UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!
V chrámu svatého Michala zazněla hudba vrcholné renesance
19.10.2009
Autor: Bohumír Kolář
Ke specifikám letošního ročníku Podzimního festivalu duchovní hudby v Olomouci patří jistá proměnnost jednotlivých koncertních večerů, spočívající na jedné straně v komorním až intimním ladění, na druhé straně pak v monumentální interpretaci velkých děl duchovní hudby početnými sbory a hudebními tělesy. Sobotní koncertní večer u sv. Michala patřil k těm prvním.
Večer proběhl pod názvem Duchovní hudba vrcholné renesance a představil sbory italského skladatele Carla Gesualda da Venosa a jeho nizozemského současníka Jacoba Clemense non Papa. Představeny byly skladby, jež se vázaly svým obsahem k Velikonocům, tedy k ukřižování Krista, jeho velké oběti. Sbory byly celkem tři. První a závěrečný byl z dílny Nizozemce žijícího určitou dobu na dvoře Rudolfa II. v Praze a následně v jižních Čechách. Clemensova závěrečná skladba ústila do Zmrtvýchvstání, tedy do jisté katarze, jež oživila náročné zpěvy zakotvené spíše v hledání cesty z utrpení, vlastně v cestě k milosti. Třetím dílem byl rozměrný cyklus Responsorií Svaté Soboty Carla Gesualda da Venosa o devíti zpěvech interpretovaných vždy po třech a vhodně oddělených varhannímu vstupy. Interpretace zpěvů se zhostil poněkud oslabený Octopus pragensis docela dobře, i když se musel vyrovnat s jistou zdrženlivostí publika, pro které renesanční melodika a její nuance u obou skladatelů byly obtížně čitelné a některým posluchačům jako by splývaly. Pozornost publika se proto spíše zaměřila na objevování a oceňování kvalit jednotlivých pěvců v komorním sboru a jejich poměřováním.
Mezi rozfázovaný sborový program byly vloženy renesanční skladby pro klávesové nástroje interpretované Pavlem Černým na varhany. Olomouc navyklá na tradici velkých varhanních svátků vyplněných barokem a následujícími slohy si hned neuvědomila specifický rozměr "transformovaných" varhan a zprvu velmi jemná a citlivě a čistě přednesená díla z konce 16. století brala jako mezihry. Závěr však přece jen vyzněl ve své pravé poloze a byl po právu oceněn, takže nejen Luython a Jacob a Hans Leo Hasslerovi, ale i velmi kvalitní a zkušený varhaník Pavel Černý odcházeli doceněni.
Pro příští léta bude vhodné, pokud půjde o koncert s jistými specifikami, vhodným způsobem napomoci publiku, aby k poslechu mohlo přistoupit zasvěceněji.
Závěrečný koncert letošního 16. ročníku PFDH se uskuteční v chrám P. Marie Sněžné tuto sobotu v 19 hodin. Uvedeno bude duchovní drama J. Masseneta Maří Magdalena v podání předních českých sólistů, Českého filharmonického sboru Brno a Janáčkovy filharmonie Ostrava pod taktovkou J. M. Krygela.
Bohumír Kolář
RIMEX INTERIER
Katalog firem » Obchod » Interiéry
Luxusní kožené a látkové sedací soupravy Max Divani, Steinhoff, Nicoline, Marinelli, moderní bytový nábytek Brik, Ton, Polstrin, Bo, jídelní stoly a židle Effezeta, Calligaris, Emmei, obývací...

DNES
Vánoční mlsání ve světě: podívejte se, na čem si během vánočních svátků pochutnávají v Portugalsku, Itálii či na Filipínách
BASKETBAL
25.12.2025
Mládež BCM Olomouc vstupuje na evropskou scénu
Vánoce
25.12.2025
Kde nosí dárky čarodějnice, kůň nebo skřítci? Podívejte se, jak vypadají Vánoce ve světě...
Vánoce
24.12.2025

