Třísettunová konstrukce nového mostu na Masarykově se rozjela po kolejích. Nasouvání nad řeku potrvá několik dní - OLOMOUC.CZ
Reklama

Sobota 12. července 2025, svátek má Bořek, venku je 15.7 °C

UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

Třísettunová konstrukce nového mostu na Masarykově se rozjela po kolejích. Nasouvání nad řeku potrvá několik dní

Zprávy z regionu

10.12.2020

foto: Jan Procházka

Bezmála tři sta tun váží ocelová konstrukce, polovina kostry budoucího mostu na Masarykově třídě. Po speciálních kolejích bude nasunuta nad řeku a umístěna do své budoucí pozice. Náročný proces dnes započal. Kolos po kolejích urazí za den jen pár metrů.

Konstrukci o délce 55 metrů začali dělníci sestavovat v půlce září. Původně se s nasouváním mělo začít už v listopadu, jako mnoho dalších oblastí, i zde zasáhl koronovarirus. V říjnu navíc část stavby zaplavila velká voda.

Foto: Jan Procházka

Speciální čelo (žlutá část) slouží k prodloužení konstrukce, aby ji bylo možno opřít o pilíře. Až bude dílo usazeno, tato část se demontuje.

Foto: Jan Procházka

Posun konstrukce zajištuje speciální hydraulika. Kolos se bude pohybovat po kolejích, až se ocitne nad vodou, opře se mimo jiné o pilíř původního mostu. Ten bude posléze zdemolován.

Foto: Jan Procházka

Celá akce proběhla za bedlivého zájmu médií i přihlížejících občanů. Než se celý mechanismus spustil, předcházelo jí mnoho kontrol.

Foto: Jan Procházka

"Nasunutí proběhne podélně, aby se konstrukce dostala mezi levý a pravý břeh, ale také příčně o čtyři metry po proudu, teprve v tento okamžik bude konstrukce ve finální pozici,“ popisuje připravený postup nasunutí mostu nad řeku generální ředitel Povodí Moravy Václav Gargulák. Konstrukce je vyztužena ocelovými pilíři, aby vydržela složitou manipulaci. Po dokončení budou odstraněny.

Foto: Jan Procházka

Nový most na Masarykově třídě bude ocelový s betonovou deskou, složený ze dvou polí. Jeho celková délka dosáhne 63,3 m, široký bude 26,3 m. Most povede ve výšce 7,65 m nad dnem řeky. Konstrukce nového mostu i samotné koryto Moravy pod mostem je navrženo tak, aby zajistilo převedení průtoku 380leté vody. „Most vytvoří společně s náplavkou hlavní dominanty nového nábřeží. Rekonstrukce mostu na Masarykově třídě představuje předposlední fázi při výstavbě této etapy protipovodňové ochrany Olomouce. V rámci poslední fáze bude probíhat dokončování stavebních prací, ozelenění a náhradní výsadba, dokončení náplavky a propojení mostů na Masarykově třídě a Komenského ulici,“ vysvětlil ředitel Povodí Gargulák.

Na starší vizualizaci je použita žlutá barva, ve skutečnosti ale bude konstrukce v dvou odstínech šedé.

Foto: archiv Povodí Moravy

Autor článkuJan Procházkaprochazka@olomouc.cz

Jan Procházka