Reklama

Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa, venku je 6 °C

UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

Vagony, které vozily Františka Ferdinanda, Masaryka i Dubčeka, jsou v Olomouci

Zprávy z regionu

18.7.2018

foto: Jan Procházka

Na olomoucké nádraží dorazil Prezidentský vlak. Soupravu vedenou parní lokomotivou Rosnička tvoří salónní vozy následníka trůnu Františka Ferdinanda d‘Este z roku 1909, prezidenta Tomáše Garrigue Masaryka z roku 1930, a vůz vyrobený pro první muže Československa v roce 1968. Na nádraží zůstane souprava až do pátku.

Nejstarším vagonem je vůz z roku 1909, kterým jezdil následník rakousko-uherského trůnu František Ferdinand d'Este. Místy připomíná spíše malý zámek na kolech, přesto není přepych nijak okázalý.

Foto: Jan Procházka

Arcivévodovo kupé. Přepážka se dala zasunout a prostor se tak výrazně zvětšil.

Foto: Jan Procházka

Arcivévodův salonek. PET lahve nejsou původní, zůstaly ve vagonu po předchozí spanilé VIP jízdě ze Zlína, kde měl vlak předchozí zastávku.

Foto: Jan Procházka

Několik detailů z arcivévodova salonního vagonu.

Foto: Jan Procházka

Na svou osudovou cestu do Sarajeva měl František Ferdinand vyrazit právě tímto vagonem. Na poslední chvíli však u něj byla objevena porucha a následník trůnu tak musel cestovat běžným vozem. Opravený vagón za ním poslali do Terstu, aby měl alespoň na zpáteční cestě arcivévoda s rodinou komfort, na jaký byli zvyklí. Kulky Gavrilo Principa ale posunuly výhybku dějin úplně jiným směrem a vagón se vrátil prázdný...

Foto: Jan Procházka

Když slavil národem milovaný prezident Tomáš Garrigue Masaryk své osmdesáté narozeniny, nedostal darem nic menšího, než zbrusu nový salonní vagon. 

Foto: Jan Procházka

Prezidentský salonek. Vagon sloužil Masarykovi a jeho nejbližšímu doprovodu.

Foto: Jan Procházka

Co se týče komfortu ložnice, Masarykův vagon jednoznačně vede. Na tomto loži na svých cestách spával President Osvoboditel.

Foto: Jan Procházka

Opět pár detailů z Masarykova osobního vagonu.

Foto: Jan Procházka

Sešup v noblese je do očí bijící. Tenhle vagon si nechali čelní představitelé komunistické strany upravit ke svým cestám na začátku roku 1968.

Foto: Jan Procházka

Uvnitř čpí nikdy nevyvětratelný puch zasedaček...

Foto: Jan Procházka

Přesto se právě tady psaly dějiny. U tohoto stolu probíhala na přelomu července a sprna 1968 neblaze proslulá "vagonová jednání" v Čierné nad Tisou. Vláda v čele s generálním tajemníkem Alexanderem Dubčekem se pokoušela přesvědčit sovětského vůdce Leonida Brežněva, že má situaci v zemi pevně v rukou. Českoslovenští komunisté odjížděli z čtyřdenního jednání optimisticky naladěni, že vše dobře dopadne. O necelé tři týdny později začala sovětská okupace...

Foto: Jan Procházka

Vlaku se sovětská okupace nedotkla. Pouze se změnili cestující.

Foto: Jan Procházka

Prezident Gustáv Husák jezdil vlakem poměrně hodně i do zahraničí. Po smrti své ženy, která zahynula při nehodě vrtulníku, se bál létání. Později vlak ke kratším cestám využíval i Václav Havel. Poté se z něj stal muzejní exponát. Vše je v něm původní. 

Foto: Jan Procházka

Vlak bude parkovat na prvním nástupišti až do pátku. Dovnitř vás ale nepustí. Nakouknout můžete okny, k nimž budou přistavena stupátka.

Foto: Jan Procházka