C

UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

Je to ukvapené, shodují se divadla. 11. května neotevřou, stihnout to chtějí do konce měsíce

Zprávy z regionu

4.5.2020

Jan Procházka

Přestože vláda stanovila 11. květen jako termín, kdy lze znovu otevřít divadla, Tramtarie, Divadlo na cucky ani Moravské divadlo k tomuto datu hrát nezačnou. Shodují se, že na přípravu otevření je málo času, navíc současné podmínky jsou tak tvrdé, že například Tramtarie by mohla hrát pro maximálně pětadvacet diváků. Divadla ale počítají, že otevřou už koncem května. Ovšem za velmi specifických podmínek.

Testovat herce každé čtyři dny? Nereálné

Ministerstvo zdravotnictví 30. dubna rozšířilo výjimku z povinného nošení roušek i na herce na jevišti. Současně ale stanovilo podmínku, že účinkující musí mít maximálně čtyři dny staré testy, že jsou negativní na nový koronavirus. Právě tato podmínka je ale podle samotných divadelníků naprosto mimo mísu. “Není ve finančních možnostech našeho divadla tyto testy platit, pro osm herců by to znamenalo každé čtyři dny zaplatit dvacet tisíc korun. Pokud bychom mohli hrát jen pro pětadvacet diváků, jak to podle nových nařízení vychází, tuto částku nevybereme ani na vstupném. Varianta, že by si testy platili herci také nepřipadá v úvahu, zvlášť ve chvíli, kdy naši herci mají snížené výplaty z důvodu finanční krize způsobené výpadkem tržeb kvůli koronaviru,” konstatovala ředitelka Divadla Tramtarie Petra Němečková. Potíže zaplatit potřebné testy by mělo i podstatně větší Moravské divadlo: “V případě, že by divadlo jako zaměstnavatel muselo hercům hradit zmíněné testy, je to samozřejmě velký finanční zásah. Čekáme proto na upřesnění informací ohledně testování,” sdělil mluvčí divadla David Kresta. Podmínka na testování účinkujících by ale podle Jana Žůrka, ředitele Divadla na cucky, měla být v nejbližší době zmírněna. “Ministr Zaorálek, zástupce Asociace nezávislých divadel, na posledním jednání ujistil, že test nebude nutný. Předpokládáme, že v rámci dalších jednání a v souvislosti s dalšími postupnými uvolněními toto bude i zcela oficiální a nebudou kolem daného tématu vznikat pochybnosti. Případné náklady na testování a také hygienická opatření by zčásti mělo hradit ministerstvo kultury prostřednictvím speciálně alokovaných prostředků,” prozradil aktuální novinky Žůrek.

Divadlo Tramtarie uvedlo zatím poslední novinku Madisonské cesty těsně před vypuknutím krize. K obnovení provozu chystá další premiéru. Na snímku herci Tereza Toth Čápová a Marek Zahradníček.

Foto: Jan Procházka

Otevření 11. května je nemožné

Kdy se tedy divadla otevřou? I to bude záležet na tom, zda se podmínky znovu nebudou měnit. V současné době totiž jisté není vůbec nic. “Zatím připravujeme Tramtarii na otevření na pondělí 25. května,” řekla Petra Němečková a prozradila, že k otevření se chystá i nová premiéra. Ani kdyby byla zrušena výše zmiňovaná povinnost na testování, divadla 11. května otevřít nezvládnou. “Dřívější otevření není možné zejména proto, že na překotná rozhodnutí vlády nelze v divadelním provozu tak rychle reagovat,” shrnul důvody Jan Žůrek a doplnil, že v případě Divadla na cucky se navíc do prostoru vstupuje přes kavárnu, která zatím musí být zavřená. I oni tedy počítají s otevřením po 25. květnu. A pro své diváky kromě představení ve vnitřních prostorách divadla chystají i řadu akcí pod širým nebem. Divadelní sezóna se tak letos Cuckům protáhne i do letních měsíců.

O něco dřív zřejmě otevře Moravské divadlo. “Přesný termín zatím v tuto chvíli nejsme schopni oznámit, nicméně víme určitě, že to nebude hned 11. května, jelikož čekáme na upřesnění podmínek ze strany Vlády ČR. Musíme též zvažovat ekonomické, provozní a hygienické aspekty a už nyní můžeme říci, že nebudeme hrát výpravné tituly jako balet, opery, operety či velké činohry. Divákům nabídneme komorní tituly a také speciální projekty, o jejichž podobě budeme včas informovat. Na propagaci a předprodej vstupenek potřebujeme minimálně týden, takže počítáme, že pokud by Vláda upřesnila během tohoto týdne podmínky hraní a my je vyhodnotili jako realizovatelné, tak bychom otevřeli v týdnu od 18. května. Vše by se týkalo především oněch komorních titulů, které nejsou ekonomicky náročné,” vysvětlil postoj Moravského divadla David Kresta. Dalším aspektem, který dřívějšímu otevření divadel brání, je požadavek na rozestupy mezi diváky. V Tramtarii by tak bylo k dispozici jen zlomek míst. “Pokud dodržíme sezení ob řadu a ještě s rozestupy, můžeme hrát pro zhruba dvacet pět lidí, což je ekonomicky velmi nehospodárné a jen by to prohloubilo finanční propad, se kterým se nyní potýkáme,” upozornila Petra Němečková. V pozdějším termínu podle ní snad nebudou opatření již tak přísná. “Věříme, že bude možné sedět v hledišti například cikcak, abychom mohli zachovat alespoň poloviční kapacitu diváků a náklady na večerní hraní se nám tak ze vstupného alespoň částečně vrátily,” doplnila Němečková.

Na velká představení, jako byla v únoru poprvé uvedená opereta Cornevillské zvonky, si v Moravském divadle zřejmě počkáte až do další sezony. Divadlo by chtělo otevřít už v týdnu po 18. květnu, v repertoáru ale budou pouze komorní inscenace, do hlediště navíc může usednout jen stovka diváků.

Foto: Jan Procházka

I Moravské divadlo bude muset velmi výrazně omezit kapacitu hlediště. “Plánujeme hrát pro maximálně sto osob s tím, že první řadu a následující liché řady nebudeme obsazovat, v sudých řadách pak vyblokujeme sedadla tak, aby byly mezi diváky zachovány rozestupy. Diváky můžeme usadit také v lóžích. Všechny komorní tituly, které plánujeme uvést, jsou bez přestávky, čímž zabráníme shlukování lidí ve foyer divadla. U ostatních opatření čekáme na upřesnění ze strany vlády. Neúprosná je v tomto ohledu ekonomika, kdy hraní většiny titulů z našeho repertoáru by se nám absolutně nevyplatilo a hraním bychom jen zvětšovali ztrátu divadla,” potvrzuje stejný problém David Kresta. Atypické podmínky jsou v Divadle na cucky, které nemá pevné sedačky. “Budeme se tedy snažit s úřady konzultovat variantu, kdy rozmístíme židličky v prostoru s rozestupy, tak aby vedle sebe mohly sedět například páry, ale byl dodržen odstup od ostatních diváků. Kolegyni z naší produkce jsem prověřil přípravou všech hygienických opatření jako je dezinfekce u vstupu, jednorázové ručníky a další opatření - věřím tedy, že budeme dobře připraveni,” míní Jan Žůrek.

Divadlo na cucky má velmi specifický prostor bez pevných sedaček. "Budeme se tedy snažit s úřady konzultovat variantu, kdy rozmístíme židličky v prostoru s rozestupy, tak aby vedle sebe mohly sedět například páry, ale byl dodržen odstup od ostatních diváků," říká jeho šéf Jan Žůrek (na snímku ze zkoušky vlevo).

Foto: Jan Procházka

Z vstupného nula, nezávislé scény přišly i o část dotací

Zmiňované finanční propady jsou pro všechny tři scény drastické. Moravské divadlo má výhodu, že je příspěvkovou organizací města, které mu zajišťuje finanční stabilitu. ”Rádi bychom poděkovali zřizovateli a také vedení kraje za součinnost. Co se týká legislativních opatření, velmi si vážíme aktivity Asociace profesionálních divadel, díky pravidelným jednáním a komunikaci s asociací jsme získávali a získáváme všechny důležité informace takříkajíc z první ruky,” pochvaluje si David Kresta. Nezávislá divadla jsou na tom ale podstatně hůře. A směrem k olomoucké radnici jejich představitelé moc radostná slova nevyřknou. “Bohužel žádná pomoc nepřišla, naopak, město dokonce zkrátilo již schválené dotace na provoz divadla na polovinu. Společně s výpadkem tržeb je pro naše divadlo situace naprosto kritická, hraničící s likvidační,” upozorňuje Petra Němečková a podobně mluví i Jan Žůrek: “Ze strany města jsme se prozatím dočkali pouze pozdržení výplaty dotací a stejně jako další kulturní subjekty v Olomouci se obáváme snížení dotace. O to více si ceníme přístupu kraje, který rozdělil na grantech původně alokovanou částku a zejména ministerstva kultury, které kromě tradičních grantů připravilo také záchranný balík.” Oba subjekty si ale pochvalují práci Asociace nezávislých divadel, která své členy pravidelně informuje. Podle Petry Němečkové je to prakticky jediný oficiální zdroj informací. “Jinak komunikace ze strany veřejných institucí neprobíhá, informace se dozvídáme z médií,” krčí rameny Němečková a přestože jindy obvykle hýří optimismem, vyhlídky Tramtarie, která nedávno oslavila patnáct let, nejsou vůbec růžové. “Museli jsme sáhnout ke striktním opatřením, pracovníci divadla mají snížené nebo žádné výplaty, soukromí majitelé nám odpustili nájem, všechny náklady jsme stáhli na minimum. Zkoušíme, co se dá: prodáváme divadelní záznamy online, točíme seriály na YouTube. Zatím ale netušíme, zda tuto krizi vůbec přežijeme,” připouští Němečková. 

Všechny tři instituce se přitom, podobně jako mnohá další divadla v celé republice, ihned po vypuknutí krize nezištně zapojily do šití a distribuce roušek, které na začátku nouzového stavu chyběly absolutně všude. A všechna tři divadla se v těžké době s prosbou o pomoc obracejí i ke svým divákům a příznivcům. Tramtarie a Divadlo na cucky prostřednictvím sbírky na serveru Donio, Moravské divadlo zase vyhlásilo výzvu Koronové mecenáš.