Reklama

Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela, venku je 5 °C

UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

Zikova po rekonstrukci: Parkovací místa jako pro krále, chybějící přechody i bláznivé cyklostezky

Zprávy z regionu

8.11.2022

Jan Procházka

Už týden jezdí tramvaje po nové části trati ulicí Zikova. Ta kvůli ní doznala značné proměny. A místní zdaleka nejsou tak spokojení, jak by si nejspíš vedení města přálo. Vadí jim zmatečné křižovatky, nelogické cyklostezky připomínající dopravní hřiště i přechody na místech, kde nikdo nepřechází a naopak chybějící tam, kde by byly potřeba. Podle komise místní části může za vady, které kazí dojem z výrazného zlepšení dopravní obslužnosti, zpackaný projekt.

Zatímco při spuštění první etapy tramvajové trati pochodovaly mažoretky a žehnal arcibiskup, zahájení provozu klíčové druhé etapy se obešlo bez stříhání pásky i bez proslovů. Jakoby tím radnice vyslala signál, že k oslavám není moc důvodů. Stavba sice byla dokončena a tramvaje vozí cestující, dopravní řešení v Zikově ulici ale budí rozpaky. Na dotaz, zda je s výsledkem stavby spokojen, ale primátor Miroslav Žbánek odpovídá kladně: “S dokončením tramvajové trati spokojený jsem, především jsem rád, že přes dílčí problémy zvládla firma dostavět a zprovoznit trať v dohodnutém termínu. Pro obyvatele Nových Sadů to bylo dvacet nelehkých měsíců a teď si už rozhodně zaslouží užívat výhody, plynoucí z tramvajového spojení s centrem města.” Na úplné zhodnocení je ale podle něj ještě čas. “Celkový dojem ze stavby bych si nechal na později, až budou okolo dokončené i terénní úpravy, vysazené všechny keře a stromy a dokončeny různé navazující investice, jako třeba rozšíření kapacity parkovacích míst,” míní primátor. 

Místní ale mají poměrně jasno už nyní. “Ano, jsme opravdu rádi, že se to podařilo dotáhnout do konce, dopravní obslužnost se výrazně zlepšila, tramvaje jezdí plné. Bohužel, jsou tu nedostatky a není jich rozhodně málo,” líčí mi Jaroslav Krátký, předseda komise místní části Nové Sady. Stojíme před nákupním centrem na Zikově ulici. “Tady můžeme začít,” říká, zatímco mi ukazuje čerstvě vyšlapaný chodníček v pár dnů starém trávníku. Tato “černá” stezka zcela logicky spojuje novou tramvajovou zastávku s vchodem do nákupního centra. Místo k přecházení a navazující chodníky jsou až o notný kus dál. “Tohle je věc, kterou nikdo nechápe. Vede tudy přirozený hlavní pěší koridor a opravdu nikoho nepřimějete, aby kvůli přecházení ušel padesát metrů navíc,” kroutí hlavou Krátký. Celé řešení ulice podle něj vypadá, jako by autoři projektu záležitost řešili od stolu a na místě samém ani nebyli. “Komise bohužel nehraje při procesu přípravy projektu prakticky žádnou roli, dostaneme to maximálně k nahlédnutí, až je to hotové. Přitom my jsme ti, kteří tu žijí a znají tu oblast a mohli jsme na ty problémy upozornit už ve fázi projektu a ne až teď, kdy je hotovo a nedá se už nic dělat. Prostě o nás, bez nás,” konstatuje Krátký. Zikova podle všeho doplatila hlavně na to, že se stavba musela stihnout včas, aby bylo možno čerpat na ni evropské peníze. “Na stejnou dotaci bylo navázáno i vybudování tramvajových odstavů u nádraží, což je docela klíčový projekt. Dopravní podnik byl proto v situaci, kdy jsme mohli buď tlačit, aby začala realizace, byť měl projekt nedostatky, nebo to celé na dlouhá léta pohřbít,” potvrzuje předseda dozorčí rady dopravního podniku Josef Kaštil.

Spojení zastávky s protějším nákupním centrem? Použít místo pro přecházení znamená zajít si pár desítek metrů. Lidé to pochopitelně řeší po svém.

Foto: Jan Procházka

Chybějící přechod je ještě spíše úsměvným nedostatkem. Jdeme s Jaroslavem Krátkým po pravé straně po chodníku směrem ke Schweitzerově. “Všimněte si, že tu prakticky chybí napojení nového chodníku na stávající sídliště, jako by tu stavbu někdo vystřihl z prostoru,” ukazuje mi. Dlážděných napojení na starší chodníky je na této straně skutečně jako šafránu. “Lidé to vyřeší a budou chodit přes trávník. Co jim zbyde,” krčí opět rameny viditelně zklamaný předseda komise místní části. 

Parkovací místa jako pro krále. Přestože se do zálivu pohodlně vlezou tři auta, jsou projektovány pouze na dvě. Řeší se to různě, někdy se parkuje značení navzdory. "Takto navrhnul parkovací zálivy projektant s ohledem na pohodlné a bezpečné parkování. O možnosti změnit vodorovné dopravní značení v parkovacích zálivech se diskutovalo, prozatím zůstává tak, jak je. Není vyloučeno, že se to v budoucnosti změní," říká k tomu primátor Miroslav Žbánek.

Foto: Jan Procházka

Zikovu nově lemují i parkovací zálivy. I ty však vzbuzují rozpaky. Většina z nich je totiž naprojektována na dvě podélně stojící vozidla, hravě se do nich ale vejdou tři, což se nezřídka děje. Značení navzdory. Mezi jednotlivými zálivy jsou lichoběžníkové výběžky pro zeleň. Ta však v celém městském bulváru dostala nebývale velkorysý prostor a právě tady si místní kladou otázku, zda by nebylo lepší využít místo k parkování pro více aut.

Po levé straně vozovky jsou zálivy lemované úzkým chodníčkem, který má sloužit pro příchod k vozidlům. “Když pominu, že tu zcela zbytečně vedou rovnoběžně tři chodníky, podívejte se, kde jsou na sebe napojené… Těch míst je jen pár, takže opět, lidé prostě půjdou přes trávník, nebo co tu poroste,” ukazuje Krátký. 

Tři chodníky. K čemu, diví se místní? Prostor by šel podle nich vyřešit daleko lépe.

Foto: Jan Procházka

Značné rozpaky budí i řešení cyklodopravy. Ta je řešena samostatnými cyklostezkami a takzvaným piktografickým značením na vozovce. Pokud však cyklista důsledně použije navrhovanou trasu, připadá si spíše jako na dopravním hřišti. Cyklostezka má pár metrů, pak ústí do vozovky, o malý kus dál z ní cyklistu opět svede, aby ho na ni za pár desítek metrů znovu vrátila… Jsou tu dokonce i uzoučké jednosměrky pro cyklisty, křížení s chodníky… “Když se na to podíváte selským rozumem, prostě to nedává logiku. Hlavně ta místa, kde cyklostezka zcela nesmyslně ústí zpět na vozovku. Vedle chodníku je přitom spousta místa, aby bezpečně pokračovala,” diví se Jaroslav Krátký. Zjistit, jaký názor mají na řešení cyklodopravy sami cyklisté, není složité. Stačí pozorovat jejich chování. “Pochopitelně, že jezdí po chodníku. Cítí se tam mnohem bezpečněji, než aby xkrát dávali přednost tramvaji, autům… Navíc jedou přímo, nemotají se tak, jak je nesmyslně vede značená trasa. Tramvajové koleje jsou na mnoha místech navíc ohraničeny obrubníkem a společný jízdní pruh pro auta a cyklisty je příliš úzký, aby auta mohla cyklistu předjet…” zmiňuje Krátký.

Rozpaky budí i cyklostezky, které vedou tu samostatně, tu po silnici... A hlavně zcela nelogicky, jak dokazuje nezájem cyklistů o nové řešení. Ti raději jezdí po chodníku, který vede přímo.

Foto: Jan Procházka

Podle komise místní části nejsou šťastně vyřešeny ani dvě křižovatky na křížení Zikovy s Rooseveltovou a Schweitzerovou. “Ty křižovatky jsou hrozně komplikované. Je tu několik semaforů za sebou, spousta značení, křižování kolejí… Řidiči jsou zmatení a už jsme tu zaznamenali několik kolizí. Před pár dny tu třeba auto najelo do protisměru, protože řidiče nenapadlo, že odbočovací pruh je tak daleko…” líčí Krátký. Na novém úseku trati je skutečně sedm semaforů. “Počet křižovatek se světelnou signalizací je dán projektovou dokumentací dopravního inženýra, který prošel všemi stupni projednání a schválení, včetně dopravní policie,” komentuje situaci primátor Žbánek a dodává, že aktuální stav zatím není finální. “Je totiž nutné vzít v úvahu to, že se signální plány jednotlivých křižovatek teprve budou dolaďovat a upravovat, je to otázka zhruba dvou dalších měsíců. To nebylo možné udělat ani během stavby, ani v době, kdy je v Olomouci několik dalších významných dopravních omezení a objížděk, kvůli kterým se doprava nechová zcela standardně,” ubezpečuje primátor, že množství semaforů nebude mít negativní dopad na plynulost provozu.

S tím, jak je celá ulice vyprojektovaná, se však budou muset místní popasovat sami.