Pondělí 18. června 2018, svátek má Milan, venku je 25 °C

Olomoučtí vědci vyrobili v ječmeni lidský peptid, který umí zatočit s infekcemi

13.3.2018

Autor: red

Látku katelicidin, která je součástí lidského imunitního systému a působí jako přírodní antibiotikum, dokázali vědci z olomouckého Centra regionu Haná pro biotechnologický a zemědělský výzkum (CRH) vyrobit v ječmeni. Vyvinuli tak ojedinělou technologii, která může být základem pro velkokapacitní produkci tohoto peptidu. Jeho výrobní cena se nyní pohybuje v řádu až desetitisíců korun za miligram, využití geneticky modifikovaného ječmene by ji však mohlo výrazně snížit. Výsledky výzkumu publikoval odborný časopis Biotechnology Journal.

Detekce peptidu v obilce pomocí specifické protilátky. A - zrno kontrolního netransgenního ječmene, B - zrno transgenního ječmene akumulující lidský katelicidin. Detekce peptidu v obilce pomocí specifické protilátky. A - zrno kontrolního netransgenního ječmene, B - zrno transgenního ječmene akumulující lidský katelicidin. Foto: CRH

Katelicidin je jeden z nejznámějších antimikrobiálních peptidů lidské kůže, je součástí její obranné funkce před infekčními mikroorganismy. Dokáže narušit buněčnou membránu bakterií, a způsobit tak jejich smrt. "Právě díky svým schopnostem rychle a účinně zabraňovat množení patogenních mikroorganismů má peptid velký potenciál při léčbě nejrůznějších infekcí včetně těch, které jsou způsobeny kmeny, jež si vytvořily odolnost vůči antibiotikům. Jednou z hlavních překážek pro komerční uplatnění katelicidinu je ale jeho vysoká výrobní cena," uvedla první autorka článku Edita Holásková. Také to byl jeden z důvodů, proč se olomoučtí výzkumníci rozhodli vyrobit peptid v rostlinách. A to i přesto, že se jedná o poměrně komplikovanou záležitost. Peptidy totiž mají jen omezenou stabilitu, a navíc mohou být pro hostitelskou rostlinu toxické. Z toho důvodu je potřeba optimalizovat řadu parametrů, které mají vliv nejen na množství a stabilitu peptidu, ale i na jeho případnou fytotoxicitu. "Nejdříve jsme otestovali vliv různých proteinových či peptidových molekul na výše zmíněné faktory. Následně jsme navrhli různé varianty genu pro lidský katelicidin a vnesli je nejprve do listů tabáku, kde vznikly hybridní molekuly. Po výběru nejúčinnější produkční strategie jsme vybrané geny vnesli do ječmene. Vypěstované transgenní rostliny produkovaly katelicidin, a to jen v obilce," přiblížil postup vedoucí výzkumného týmu a ředitel CRH Ivo Frébort.

Vědci byli schopni peptid izolovat a následně otestovat jeho antimikrobiální aktivitu. Zjistili také, že takto získaný katelicidin či jeho varianty nemají na samotnou rostlinu negativní vliv. Přestože je produkce antibakteriálního peptidu v ječmeni, zejména v jeho obilce, velkým úspěchem, cesta nové technologie od laboratorních pokusů k využití v praxi bude ještě dlouhá. Cílem vědců CRH je zvýšit množství vyprodukovaného peptidu v rostlině a minimalizovat náklady spojené s jeho výrobou i izolací. Tomuto výzkumu se vědci v CRH věnují dlouhodobě, mimo jiné ve spolupráci se společností Úsovsko. Katelicidin je možné využít v lékařství například při léčení chronických ran a kožních onemocnění.

red

Virtuální realita Olomouc

Katalog firem » Zábava, volný čas

Ve „Virtuální realitě“ v OC Olympia Olomouc zažijeme na vlastní kůži setkání s velrybou, budeme bránit hrad s lukem v ruce, prozkoumáme egyptskou hrobku, pokusíme se přežít v postapokalyptickém světě nebo si nakreslíme 3D obrázek a mnoho dalších...

Pomocí HTC Vive a počítače se ocitnete v jiném světě. Stačí si nasadit speciální 3D helmu a do rukou vzít ovladače. Jejich pohyby a stisky tlačítek se promítají přímo do hry, můžeme se tak ve virtuálním světě volně rozhlížet, pohybovat a manipulovat s předměty jako ve skutečnosti.

Otevírací doba dle rezervace telefonicky nebo na webu.

Za zrealizování výjezdové akce provize! 💵💰💲