Reklama

Pátek 19. července 2024, svátek má Čeněk, venku je 20.1 °C

Tramvajová trať v Hodolanech do pěti let potřebuje radikální zásah, jinak provoz skončí. Modernizace vyjde na více než čtvrt miliardy

Zprávy z regionu

8.2.2024

Autor: jap

Tramvajová trať v Hodolanech je ve stavu, který by se dal označit za hranici provozovatelnosti. Podle odborníků může bez rozsáhlých oprav fungovat maximálně pět let. Radnice by proto chtěla provést její celkovou modernizaci, než však bude moci k projektu přistoupit, musí vyřešit řadu problémů. Třeba to, že městu nepatří komunikace, po které vedou koleje.

Prvním krokem ke zlepšení technického stavu tramvajové dráhy má být studie modernizace včetně nezbytných dalších zásahů, které vyvolá. Například stavební úpravy nástupních ostrůvků. „Musíme si ujasnit, kam a kdy se chceme posunout,“ apeloval na vytvoření studie primátor Miroslav Žbánek. Připomněl, že samotná komunikace patří státu, nikoliv městu, stejně jako most přes řeku Bystřici a že bude nutné jednat s Ředitelstvím silnic a dálnic.

Ve hře je několik variant – celková modernizace hodolanské trati za použití dotace
z Operačního programu Doprava, nebo jen oprava tramvajového svršku, případně pouze lokální opravy. Nebo úplné uzavření trati. Dopravní podnik preferuje modernizaci
s opravou tramvajového svršku i spodku a novými zastávkami. „Zástupci odboru investic i odboru dotačních projektů s návrhem dopravního podniku rovněž souhlasí,“ doplnila náměstkyně primátora Miroslava Ferancová, která má v kompetenci odbor dopravy.

Příprava bude podle primátora Žbánka složitá, protože se jedná o důležitou dopravní tepnu, jejíž uzavření zkomplikuje provoz. „Přitom nemůžeme čekat na dobu, než vznikne souběžná rychlostní tangenta na Šternberk, životnost trati je zároveň odhadnuta jen na pět let,“ upozornil primátor. Dopravní podnik proto musí počítat i s variantou, že by tramvaj při rekonstrukci měla konečnou u autobusového nádraží.

Trať vede ulicemi Hodolanská, Divišova, Pavlovická, U Podjezdu a Edisonova. Částka za modernizaci by mohla podle odhadů činit 274 milionů korun, ale více než tři čtvrtiny nákladů by pokryla evropská dotace. V případě opravy svršku, který by technickou situaci vyřešil jen v horizontu let, by město muselo vynaložit 194 milionů zcela ze svého rozpočtu. Aby se město mohlo o dotaci ucházet, musí modernizaci projekčně připravit
a provést do konce roku 2028. Nebo riskovat odsunutí do doby, až budou známé dotační podmínky z nového programového období fondů Evropské unie po roce 2027.

jap

Reklama

Geovita s.r.o.

Katalog firem » Cestovní ruch » Cestovní kanceláře a agentury, ON-LINE prodej

Dovolená Slovensko, Polsko, Česko, Maďarsko, Slovinsko, Chorvatsko, Itálie, Turecko, Bulharsko, Egypt, Řecko, Španělsko a další, nechybí pochopitelně ani exotika. Nabízíme nejen vlastní zá...