Velká rekonstrukce nádraží začne už letos. Opraví i podchod a peróny - OLOMOUC.CZ
Reklama

Pondělí 2. června 2025, svátek má Jarmil, venku je 24.2 °C

UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

Velká rekonstrukce nádraží začne už letos. Opraví i podchod a peróny

Zprávy z regionu

1.2.2012

Autor: Jan Procházka

Už v polovině letošního roku zřejmě začne dlouho odkládaná rekonstrukce olomouckého železničního uzlu. Po jejím dokončení se z hlavního nádraží stane supermoderní železniční křižovatka. Obří projekt s rozpočtem přes tři miliardy korun přinese cestujícím i nová nástupiště, opraven bude konečně také zdevastovaný podchod.

Olomoucké nádraží bude zřejmě za čtyři roky vypadat úplně jinak. Už letos by totiž Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chtěla zahájit obří projekt modernizace železničního uzlu Olomouc. Stavební práce se budou týkat úseku od Štepánova až po Grygov. Smyslem této akce je dosažení evropských parametrů pro mezinárodní tratě. Vlaky tak budou moci tímto úsekem jezdit až stošedesátikilometrovou rychlostí.

Dojde také k modernizaci technického zázemí. Hlavní změnou pro cestující bude oprava nástupišť a podchodu na hlavním nádraží. Právě tuto část nádraží, významnou vstupní bránu do města, označil před časem například primátor Martin Novotný za jednu z černých skvrn, které je potřeba co nejdříve vymazat. Zatím se to podařilo jen z části. Opraveno je přednádraží i nádražní budova včetně vestibulu, na podchod a peróny se významněji nesáhlo už několik desetiletí. S jejich opravou se totiž počítalo až v rámci rekonstrukce celého uzlu, samostatně by neměla smysl. A tento projekt se kvůli nedostatku peněz několikrát odkládal. "Nyní už je všechno připravené, máme hotovou dokumentaci a vysoutěženého zhototovitele," uvedl technický náměstek stavební správy olomoucké pobočky SŽDC Miroslav Bocák.

Pokud dopadnou dobře jednání na ministerstvu, měla by být stavba zahájena už ve druhé polovině letošního roku. Následujících zhruba čtyřicet měsíců se pak cestující budou muset obrnit trpělivostí. "Pracovat se bude postupně, tak by byl provoz nádraží omezen co možná nejméně. Každopádně si stavba určitě vynutí omezení a výluky," připustil Bocák. Prakticky po celou dobu bude zavřený starý podchod. "K příchodu k vlakům se využije nový podchod. Ten starý opravíme, ale potrvá to, budeme muset práce koordinovat s opravami nástupišť a kolejí, nepůjde to najednou," vysvětlil Bocák.

Nejdražší projekty v novodobé historii města

1. Šantovka 10 000 000 000 korun(podle předběžných odhadů)
2. Rekonstrukce železničního uzlu Olomouc 3 000 000 000 korun (podle předběžných odhadů)
3. Západní tangenta obchvatu 1 000 000 000 korun
4. Protipovodňová opatření
1 000 000 000 korun (podle předběžných odhadů za etapu IIB)
5. Tramvajová trať na Nové sady 750 000 000 korun (podle předběžných odhadů)
6. Přednádraží 600 000 000 korun
7. Aquapark 500 000 000 korun
Nová nástupiště nabídnou cestujícím podobný komfort jako již opravená nádraží v Česku. Projektanti vyhověli požadavkům na bezbariérovost, nechají postavit nové stříšky, peróny dostanou i nový mobiliář a dlažbu. Rekonstrukce umožní také vytvořit pro cestujícího jasnější řád odjezdů. Významné destinace totiž dostanou "svá" nástupiště. Cestující tak budou vědět, že jedou-li kamkoliv na trati Přerov - Česká Třebová, zastaví vlak na dvojce, vlaky na trase Praha - Ostrava zase zastaví u třetího nástupiště. Usnadní se také přestupy na vlaky nižší kategorie tak, aby cestující nemusel přecházet z jednoho nástupiště na druhé. "V dopravní špičce bude možno ve stanici současně odbavit čtyři vlaky hlavní koridorové trati, dva vlaky na směru Šternberk, dva vlaky na směru Krnov, dva vlaky na směru Prostějov a jeden vlak na směru Kostelec na Hané - celkem tedy jedenáct vlaků osobní dopravy," nastínil mluvčí SŽDC Pavel Halla. Aby měla celá rekonstrukce smysl, budou do ní zahrnuty i všechny mosty na trati. Dojde tak třeba na značně zchátralý podjezd v Pavlovičkách či most v Černovíře. Rekonstrukce železničního uzlu bude s rozpočtem přes tři miliardy korun jedním z nejnáročnějších projektů v historii města. Více než tři čtvrtiny potřebných peněz však přitečou z fondů Evropské unie, zbytek zaplatí ministerstvo dopravy.

Jan Procházka

Reklama

MUDr. Helena Al Kirbiová, MUDr. Malvína Hacarová

Katalog firem » Zdravotnictví

Do ordinace je NEZBYTNÉ se telefonicky objednat dopoledne 8-13 hod., aby nedocházelo ke kumulaci pacientů v čekárně. Prosíme pacienty s akutní infekcí horních dýchacích cest - vstup do ordinace...