Reklama

Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána, venku je 15.2 °C

UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

V hotelu Central Park Flora vystavuje Radomír Surma. Poprvé svou volnou tvorbu

Kultura

18.6.2022

Jan Procházka

V galerii hotelu Central Park Flora vystavuje kolekci svých velkoformátových kreseb Radomír Surma. Veřejnost ho zná hlavně jako restaurátora: je autorem slunečních hodin na olomoucké radnici, pod jeho vedením se vrátila nádhera freskového sálu v základní škole Komenium, před nedávnem vrátil barvy soše Krista z mořického chrámu… Surma je ale i pozoruhodným figurálním malířem a tato jeho tvorba byla zatím širší veřejnosti spíše neznámá. Napravit to má tato jeho vůbec první autorská výstava.

„Je to malé, vybral jsem jedenáct kreseb, víc se sem nevešlo,“ říká Radomír Surma. Výstavu v přízemí hotelu Central Park Flora umožnilo obnovení vazeb mezi hotelem a Unií výtvarných umělců Olomoucka po covidové pauze. „Byl jsem první, kdo se přihlásil, tak mi řekli, že první výstava bude moje,“ usmívá se Surma, který výzvu přijal, přestože měl na realizaci doslova jen pár dnů.

Foto: Jan Procházka

K vidění jsou kresby blízké životní velikosti, vytvořené technikou přírodního uhlu a pastelu. „Všechny obrazy jsou vytvořené podle reálných modelů, nicméně v nich vždy hledám určité alter ego, které mi evokují,“ vysvětluje Surma.
Mezi obrazy tak je vidět například antická Médea, míchající jed pro Glauku. I další figury jsou inspirované mytologií a literaturou. „Mám tu třeba Rusalku, čerstvě probuzenou Julii, čekající na Romea, Malou mořskou vílu, ale i svatého Jana Křtitele…“ vyjmenovává Surma. Všechny postavy zachycuje současným pohledem. „Dívám se na ně jako na svědky minulosti, kteří jsou mimo čas a prostor stále s námi. Zobrazuji je, jak bychom je vnímali, kdyby se nám nyní ukázali,“ vysvětluje Radomír Surma.

Foto: Jan Procházka

Na výstavě jsou k vidění i figury, stylizované do lidských marionet. „To je téma, kterému se věnuji dlouhodobě. Marionety mě fascinují – ta skutečnost, že si užijí pár chvil lesku na jevišti a pak třeba i roky čekají ve skladišti na další roli… Ta nesmírná opuštěnost! (…) Nekreslím je však jako loutky, ale jako živé bytosti, byť s vodicími provázky,“ vypráví Surma.

 

Foto: Jan Procházka

Na výstavě na první pohled zaujme i ženská figura, politá sytou modrou barvou. „To je obraz, kterému říkám Fiktivní model Yvese Kleina,“ popisuje Surma. Klein byl konceptuální umělec, který proslul mimo jiné tím, že na vernisážích poléval modely barvou a obtiskoval je na papír. „Ty akce bývaly velké kulturní události, díla jsou ceněná… Ale já se zaměřil na ty anonymní modely… A zachytil jsem fiktivní modelku těsně před tím, než ji umělec obtiskl.“

Surma je ve své restaurátorské práci ceněn i pro svůj obrovský cit pro barvu a um, s nímž dokáže věrně rekonstruovat techniku, jíž použil dávný umělec a to včetně autentických přírodních pigmentů. Tuto dovednost přenáší i do volné tvorby. „Technika, kterou používám, je prostá, uhel stál před třiceti tisíci lety u zrodu výtvarného umění. Není to nic, než spálené vrbové dřevo. A pastely se dnes vyrábí průmyslově, ale dost často se stane, že mi nevyhovují, nebo neseženu odstín, který potřebuji. Tak si prostě pastely musím vyrobit sám. To je případ například i zmiňované ultramarínové modři Yvese Kleina,“ prozrazuje Surma a dodává, že pro většinu kreseb použil desítky let starý balicí papír. „Našel jsem ho před časem v nějakém skladu a nesmírně se mi zalíbil strukturou a barvou, která je právě způsobena stářím. Velice rád na něj kreslím, bohužel má jednu vadu: dochází mi…“ usmívá se malíř.

Výstava v salonku Iris hotelu Central Park Flora potrvá až do konce července.