Reklama

Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto, venku je 8.3 °C

UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

Tramvaje se vrací do centra, konečná je na Žižkově náměstí

Zprávy z regionu

4.12.2020

Jan Procházka

Rekonstrukce ulice 8. května je téměř u konce, hotová je i oprava mostu přes Mlýnský potok. Na koleje se tak od soboty 5. prosince mohou vrátit tramvaje. Ty budou mít ale konečnou na Žižkově náměstí. Nový most přes Moravu totiž bude hotový až za dva roky. Tramvaje se vrací po výluce, trvající devět měsíců.

“Rekonstrukci ulice 8. května si vyžádal především špatný technický stav tramvajové trati i narušené povrchy komunikací. Byla to organizačně náročná akce, jelikož se odehrávala uprostřed městské památkové rezervace, v ulici s mnoha obytnými i komerčními prostorami a v místě navíc probíhaly další stavební aktivity – oprava kostela svatého Mořice a úprava parteru domu na rohu ulice 8. května a náměstí Národních hrdinů pro restauraci McDonald´s. Stavba řešila komplexní rekonstrukci ulice včetně inženýrských sítí, součástí byla i úprava křižovatek se stávajícími ulicemi Zámečnická, Opletalova, Slovenská a U Hradeb,” popsal mluvčí radnice Michal Folta. 

Trať je zakončena takzvanou úvratí. Tramvaj přejede do protisměru a řidič se přesune na druhou stranu soupravy. Z tohoto důvodu budou na lince jezdit vždy dvojice tramvají, spřažené zadními částmi k sobě. Ty už ostatně obsluhují nejnovětší trať na Nové Sady, která je zakončena stejnýmn technickým řešením. A právě linka 3 bude nyní centrum města obsluhovat.

Foto: Jan Procházka

Vibracím, které narušovaly statiku budov, by měla zabránit moderní technologie, mezi dvěma betonovými vrstvami jsou umístěny speciální rohože, speciální úpravu mají i kolejnice. „Provoz tramvají teď bude díky použití této technologie uložení výrazně tišší a s výrazně menšími otřesy,“ ubezpečil občany primátor Mirek Žbánek. Zatímco při rekonstrukci sousedního úseku Denisova - Pekařská před třinácti lety byla použita zcela nová dlažba, na 8. května se vrátily historické kostky, vytěžené nejen v samotné ulici, ale i v okolí mořického kostela. 

Samotná rekonstrukce ještě není zcela dokončena, zbývá vydláždit jednu stranu chodníku a dokončit další drobné práce. Definitivně hotovo by mělo být 21. prosince.

Ze zastávky Žižkovo náměstí pojede tramvaj přes centrum na Nové Sady. Aktuální jízdní řád najdete na stránkách DPMO.

Foto: Jan Procházka

Druhou významnou stavbou na této trase byla kompletní rekonstrukce mostu přes Mlýnský potok v ulici 1. máje. “Rekonstrukce probíhala po polovinách mostu, aby mohla být zachována náhradní autobusová doprava na trase hlavní nádraží – centrum města. Oprava začala v květnu a kolaudace dokončené stavby se odehrála 3. prosince,” popsal mluvčí Folta. Obě tyto akce město realizovalo současně, aby využilo výluky, vynucené výměnou mostu na Masarykově. Ten bude hotový až v roce 2022. Radnice chce proto ještě příští rok opravit sousední most přes Bystřici. 

Tramvaje budou nyní jezdit od náměstí Národních hrdinů po Žižkovo náměstí. Za touto dočasnou konečnou zastávkou je připravena kolejová úvrať, kde tramvajová souprava přejede na opačnou kolej a bude pokračovat zpět do centra. S tímto systémem má Dopravní podnik města Olomouce zkušenosti například z 1. etapy tramvajové trati na Nové Sady ze zastávky Trnkova.  “Neobvyklý je ovšem fakt, že linka číslo 3, která přes centrum pojede, bude momentálně ukončena úvratí z obou stran,” uzavřel Folta.