Reklama

Sobota 17. dubna 2021, svátek má Rudolf, venku je 5.3 °C

UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

Železniční muzeum v Olomouci? Podívejte se, jak by mohlo vypadat

Zprávy z regionu

22.6.2009

Autor: Jan Procházka

Velkolepé plány na vybudování železničního muzea v Olomouci by nemusely být jen krásnou pohádkou. Po dlouhých šesti letech, kdy se na projekt spíše prášilo, se jím opět začali zabývat nejen železniční fandové, ale i krajští úředníci, dráhy i Národní technické muzeum. Na světě je i studie, která naznačuje, jak by budoucí muzeum mohlo vypadat. Zda se však skutečně začne stavět, závisí hlavně na financích. Iniciátoři totiž musí sehnat více než půl milardy korun, tedy podobnou částku, na kterou přišel například kontroverzní akvapark.

Olomouc je se železnicí spojena už od roku 1841 a dodnes je významným uzlem. Právě snadná dostupnost po kolejích dělá z hanácké metropole ideální místo pro vybudování muzea. "Věříme, že by se Olomouc díky muzeu stala cílem tisíců turistů," myslí si náměstek hejtmana Alois Mačák. Navíc by podle něj většina návštěvníků přijela po kolejích, což je zase výhodné pro dráhy. "V této chvíli probíhají jednání o odkoupení či převedení pozemků, na kterých by budoucí muzeum mělo stát," přiblížil náměstek.

Pro muzeum byla vyhlédnuta lokalita v Hodolanech, poblíž ústí nádražního podchodu. "Tato lokalita je v současné době zastavěná budovami v neutěšeném stavu, jejichž architektonická hodnota je mizivá," vysvětlil Luděk Šťastný, ředitel společnosti Stavoprojekt, ktera byla pověřena vypracováním studie. "Muzeum by podle naší studie bylo rozděleno do tří objektů, z nichž návštěvníkům by sloužila budova samotného muzea a blok se zázemím, kde by byla umístěna kavárna, restaurace či obchody se suvenýry. Prostor bude oddělovat náměstíčko - podobné, jako je třeba před krajským úřadem a věžákem RCO," popsal Šťastný. Budova s exponáty by měla mít značně futuristický vzhled. "Bude to takové prosklené depo. Povedou do něj koleje, uprostřed bude točna, která bude dovolovat snadnou výměnu exponátů na kolech. Studie myslí i na atraktivní pohled shora, proto naši projektanti navrhli i visuté lávky," přiblížil Luděk Štastný.

Expozice budoucího muzea by neměla být v žádném případě statická. "Máme obrovskou podporu Národního technického muzea (NTM). To disponuje téměř sto padesáti kolejovými vozidly, což je mnohem víc, než je možno někde vystavit," řekl Josef Tomeček z Nadace Okřídlené kolo, jež byla jedním z inciciátorů projektu a v případě jeho uskutečnění se pravděpodobně stane provozovatelem muzea. "Počítáme, že exponáty si budeme s NTM vyměňovat a podobnou spolupráci chceme navázat i s dalšími nejen tuzemskými institucemi, které by disponovaly exponáty, které by mohly naše návštěvníky zajímat," prozradil Tomeček. Olomoucké muzeum bude podle něj zaměřeno hlavně na motorizaci železnice a na kolejová vozidla, která se v minulosti starala o její údržbu. "To je poměrně málo známá, ale velice zajímavá část železniční historie. Všechny ty drezíny, ježáby a údržbářské vozy..." podotkl Tomeček.

Celý ambiciózní projekt má však jeden významný háček, který ho může poslat k ledu. Finance. "Jenom samotná budova muzea podle našeho projektu přijde na téměř 480 milionů korun," upozornil ředitel Štastný. Náklady na vybudování celého areálu včetně infrastruktury podle něj určitě významně přesáhnou půl miliardy korun. Peníze chtějí iniciátoři získat, kde se dá, hlavní tok peněz však očekávájí z Bruselu. "Bez evropských dotací se neobejdeme," připustil náměstek Mačák, dodal však, že jejich získání je reálné. Jasno by mělo být už začátkem podzimu. Nad budoucím muzeem, které svou cenou pravděpodobně předčí kontroverzní akvapark, tak zatím visí velký otazník.

Jan Procházka

Reklama

AUDIOWORKS

Katalog firem » Obchod » Hudební nástroje, aparatury a příslušenství

Prodej hudebních nástrojů, kytarové a baskytarové aparáty a komba, kytary, baskytary, bicí nástroje, etnické hudební nástroje, perkuse, PA systémy, osvětlovací technika, klávesy, dechy, perk...