Reklama

Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa, venku je 10.5 °C

Grizly.cz: Oříšky a další zdravé dobroty z Olomouce dobývají střední Evropu

LIGA ÚSPĚŠNÝCH #9

13.4.2022

Jan Procházka

Před sedmi lety začal v dětském pokoji Dominik Píchal balit první zásilky potravinových doplňků, oříšků a sušeného ovoce. Dnes má vlastní výrobní závod i rozsáhlé skladovací haly a  jeho eshop Grizly.cz odbaví denně asi dva tisíce zásilek. Pod vlastní značkou vyrábí na šest stovek produktů, které online prodává v Česku, Slovensku, Polsku a Maďarsku. Seznamte se s další olomouckou firmou, která v krátké době zdaleka přesáhla hranice regionu a ačkoliv míří vysoko, vše řídí z kanceláří v moderní hale v Chválkovicích. Grizly.cz.

Všechny výrobky pod značkou Grizly se prodávají výhradně na eshopu. Je jich na šest stovek, celý sortiment eshopu Grizly.cz dnes činí asi deset tisíc produktů.

„Od začátku prodáváme všechno přes eshop, i když jsme nějaké úvahy o kamenné prodejně měli, nikdy jsme je nerealizovali a všechny síly soustředíme do online byznysu,“ říká jednatel a zakladatel firmy Dominik Píchal. Všechno přitom začalo před zhruba sedmi lety takřka náhodou. „Můj tatínek měl eshop s módou, ale moc se mu nevedlo a chtěl ho zrušit. Já tehdy hodně cvičil, zajímal jsem se dost o různé potravinové doplňky a tak mě napadlo, že bych eshop mohl přestavět a začít v něm prodávat právě tyhle produkty,“ vzpomíná Píchal. Tak se zrodila značka Grizly. „Mělo to symbolizovat sílu,“ prozrazuje Píchal. Začátky podle něj byly složité, neměl zkušenosti a všechno se musel učit za pochodu; první objednávka přišla až po půl roce.

Foto: archiv Grizly.cz

Další zlom přišel rovněž náhodou. „Dostal se nám velký pytel kešu oříšků. Napadlo nás ho rozdělit na kilová balení a zkusit prodat přes eshop. Byl to trochu risk, říkal jsem, kdo si asi koupí kilo ořechů? Jenže se po nich doslova zaprášilo. Najednou přicházely desítky objednávek denně. Objevili jsme díru na trhu, takhle velká balení totiž tehdy nikdo nenabízel a byla po nich velká poptávka. Z oříšků se tak stal náš hlavní sortiment,“ vysvětluje Píchal. Ořechy začal s kolegy záhy zpracovávat: pražit, solit, vyrábět z nich pasty či másla…

Sortiment eshopu Grizly.cz dnes činí asi deset tisíc produktů. „Koncept je takový, aby lidé, kteří se zajímají o zdravější způsob života, našli u nás všechno pod jednou střechou. Kromě našich vlastních výrobků, kterých je asi šest set, máme v nabídce i produkty pro pečení, vaření, ale také ekologickou kosmetiku či prací prášky nebo úklidové prostředky,“ popisuje Píchal.

Foto: archiv Grizly.cz

Pod značkou Grizly lidé najdou kromě oříšků a výrobků z nich i sušené ovoce a další produkty. „Stále zachováváme koncept velkých balení, lidé přemýšlejí ekonomicky, navíc naše produkty mají dlouhou trvanlivost. Naší výhodu je, že nakupujeme suroviny přímo od pěstitelů: třeba mandle dovážíme ze Španělska, kešu z Vietnamu… Máme dohled nad kvalitou a můžeme si tak i dovolit nabídnout zákazníkům zajímavou cenu. Všechno se pak zpracovává a balí v našem závodě v Hlušovicích. Zabalené výrobky míří do skladu v Chválkovicích, kde je i kompletní logistika. Ať už míří výrobek do Česka, Polska, Slovenska nebo Maďarska, vyjíždí vždy odtud,“ popisuje Dominik Píchal. Denně tu odbaví zhruba dva tisíce zásilek. „Když si vezmete, že průměrná zásilka má u nás asi deset položek a váží kolem deseti kilo, dovedete si spočítat, kolik tun nám projde pod rukama...“

Firma podle Dominka Píchala roste. Ještě před dvěma lety měla okolo padesáti zaměstnanců, dnes je jich sto třicet a v plánu je další expanze. „Nikdy jsme ale neměli potíže najít vhodné lidi. Pracujeme v atraktivním oboru a o své zaměstnance se staráme. Navíc jsme tu všichni velicí fanoušci našich produktů, i to je motivace,“ usmívá se a žertem dodává, že on sám je zřejmě největším zákazníkem.

Foto: archiv Grizly.cz

Velkou výhodou online prostředí je podle Píchala i flexibilita. „Jsme denně v kontaktu s našimi zákazníky, snažíme se naše výrobky přizpůsobovat jejich přání a chutím, za tím účelem děláme různé průzkumy. A jde to i naopak. Pokud vymyslíme něco nového, jsme schopni to za tři dny prodat prvním zákazníkům a hned zjistit, co si o tom myslí. To v klasickém retailu nejde,“ popisuje Píchal.

I vývoj nových produktů je podle něj poměrně rychlý. „Buď tátu nebo mě něco napadne, pak to vezmeme na poradu a když si to s kolegy vydiskutujeme, za pár dnů to může jít na eshop,“ říká Píchal.

Kešu oříšky, produkt, který to všechno odstartoval. "Dodnes se kešu prodávají nejvíc ze všeho," usmívá se Dominik Píchal.

Foto: Jan Procházka

Firmu teď čeká velká investice do linky na částečnou automatizaci výroby oříškových past, které se dosud dělaly ručně. „A snažíme se také zefektivnit odbavování zakázek, aby byly u zákazníků ještě rychleji,“ prozrazuje Píchal. Netají se také tím, že další budoucnost vidí hlavně v expanzi do dalších zemí. Stále však zůstává patriotem. „Přestože máme široký záběr, jsme olomouckou firmou a trochu nás mrzí, že se to moc neví. Tak třeba se to teď zlepší,“ přeje si Píchal.

Liga uspesnych