UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!
Zastánci nočních autobusů uspěli, dopravní podnik jejich provoz částečně zachová
10.2.2010
Autor: Adam Fritscher
Velkou vlnu protestů vyvolalo připravované rušení nočních spojů městské hromadné dopravy v Olomouci. Autobusy na třech nočních linkách měly z úsporných důvodů přestat jezdit už od této neděle, nakonec budou dva spoje jezdit i nadále hlavně kvůli přepravě lidí do zaměstnání.
Olomoucká radnice letos vzhledem ekonomické krizi vyčlenila pro svůj dopravní podnik 167 milionů korun, o třináct milionů méně než vloni. Kvůli tomu musel dopravní podnik přistoupit k rušení a krácení některých linek. Změny, které vstoupí v platnost už v neděli 14. února, původně počítaly i s úplným zrušením nočních autobusů.
To se však setkalo s velkým odporem cestující veřejnosti. Na sociální síti Facebook dokonce vznikly hned tři skupiny odpůrců tohoto rozhodnutí města. Nejpočetnější z nich, která čítala ke konci minulého týdne 2275 členů, založila Simona Horká z olomoucké pobočky Hnutí Duha. "Sama využívám noční linky jako většina mladých lidí k přepravě ze setkání s přáteli, ale také při návratu z plesů či koncertů," říká Horká. "Důvody protestujících jsou ale opravdu různé. Někteří využívají noční spoje k přepravě z nočních směn, při příjezdu vlaků z Prahy nebo na přípoj prvních ranních vlaků. Řada vlaků má příjezd do Olomouce po třiadvacáté hodině, kdy již běžné spoje nejezdí. Jelikož sama dopravu využívám, vidím také, že zejména o víkendu jsou autobusy plné, minimálně co se týče míst k sezení. Naše město by si mělo vzít příklad z dopravní situace v Brně, kde je každá čtvrť přes noc obsluhována minimálně jednou za hodinu autobusem," míní Simona Horká.
Za pravdu jí částečně dává i samotná radnice ústy prvního náměstka primátora Svatopluka Ščudlíka. "Počet cestujících v nočních autobusech v posledních letech klesal na současných zhruba sto padesát za jednu noc. Tyto linky jsou paradoxně využívanější o víkendech, kdy se hlavně mladí lidé vracejí z nočních podniků. Pro řidiče těchto autobusů to však mnohdy nebývají vůbec příjemné cesty," upozorňuje Ščudlík na potíže s podnapilými a jinak "rozveselenými" pasažéry a dodává: "I vzhledem k nízkému počtu cestujících je provoz tři nočních linek dosti drahý. Jeden pasažér přišel dopravní podnik na 58 korun při dvanáctikorunové ceně jízdenky."
Přesto se olomoučtí radní rozhodli částečně ustoupit tlaku veřejnosti a některé noční spoje zachovají i nadále. "Půjde o linku 51 z hlavního nádraží směrem na Velkomoravskou a do přilehlých lokalit a linku 52 jedoucí od nádraží směrem na Foerstrovu ulici," řekl Ščudlík. "V obou případech však nově pojede jen jeden spoj. U linky 51 s odjezdem od nádraží v 3:54 hodin a poté zpět a u linky 52 s odjezdem od hlavního nádraží v 3:16," upřesnil náměstek primátora.
Hlavním důvodem je podle něj přeprava pracujících do zaměstnání. "Většina pracujících si pro tento účel vystačí s běžnými ranními linkami, které nadále zůstávají zachovány. Některé profese jako třeba pekaři či železničáři však vyžadují dřívější příchod do práce a právě jim jsme chtěli touto změnou vyhovět především. Provoz těchto dvou autobusů vyjde měsíčně na šedesát tisíc," uvedl Ščudlík.
V této podobě zůstane noční veřejná doprava v Olomouci zachována do konce března. "Na zasedání rady 23. března předložím nový materiál vyhodnocující toto opatření a také návrhy týkající se dopravy do městské části Týneček," uzavřel Svatopluk Ščudlík.
Odpůrce rušení nočních autobusů však aktuální řešení nijak neuspokojilo. "Zachování dvou linek v brzkých ranních hodinách je pro statisícové krajské město pouze slabá útěcha. Zrušení nočních spojů bude mít za následek zvýšení osobní automobilové nebo taxi přepravy, a tedy i emisí škodlivých látek v ovzduší. Je škoda, že se olomoučtí radní nerozhodli po vzoru Prahy, kde radní po obdobných návrzích na omezení nočních linek nakonec současný rozsah hromadné dopravy zachovali. Doufáme, že veřejnost dokáže svůj nesouhlas s nepříznivou situací v hromadné dopravě dát olomouckým radním dostatečně najevo," reaguje Simona Horká z Hnutí Duha.
Olomouc se podle ní tímto krokem zařadí k městům s minimální dopravní obslužností v nočních časech. "Radní sice udělali vstřícný krok, když nakonec zachovali spojení v brzkých ranních hodinách, ale nijak nevyřešili problém v noci. Například vlaky přijíždějící z Prahy v 23:50 a 0:34 nebudou mít žádnou návaznost na městskou hromadnou dopravu, stejně jako další cestující, kteří se vrací z nočních směn či kulturních akcí, večírků, aktuálně také z plesů, mezi půl dvanáctou a druhou hodinou," připomíná Horká.
Adam Fritscher
MORAVSKÁ FILHARMONIE
Katalog firem » Kultura a umění » Hudba
Moravská filharmonie se řadí k předním orchestrům v České republice. V jejím čele stály významné osobnosti české kultury. Při propagaci soudobé české a světové hudební tvorby vystoupi...

DNES
Tipy na víkend: koncerty, divadla, vánoční akvabely i rozvoz Betlémského světla
Sport
18.12.2025
Sigma slaví i přes prohru postup v Konferenční lize
Sport
18.12.2025
Olomouc hostila mezinárodní turnaj UTR PTT Women. Příští týden naváže mužský turnaj
Zprávy z regionu
18.12.2025

