Deset šperků Pavla Herynka - OLOMOUC.CZ
Reklama

Sobota 27. prosince 2025, svátek má Žaneta, venku je -3 °C

UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

Deset šperků Pavla Herynka

Kultura

4.10.2009

Autor: Bohumír Kolář

Čas od času se mezi přáteli Pavla Herynka, olomouckého umělce z oblasti užitého umění, objeví útlý a drobný doklad jak o jeho existenci, tak i jeho aktuální tvorbě. Takový je i svazeček o aktuální Herynkově tvorbě s názvem Den a noc s podtitulkovým upřesněním Deset šperků. Věnován je otci, dědovi a strýci, kteří byli truhláři, s doplňkovým poděkováním Janovi (synovi) za laskavost.

Charakter prací Pavla Herynka, jenž se věnuje hlavně kresbě, autorskému šperku a tvorbě objektů, je poněkud antivýstavní, což nepřispívá k jeho všeobecné známosti. To kontrastuje s jeho zastoupením v největších galeriích u nás i ve světě. Jmenujme z nich alespoň Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, Moravskou galerii v Brně, Muzeum moderního umění Olomouc, Muzeum skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou, Slovenskou národní galerii Bratislava, Kammerhofmuseum Gmunden, Museo Internacionale della Arti Applicate Oggi-Torino a Daphne Farago Collection - Rhode Island.
K objektům představovaným v publikaci se vyjádřil sám autor slovy:

Po letech se vracím opět ke dřevu. Deset broží z poslední doby po pěti ze dvou zcela rozdílných sérií. V první, nazvané Ostrev (zastaralý název okleštěného kmene s delšími pahýly, kterého bylo využíváno jako žebříku nebo později k sušení sena; často užívaný motiv v heraldice - pozn. aut.), jsem použil domácí lípu a buk s plátovým zlatem a barvou. Zářivé slunce a barvy přírody. Snad i ozvěny staré české polychromované plastiky.
Brože ze série Hluboká noc jsou naopak z exotického ebenu a bílého stříbra. Oba materiály tak tajemné a kontrastní jako tmavá noc a chladné světlo měsíce a hvězd. Den a noc, jas i temnota denně provázejí naše životy.


Předností vydané informace je její sdělnost. Originální šperk je součástí uměleckého světa, který je natolik výjimečný, že se v přebujelé komerční produkci reprezentované v každé ulici zlatnickými prodejnami naprosto ztrácí. Je proto dobře, když se objevuje jako rovnoprávná součást umělecké tvorby alespoň knižně.

Bohumír Kolář