Reklama

Čtvrtek 24. ledna 2019, svátek má Milena, venku je -5.5 °C

Univerzita se intenzivněji zaměří na výzkum kulturních a kreativních průmyslů. Cílem je zamezit odlivu talentů

Zprávy z regionu

10.1.2019

Autor: Zuzana Doleželová

Univerzita Palackého se v letošním roce ještě intenzivněji zaměří na výzkum kulturních a kreativních průmyslů (KKP). Analyzovat současnou situaci, vytvářet v Olomouci kreativní a inspirativní prostředí a zamezovat tak odlivu talentovaných lidí jí nově umožní i získané grantové prostředky od Technologické agentury České republiky.

Ilustrační foto

Foto: Jan Procházka

Do kulturních a kreativních průmyslů (KKP) se zahrnují odvětví opírající se o lidskou kreativitu, dovednost a talent. Mají kořeny v umělecké tvorbě a opírají se o duševní vlastnictví. Patří sem architektura, design, reklama, film a audiovize, hudba, knihy a tisk, herní průmysl, software, nová média a navazující IT služby, rozhlasové a televizní vysílání, scénická umění, výtvarné umění, umělecká řemesla nebo kulturní dědictví.

S projektem Výzkum motivací aktérů kreativních průmyslů v olomoucké aglomeraci a návrh strategie pro posílení segmentu uspěl tým odborníků v rámci výzvy ÉTA Technologické agentury České republiky, když se v konkurenci stovek subjektů umístil na 21. místě. Přímo navazuje na výsledky projektu Mapování kulturních a kreativních průmyslů na Olomoucku, který v letech 2016–2017 uskutečnila platforma Kreativní Olomouc.

Podle dosavadních výsledků pracuje v KPP na Olomoucku v současnosti na 1200 subjektů, obrat jejich činnosti dosahuje pěti miliard korun. Výraznou roli při rozšiřování KKP v Olomouci přitom hrají takzvaní aplikační garanti, mezi nimiž je statutární město Olomouc, Agentura pro podporu podnikání a investic CzechInvest a obě coworkingová centra Vault42 a Coworking Olomouc. "Nové vedení města chce být dobrým hospodářem. Ne však jen ve smyslu v nakládání s hmotnými statky nebo penězi, především chce dobře hospodařit s lidskými zdroji," poznamenal náměstek primátora Pavel Hekela.

Olomouc má talentované lidi, ti však velmi často odcházejí
"Olomouc je líhní talentovaných lidí s nápady a vizemi, ale mnoho z nich často odchází do větších měst, zejména do Prahy nebo do Brna. Nový projekt by měl vést k návodu, jak v Olomouci udržet talenty a jak maximálně využít lidský kapitál k proměně image města a ke zlepšení zdejšího podnikatelského prostředí," uvedl prorektor Univerzity Palackého Petr Bilík, jenž je zároveň jedním z odborných garantů. Cílem projektu je dle jeho slov především definovat soubor doporučení pro jednotlivá odvětví KKP a vytvořit unikátní specializovanou geoinformační mapu, která nabídne strukturu přílivu a odlivu firem a pracovníků v Olomouci i přilehlém okolí. "Je třeba navrhnout opatření pro zamezení brain drainu, tedy odchodu talentů a lidského kapitálu," konstatoval hlavní řešitel projektu Rostislav Nétek.

Projekt nabídne tři fáze a celý proces by měl trvat dva roky. Nejprve je nutné definovat otázky, proč lidé odcházejí, jakým způsobem tomu zabránit, co může město nabídnout, druhá fáze bude samotné dotazníkové šetření a ve 3. fázi budou analyzovány výsledky. Řešitelský tým momentálně pracuje na veřejné databázi zapojených subjektů a připravuje sérii kulatých stolů a workshopů s aktéry KKP i zástupci institucí strategického plánování. První větší výstup práce, jenž přiblíží průběh a aktuální situaci, je naplánován na druhou polovinu letošního roku.

Více o projektu se dozvíte na webových stránkách.