UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!
Začal Mezinárodní varhanní festival
v Olomouci, jeho úvod slibuje mnohé
4.9.2009
Autor: Bohumír Kolář
Skladbami Bacha a Vierneho byl včera slavnostně zahájen 41. ročník Mezinárodního varhanního festivalu v Olomouci. Přes jisté problémy související s hospodářským útlumem doma i ve světě se ukázalo, že moudří pořadatelé jsou schopni připravit Olomoučanům silný kulturní zážitek, aniž by rezignovali na náročnost, jež se k tomuto festivalu od jeho zahájení po srpnové invazi váže.
Předpokladem úspěchu bylo posoudit a docenit domácí umělce a dát jim prostor k uplatnění. V tomto smyslu se ukázal jako nedocenitelný dramaturg Antonín Schindler, jehož nabídku ke koncertování v úvodním večeru přijala pražská umělkyně Irena Chřibková, titulární varhanice baziliky sv. Jakuba v Praze, nositelka řady ocenění na prestižních soutěžích v zahraničí. Velkou inspiraci pro její uměleckou dráhu znamenal studijní pobyt v Paříži, kde kromě virtuosity nabyla i schopnosti vniknout k jádru francouzské varhanní tvorby a interpretovat ji v jejím fenomenálním duchu. To prokázala v úvodní, posluchačsky náročné Symfonii č. 2 e moll, op. 20 Francouze Louise Vierneho, v níž zejména druhá a závěrečná pátá část zazněly zcela suverénně a přes velkou náročnost podmanivě.
Následující Bachův Koncert a moll, BWV 592 byl skladbou laskavou a spádnou a mohl působit jako balzám na duši posluchače. Její vstřícná melodičnost s lyrickým podtextem naplnila chrám už po staletí obdivovaným skladatelovým géniem. I laik poznal, proč se vlastně žádný koncert s výjimkou speciálně komponovaných autorských večerů bez Bacha neobejde.
Překvapením večera se ale nakonec stala závěrečná interpretace Symfonie č. 3 F dur, op. 33 pro varhany, žestě a tympány. Nástrojové obsazení není nahodilé, spíše koresponduje s Mistrovým psychickým naturelem, v němž dominovala inklinace k zásadovosti, jednoznačnosti a otevřenosti. Žestě a tympány nepůsobily osudově, ale oslavně, jako by přitakávaly absolutní hodnotě „nebes“. Dobrý pozorovatel měl příležitost sledovat na filmovém plátnu kultivovanou spolupráci Ireny Chřibkové a Petra Šumníka a docenit preciznost jejich kooperace. Skladba je příkladem trvalé gradace, která povznášela. Aplaudování početného publika bylo vyjádřením upřímného obdivu.
Začátek festivalu byl velmi slibný.
Bohumír Kolář

DNES
Tříkrálová sbírka se blíží. Arcibiskup požehná koledníkům, ti vyrazí do ulic začátkem ledna
Sport
27.12.2025
Vítězná premiéra trenéra Musila u týmu BK Olomoucko
Zprávy z regionu
27.12.2025
Zimní přikrmování pomáhá ptákům přežít zimu. Víte, jak a čím je správně přikrmovat?
Sport
26.12.2025
