Pondělí 22. července 2019, svátek má Magdaléna, venku je 27.6 °C

Olomoučtí vědci vyrobili v ječmeni lidský peptid, který umí zatočit s infekcemi

13.3.2018

Autor: red

Látku katelicidin, která je součástí lidského imunitního systému a působí jako přírodní antibiotikum, dokázali vědci z olomouckého Centra regionu Haná pro biotechnologický a zemědělský výzkum (CRH) vyrobit v ječmeni. Vyvinuli tak ojedinělou technologii, která může být základem pro velkokapacitní produkci tohoto peptidu. Jeho výrobní cena se nyní pohybuje v řádu až desetitisíců korun za miligram, využití geneticky modifikovaného ječmene by ji však mohlo výrazně snížit. Výsledky výzkumu publikoval odborný časopis Biotechnology Journal.

Detekce peptidu v obilce pomocí specifické protilátky. A - zrno kontrolního netransgenního ječmene, B - zrno transgenního ječmene akumulující lidský katelicidin. Detekce peptidu v obilce pomocí specifické protilátky. A - zrno kontrolního netransgenního ječmene, B - zrno transgenního ječmene akumulující lidský katelicidin. Foto: CRH

Katelicidin je jeden z nejznámějších antimikrobiálních peptidů lidské kůže, je součástí její obranné funkce před infekčními mikroorganismy. Dokáže narušit buněčnou membránu bakterií, a způsobit tak jejich smrt. "Právě díky svým schopnostem rychle a účinně zabraňovat množení patogenních mikroorganismů má peptid velký potenciál při léčbě nejrůznějších infekcí včetně těch, které jsou způsobeny kmeny, jež si vytvořily odolnost vůči antibiotikům. Jednou z hlavních překážek pro komerční uplatnění katelicidinu je ale jeho vysoká výrobní cena," uvedla první autorka článku Edita Holásková. Také to byl jeden z důvodů, proč se olomoučtí výzkumníci rozhodli vyrobit peptid v rostlinách. A to i přesto, že se jedná o poměrně komplikovanou záležitost. Peptidy totiž mají jen omezenou stabilitu, a navíc mohou být pro hostitelskou rostlinu toxické. Z toho důvodu je potřeba optimalizovat řadu parametrů, které mají vliv nejen na množství a stabilitu peptidu, ale i na jeho případnou fytotoxicitu. "Nejdříve jsme otestovali vliv různých proteinových či peptidových molekul na výše zmíněné faktory. Následně jsme navrhli různé varianty genu pro lidský katelicidin a vnesli je nejprve do listů tabáku, kde vznikly hybridní molekuly. Po výběru nejúčinnější produkční strategie jsme vybrané geny vnesli do ječmene. Vypěstované transgenní rostliny produkovaly katelicidin, a to jen v obilce," přiblížil postup vedoucí výzkumného týmu a ředitel CRH Ivo Frébort.

Vědci byli schopni peptid izolovat a následně otestovat jeho antimikrobiální aktivitu. Zjistili také, že takto získaný katelicidin či jeho varianty nemají na samotnou rostlinu negativní vliv. Přestože je produkce antibakteriálního peptidu v ječmeni, zejména v jeho obilce, velkým úspěchem, cesta nové technologie od laboratorních pokusů k využití v praxi bude ještě dlouhá. Cílem vědců CRH je zvýšit množství vyprodukovaného peptidu v rostlině a minimalizovat náklady spojené s jeho výrobou i izolací. Tomuto výzkumu se vědci v CRH věnují dlouhodobě, mimo jiné ve spolupráci se společností Úsovsko. Katelicidin je možné využít v lékařství například při léčení chronických ran a kožních onemocnění.

red

LÉKÁRNA U PÖTTINGEA

Katalog firem » Zdravotnictví » Lékárny a farmaceutické produkty

RENÉ FURTERER - jednička ve vlasové péči

Nyní šampon zdarma dle vlastního výběru!
Platí při nákupu výrobků René Furterer nad 799 Kč do 31.8.2019.
Chcete šampon zdarma? Klikněte na odkaz.

Kdo je René?

Jako zakladatel konceptu vlasových lázní, René Furterer vytvořil v roce 1957 kompletní řadu unikátní a personalizované vlasové dermokosmetiky, která zákazníkům přináší výjimečné rituály vlasové péče. Každý rituál je vyvinut pouze z kombinace 100% přírodních esenciálních olejů a rostlinných výtažků, pečlivě vybraných pro jejich cílené terapeutické a aromatické kvality a vede nejen ke krásným vlasům, ale i k potěšení smyslů. Díky tomu má značka René Furterer vedoucí pozici ve Francii na trhu vypadávání vlasů a také na trhu suchých, barvených a poškozených vlasů.