Reklama

Sobota 29. února 2020, svátek má Horymír, venku je 0.6 °C

Gastro na dráze? Docela v pohodě: Čepované pivo, česká klasika i japonské speciality

Tipy a názory

12.2.2020

Pavel Vysloužil, Garden Food Festival

Jezdíte rádi vlakem? A nepohrdnete při cestě dobrým jídlem a pitím? Tak se pojďme porozhlédnout, jaká nabídka nás ve vlacích čeká. Díky příchodu konkurence - zejména na trati z Prahy do Ostravy - se v poslední dekádě výrazně zlepšily také služby v oblasti gastronomie na dráze obecně. Zatímco Regiojet nabízí až na malé výjimky stejný sortiment, jako když před devíti lety začínal, Leo Express postupně rozšiřuje nabídku a přidává i teplá jídla. A jedničkou na železnici jsou České dráhy, kterým se i přes pomalý rozjezd postupně podařilo konkurenci v gastru na kolejích předjet o několik koňských délek.

Národní dopravce jako jediný zařazuje do souprav jídelní nebo bistro vozy, které nabízejí celkem širokou škálu malých i větších pokrmů, po ránu si v některých vlacích můžete dát čerstvá vejce a ve standardu najdete polévky, dobré víno i čepované plzeňské do skla. I když z tradiční gulášovky je cítit glutamát už z kuchyně a ohřívaná omeleta se šunkou a sýrem (obří vrstva eidamu) nepatří ke kulinářským skvostům, pořád je tu pár dobrot na výběr. Třeba výborné telecí na barevném pepři s čočkou, klasická svíčková, španělské tapas nebo sezonní speciality jako selečí bok nebo salát s quinoou. 

To vše si můžeme dát, pokud ČD zařadí jídelňák do soupravy. Mnohokrát se mi stalo, že bez náhrady a vysvětlení chyběl. A i když dráhy jídelní vůz zařadí, neznamená to, že máme vyhráno. Nějaká chytrá hlava od poslední změny jízdních řádů vymyslela, že jídelní vozy budou u některých spojů (např. několikrát denně Valašský express Praha - Púchov) v první třídě. Pokud jste si náhodou koupili dvojku a chcete se najíst, v jídelňáku si sednout nesmíte a oběd si sníte na kolenou v sousedním vagonu v kupéčku druhé třídy.  

Je ale pozitivní, že v rámci služeb ČD můžeme ochutnat i gastronomii našich maďarských, polských nebo rakouských sousedů: např. rakouská souprava railjet nabídne v rámci přejezdu z Prahy do Břeclavi za české ceny pár vybraných jídel včetně vývaru a řízku. Pravda, většina nabídky je v zahraničních cenách, které jsou zhruba o třetinu vyšší. Pokud chcete kuchyni našich jižních sousedů vyzkoušet a míříte do Olomouce, není problém dojet railjetem do České Třebové a pak přestoupit na vlak do Ostravy.

I když se v kuloárech proslýchalo, že pan Jančura zařadí jídelní vozy do souprav Regiojet tak jako před časem na Slovensku, bohužel se tak nestalo a musíme se smířit s donáškou snacků, dortů, lehce unaveného sushi, mini řízků a jerek. Vše za studena, zato za bezkonkurenční ceny. Kafe dokonce zdarma. Protože nejsou lidi nikde, ve žlutých vlacích často vázne servis. 

Leo Express, který vyjel před osmi lety z domovské stanice Hamé Babice (majitel byl roky stejný) s namazanými bagetami s paštikou, už naštěstí změnil menu. Kromě nabídky jogurtů či snacků (paštika je tam furt) sází zejména na asijskou kuchyni – na palubě původně švýcarského regionálního vlaku máte na výběr třeba kung-pao, sushi nebo japonské nudle udon.

Tak pohodovou cestu a dobrou chuť.

Pavel Vysloužil, Garden Food Festival