Vzpomínkové bludy Jana Šerých v galerii Caesar - OLOMOUC.CZ
Reklama

Neděle 28. prosince 2025, svátek má Bohumila, venku je 4.3 °C

UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

Vzpomínkové bludy Jana Šerých v galerii Caesar

Kultura

2.9.2009

Autor: Bohumír Kolář

V galerii Caesar byla včera otevřena výstava pražského výtvarníka Jana Šerých. Pokud jeho jméno u starší generace vyvolá vazbu na již slavného jmenovce Jaroslava, který v minulém roce v plné síle minul svou osmdesátku, ocitne se v klimatu kultivované tvorby jeho strýce. Vystavující umělec patří ke generaci o více než čtyřicet let mladší, výtvarně poznamenané vytrysklým proudem svobodné tvorby devadesátých let a realizovanými kontakty se světovými tendencemi.

Tomu pochopitelně odpovídá výtvarný jazyk Jana Šerých. Předznamenejme, že vystudoval v letech 1992–1999 Akademii výtvarných umění v Praze, v roce 1995 absolvoval studijní stáž ve Švýcarsku a v roce 1998 v USA. Během prvních deseti let volné tvorby uspořádal více než dvacet samostatných výstav (Praha, Brno, Ostrava, Liberec, Olomouc, ale i Budapešť a New York) a zúčastnil se více než dvojnásobku výstav kolektivních. Kromě domácího publika poznali Jana Šerých diváci v Belgii, Francii, Chorvatsku, Německu, Rumunsku, Velké Británii a USA. Je členem výtvarné skupiny Bezhlavý jezdec, kam patří také Josef Bolf, Ján Mančuška a Tomáš Vaněk.
Výstava nese název Paramnézie. Samotné slovo vysvětluje lexikon jako poruchu paměti, při které dochází ke vzpomínkovým bludům. Vernisáž byla vyplněna projevem Jiřího Valocha, který umělce poznal již v době studií a s jeho tvorbou je důvěrně obeznámen. Bylo to zřejmé z analýz, jimiž ozřejmoval vystavené dílo moderně orientovanému publiku kolem Spolku olomouckých výtvarníků a početné obci výtvarných akademiků. Jiří Valoch poukázal zejména na princip triptychů, který umělci umožňuje formulovat osobité konceptuální výpovědi pomocí reálných prvků, reflektujících umělcovo trvalé rozkrývání vazeb mezi hudbou a obrazem, ale i objevování logiky v utajených kódech, uplatňovaných v kumulaci lettristických a numerických prvků.
Tvorba Jana Šerých je tentokráte představována v černobílé variantě. Snad proto, aby se divák přesvědčil, že v těchto krajních polohách je skryta celá duha. Výstavu lze vnímat jako osobitou tvůrčí reakci na svět, v němž je nejen mnoho bezvýznamného, co se tváří důležitě, ale i zbytečného, za čím se svět žene.
Výstava potrvá do 29. září.

Bohumír Kolář