Reklama

Pondělí 20. ledna 2020, svátek má Ilona, venku je 1.7 °C

Cvičení vás musí bavit! Aneb jak vytrvat u novoročního předsevzetí

Tipy a názory

15.1.2020

Lenka Šimková

Letos zhubnu. Začnu pravidelně cvičit. Budu dodržovat zdravý životní styl. Udělám něco pro svoji postavu… Kolik novoročních předsevzetí začíná právě těmito slovy a kolik jich je záhy porušeno? Tak schválně. Je polovina ledna a část z vás si určitě nějaké takové předsevzetí dala. A kolik z vás už ho stihlo porušit, zrušit, nebo jste snad ještě ani nezačali? Zkuste se slabou vůlí bojovat! Poradíme, co by vám mohlo pomoci. ;-)

Valná většina novoročních předsevzetí ztroskotá především ze dvou hlavních důvodů: chybějící motivace a stanovení nereálných cílů. Kolikrát jste začínali cvičit od pondělí? Od příštího týdne? Od zítřka? A když už jste se konečně cítili, že "dneska by to šlo", tak vám do toho přišla schůzka s přáteli, byli jste příliš vyčerpaní z práce, nebo byl zrovna v televizi váš oblíbený film, který jste nemohli vynechat. Zkrátka se vždy najde nějaká výmluva, "proč to dnes nevyšlo". Důležité je překonat prvotní odpor a nevzdávat se. Protože i když se do pravidelného cvičení nakonec ponoříte, můžete záhy narazit na druhý problém, kterým bývá stanovení nereálných cílů.

Pokud si řeknete, že chcete co nejrychleji zhubnout patnáct kilo, jdete pětkrát do posilovny a zjistíte, že vaše váha ukazuje jen o kilo méně, tak se vším praštíte a nemáte vůli pokračovat. A právě zde vzniká velký problém. Je lepší si postupně stanovovat menší cíle, kterých je mnohem snazší dosáhnout. Řekněte si, že zhubnete pět kilo, nebo že jako začátečník uběhnete svých prvních pět kilometrů. V momentě, kdy se vám to podaří, pocítíte obrovskou radost a motivaci. A pak si svůj cíl můžete opět o kousek posunout. Právě malé krůčky a radost z překonávání sebe sama jsou nejlepší motivací pro úspěch. A především si musíte najít aktivitu, která vás bude bavit!

Foto: Depositphotos.com

Fitness centra
Olomouc nabízí opravdu pestrý výběr méně či více vybavených fitness center. Některá jsou malá a najdete v nich jen pár strojů, jiná jsou větší a také zde najdete taková, jako třeba OMEGA centrum sportu a zdraví, kde kromě fitness nabízejí i možnost využití jiných aktivit, jako jsou squash, sauna či masáže. Řada z nás, která se snaží v rámci předsevzetí zhubnout, si pod stromeček nadělí permanentku do fitka. Kámen úrazu pak může nastat v momentu, kdy sem skutečně zavítáte. Pro spoustu začátečníků jsou stroje velkou neznámou a často se bojí, jak na ně bude okolí reagovat. Pokud i vás při prvních návštěvách přepadá takový ostych, zkuste hned zamířit na rotoped či běžecký pás. Během chvilky se tak rozpohybujete, uvolníte endorfiny a trošku se porozhlédnete po okolí. Posilovací stroje bývají koncipované tak, že poměrně rychle pochopíte jejich základní principy. Pokud si však přesto nejste jistí, nebojte se domluvit si schůzku s osobním trenérem. Nejenže vám poradí s tím, jak a které stroje fungují, ale také vám doporučí, které pro vás budou nejvhodnější, případně vám může poradit i se stravou. A nebojte se, rozhodně nebudete první začátečník, se kterým se potká. ;-)

Skupinová cvičení
Další oblíbenou variantou, jak začít cvičit, je návštěva skupinových lekcí. Jistě jste o nich už slyšeli – jóga, zumba, aerobic, pole dance a spousta dalších. Tady však platí, že než si zaplatíte hned několik lekcí, rozhodně byste měli daný typ cvičení vyzkoušet. Byla by totiž škoda to zabalit jen z toho důvodu, že vás první lekce jógy neosloví. Někdo dá přednost raději klidnému cvičení, jiný spojí tanec se cvičebními prvky a další se nebojí experimentovat třeba s fitboxem...

Foto: Depositphotos.com

Domácí cvičení
Pokud si říkáte, že dávat peníze za drahé kurzy, upocené posilovny a společné sprchy není nic pro vás, tak jednoduše cvičte doma. Na internetu najdete spoustu cviků, včetně video návodů, pro pohodlné domácí cvičení, ke kterému nepotřebujete nic víc než podložku. Samozřejmě pokud začínáte, tak si cviky nejprve upravte pro své potřeby. Tedy pokud je napsáno, že cvik 20x opakujeme, je lepší jej ze začátku udělat jen 10x, ale zato pořádně a poctivě, než se na sílu snažit dodržet stanovený počet. Teprve po několika cvičeních, kdy si budete jistí tím, že techniku zvládáte, zkuste postupně přidávat. Vězte, že pokaždé, když zvládnete o několik opakování více, to pro vás bude malou odměnou. :-)

Zimní sporty
Proč naplno nevyužít zimní období? Jistě, v Olomouci jsme si sněhu tuhle zimu zatím moc neužili, ale na horách je ho víc než dost a lyžařská střediska především o víkendech praskají ve švech. Domluvte se s kamarády či rodinou a vyrazte se pobavit na svah. Kromě skvělé zábavy si i zasportujete a není přece nic lepšího než spojit příjemné s užitečným. Kde všude se lyžuje, zjistíte v našem pravidelně aktualizovaném přehledu sjezdovek. A pokud lyžování není nic pro vás, nebo se vám nechce za sportem jezdit delší vzdálenost, tak vězte, že i v Olomouci si užijete jeden z oblíbených zimních sportů. Téměř každý víkend (a někdy i v průběhu týdne) probíhá na zimním stadionu bruslení pro veřejnost. Vstupné se platí jednotné 40 korun a na ledové ploše si zabruslíte hodinu. Ovšem pozor! Pokud nemáte vlastní brusle, tak si je zkuste zajistit dříve, než se sem vypravíte. Ty se na stadionu nepůjčují…

Chůze je také sport
Nezapomeňte, že cvičení vás musí bavit. Jedině tak u něj vytrváte a budete se k němu rádi vracet. A pokud jste se ještě nerozhodli, která aktivita pro vás bude ta nejlepší, tak to nejmenší, co můžete udělat, je, že sport nenuceně zařadíte do každodenního života. Stačí, když si po cestě do práce / z práce dopřejete svižnou procházku. Nemusíte se hned belhat přes půl města a pak zcela vymrzlí přijít domů. Stačí vystoupit o zastávku dříve a krátce a přitom svižně se projít. A pokud pravidelně jezdíte výtahem, zkuste jej někdy nahradit a vyšlápnout si schody. Ne nadarmo se totiž říká, že v jednoduchosti je krása. ;-)