Neděle 25. září 2022, svátek má Zlata, venku je 15.6 °C

Olomoučtí vědci vyrobili v ječmeni lidský peptid, který umí zatočit s infekcemi

13.3.2018

Autor: red

Látku katelicidin, která je součástí lidského imunitního systému a působí jako přírodní antibiotikum, dokázali vědci z olomouckého Centra regionu Haná pro biotechnologický a zemědělský výzkum (CRH) vyrobit v ječmeni. Vyvinuli tak ojedinělou technologii, která může být základem pro velkokapacitní produkci tohoto peptidu. Jeho výrobní cena se nyní pohybuje v řádu až desetitisíců korun za miligram, využití geneticky modifikovaného ječmene by ji však mohlo výrazně snížit. Výsledky výzkumu publikoval odborný časopis Biotechnology Journal.

Detekce peptidu v obilce pomocí specifické protilátky. A - zrno kontrolního netransgenního ječmene, B - zrno transgenního ječmene akumulující lidský katelicidin. Detekce peptidu v obilce pomocí specifické protilátky. A - zrno kontrolního netransgenního ječmene, B - zrno transgenního ječmene akumulující lidský katelicidin. Foto: CRH

Katelicidin je jeden z nejznámějších antimikrobiálních peptidů lidské kůže, je součástí její obranné funkce před infekčními mikroorganismy. Dokáže narušit buněčnou membránu bakterií, a způsobit tak jejich smrt. "Právě díky svým schopnostem rychle a účinně zabraňovat množení patogenních mikroorganismů má peptid velký potenciál při léčbě nejrůznějších infekcí včetně těch, které jsou způsobeny kmeny, jež si vytvořily odolnost vůči antibiotikům. Jednou z hlavních překážek pro komerční uplatnění katelicidinu je ale jeho vysoká výrobní cena," uvedla první autorka článku Edita Holásková. Také to byl jeden z důvodů, proč se olomoučtí výzkumníci rozhodli vyrobit peptid v rostlinách. A to i přesto, že se jedná o poměrně komplikovanou záležitost. Peptidy totiž mají jen omezenou stabilitu, a navíc mohou být pro hostitelskou rostlinu toxické. Z toho důvodu je potřeba optimalizovat řadu parametrů, které mají vliv nejen na množství a stabilitu peptidu, ale i na jeho případnou fytotoxicitu. "Nejdříve jsme otestovali vliv různých proteinových či peptidových molekul na výše zmíněné faktory. Následně jsme navrhli různé varianty genu pro lidský katelicidin a vnesli je nejprve do listů tabáku, kde vznikly hybridní molekuly. Po výběru nejúčinnější produkční strategie jsme vybrané geny vnesli do ječmene. Vypěstované transgenní rostliny produkovaly katelicidin, a to jen v obilce," přiblížil postup vedoucí výzkumného týmu a ředitel CRH Ivo Frébort.

Vědci byli schopni peptid izolovat a následně otestovat jeho antimikrobiální aktivitu. Zjistili také, že takto získaný katelicidin či jeho varianty nemají na samotnou rostlinu negativní vliv. Přestože je produkce antibakteriálního peptidu v ječmeni, zejména v jeho obilce, velkým úspěchem, cesta nové technologie od laboratorních pokusů k využití v praxi bude ještě dlouhá. Cílem vědců CRH je zvýšit množství vyprodukovaného peptidu v rostlině a minimalizovat náklady spojené s jeho výrobou i izolací. Tomuto výzkumu se vědci v CRH věnují dlouhodobě, mimo jiné ve spolupráci se společností Úsovsko. Katelicidin je možné využít v lékařství například při léčení chronických ran a kožních onemocnění.

red

Hartmansport

Katalog firem » Obchod » Sportovní obchody » Lyže, snowboardy

Zima přichází a HARTMANSPORT je opět otevřen!

Předsezónní slevy až -60%!

Nově široký výběr skialpových lyží a vybavení Fischer, Elan, Volkl a Silvretta. Skialpové boty od značek Fischer a Dalbello. Montáže všech druhů skialpových vázání, renovace lepidla na stoupacích pásech. Servis skialpových lyží.

Do konce listopadu - celoroční výpůjčky dětských a juniorských lyží.

Jsme pro Vás opět k dispozici na známé adrese Poupětova 4, Olomouc (u parkoviště pavilonu A Výstaviště Flora).

Těšíme se na vás každý všední den.
PO-PÁ 9-18

Profesionální služby, akční ceny, přátelské prostředí, pohodlné parkování a italská káva, to je speciálka Hartmansport.

Nové modely lyží Elan a Lusti skladem. Největší výběr lyží Lusti v Olomouci.
TESTCENTRUM Elan ,TESTCENTRUM Lusti

ELAN, LUSTI, VOLKL, FISCHER, ATOMIC, SALOMON, HEAD,
DALBELLO, CRAFT, ALPINA, DAINESE,
LEKI, SPORTEN, STUFF, EIDER, MICO, MARKER, ROTTEFELLA a další.

ROČNÍ SERVIS ZDARMA NA LYŽE ZAKOUPENÉ U NÁS.!!