Reklama

Čtvrtek 25. července 2024, svátek má Jakub, venku je 25.4 °C

Benefiční sbírka Zázraky Zrození získala 900 tisíc na vybavení pro porodnici

Zprávy z regionu

10.7.2024

roc

Olomoucká firma Lorika ve spolupráci s Hospodářskou komorou a dalšími regionálními partnery dokázala během dvouměsíční benefiční kampaně vybrat 904 063 Kč od regionálních firem, institucí i široké veřejnosti. Fakultní nemocnice Olomouc tak obdrží několik špičkových moderních zařízení, monitorujících životní funkce novorozenců.

Cílem kampaně s názvem Zázraky Zrození bylo vybrat co největší množství prostředků pro novorozenecké oddělení olomoucké nemocnice. Zdejší personál se snažil z vlastní iniciativy dovybavit porodní sály novým vybavením, které nespadá do kritické infrastruktury. Díky úspěšné sbírce se zanedlouho vybaví čtyři porodní sály čtyřmi novými monitory vitálních funkcí a společnou řídící stanicí.

“Rád bych ze srdce poděkoval jménem našeho oddělení všem, kdo se do kampaně jakkoliv zapojili a pomohli ji šířit. Sbírka přinesla obrovskou částku, která pomůže zkvalitnit naši péči jak o rodiče, tak o jejich miminka. Náš sen, který tu byl na začátku, je z velké části naplněn," přiznává s radostí Vladimír Mišuth, zástupce primáře Novorozeneckého oddělení.

Foto: Lukáš Navara

Bonding je proces utváření vazby mezi dítětem a rodiči v průběhu raných dětských let. V českém jazyce je tento termín používán pro vysvětlení procesu vytváření prvotní, bezprostředně vazby mezi matkou a novorozeným dítětem. Již v prenatálním období vzniká mezi matkou a dítětem vztah, díky kterému se buduje emoční vazba. Dítě pracuje s matčiným tělem, přičemž vzájemná spolupráce je podmínkou pro hladký průběh prvního vývoje novorozeného potomka. Při samotném porodu tento vztah dochází do vrcholného bodu, kdy první fyzický kontakt znamená pro matku i dítě přechod do nových fází vzájemného vztahu.

Jakubu Krištofovi a Davidu Martinkovi ze společnosti Lorika, se tak podařilo spojit moderní pojetí firemního dárcovství formou osvětové kampaně a posílit povědomí o důležitosti poporodního bondingu, ve kterém patří olomoucká nemocnice k republikové špičce.

“V olomoucké porodnici jsme s kolegou Davidem oba přivítali naše děti. Já osobně minulý měsíc už potřetí. A tak jsme rádi, že jsme mohli společně s našimi přáteli, partnery a veřejností pomoci doktorům a sestrám doplnit další část potřebného vybavení pro bezpečný a klidný poporodní bonding, který jsme oba z pozice tátů zažili. Věříme, že se naše snaha vyplatila a chceme poděkovat všem, kteří se k nám přidali,” dodává technický ředitel firmy Lorika, Jakub Krištof.

Podpora zdejšího novorozenecké oddělení se může přetavit v realitu již během letošního podzimu, kdy začne nové vybavení sloužit jak personálu, tak všem rodičům a jejich dětem. “Aktuálně finalizujeme smlouvu ohledně nákupu zařízení s dodavatelem a společně s vedením nemocnice se budeme snažit, aby nové přístroje sloužily ideálně od letošního září,” říká Vojtěch Konečný z platformy Wakawai, která benefiční sbírku zastřešovala.

Foto: Lukáš Navara

Sbírka původně cílila na nákup jedenácti pulzních oxymetrů a centrální monitorovací stanici, což byl předem vytyčený maximální cíl. Proto se v následujících měsících FN Olomouc zaměří na doplnění těchto důležitých přístrojů z vlastních zdrojů i pomocí dotací.

“Budeme se snažit hledat další zdroje uvnitř i mimo nemocnici, abychom mohli dokoupit zbývající vybavení pro další porodní sály, což vidím velmi optimisticky. Sbírka Zázraky Zrození k tomu položila dostatečně pevné základy. Díky tomu v budoucnu pokryjeme veškeré potřeby dalších rodičů a jejich miminek, které se narodí u nás na oddělení,” doplňuje Mišuth.

Foto: Lukáš Navara

V celorepublikovém měřítku se jednalo o netradiční sbírku, do které se zapojilo několik desítek firem a institucí. “Firemní dárcovství roste na popularitě, ať už díky trendu a potřebě pozitivně ovlivnit své okolí, tak i díky novým směrnicím v rámci ESG (environmental, social and corporate governance),” dodává Konečný.

Kampaň Zázraky Zrození krom sportovních klubů, Univerzity Palackého, Radia Čas, Galerie Šantovka, mnoha firem a olomoucké veřejnosti podpořili také známé osobnosti v čele s herečkami Pavlou Dostálovou, Denisou Pfauserovou i sportovcem Adamem Ondrou s ženou Ivou. Zapojil se také bývalý primář Novorozeneckého oddělení Lumír Kantor, primátor Miroslav Žbánek, Helena Morávková se svou nadací, Radim Kašpar společně s Okresní hospodářskou komorou, šéfkuchař Roman Paulus a další zvučná jména.