Reklama

Neděle 19. května 2024, svátek má Ivo, venku je 16.8 °C

Taneční inscenace Freedom in Motion si hraje s tématem svobody. Soubor baletu MDO se poprvé představí v CENTRALU

Kultura

8.5.2024

Autor: red

Inscenace Freedom in Motion, která vzniká v koprodukci Moravského divadla s Muzeem umění Olomouc v nově otevřeném prostoru CENTRAL, je poslední premiérou souboru baletu v této sezoně. Skládá se ze dvou autorských choreografií WHITEflag day a Inventing Freedom, které si pro olomoucké publikum připravili choreografka Roberta Ferrara a choreograf Štěpán Pechar. Oba využívají uspořádání hlediště, které tvoří arénu a divákům přináší bezprostřední zážitek. Světová premiéra se uskuteční ve čtvrtek 9. května a II. premiéra 11. května, obě jsou součástí programu festivalu Divadelní Flora.

Foto: Serghei Gherciu

Tématem letošního ročníku festivalu Divadelní Flora je volnost. Na základě toho oslovil šéf baletu vybrané choreografy s požadavkem, aby vytvořili choreografie na téma volnost/svoboda. Vznikla tak inscenace Freedom in Motion složená ze dvou autorských choreografií – WHITEflag day a Inventing Freedom – jež toto téma každá z nich originálně reflektují. "Pro vytvoření pilotního programu v novém prostoru jsem oslovil, ve vyváženém poměru mezi českou a zahraniční tvorbou, choreografku a ředitelku tanečního souboru Equilibrio Dinamico Robertu Ferraru z Itálie a choreografa a uměleckého ředitele souboru DEKKADANCERS Štěpána Pechara z České republiky. Jsem rovněž velmi rád, že naše premiéra byla zařazena do programu festivalu Divadelní Flora, jehož součástí se olomoucký balet stává vůbec poprvé. Zadání dostali oba stejné, respektující letošní téma festivalu Divadelní Flora – tedy svoboda. A i já jsem choreografům nechal naprostou svobodu při výběru hudby i při uchopení samotného tématu," uvedl umělecký šéf baletu Jan Fousek.

"Trojitá" premiéra to bude pro tanečníky, protože krom toho, že uvedou zcela nové choreografie a poprvé se představí v rámci festivalu, úplně poprvé také vystoupí v nově zrekonstruovaném CENTRALU v Muzeu umění Olomouc. "Našli jsme prostor, který nám dává příležitost experimentovat a vytvářet nové choreografické kreace. Stejně jako je celý CENTRAL protkán novostí s nádechem modernosti, i my se zde budeme snažit vytvářet díla nová, kreativní a moderní," upřesnil Fousek.

Nové představení vnímá jako příležitost a výzvu i dramaturg CENTRALU Alexandr Jeništa. "Kromě inscenací dovezených odjinud se v CENTRALU chceme věnovat i produkci původních či dokonce autorských divadelních tvarů. Koprodukce s baletním souborem Moravského divadla je prvním takovým pokusem, na který určitě budeme chtít navázat. Teď je to pro nás docela vzrušující možnost vyzkoušet si v tom zcela novém prostoru ne úplně standardní divadelní formát, přičemž spolupráce s inscenačním týmem je k naší radosti velmi pozitivní a tvůrčí," pochvaluje si Alexandr Jeništa. "Inscenace zůstane na repertoáru Moravského divadla i po dvojím uvedení při letošní Divadelní Floře a diváci ji do konce sezony mohou v CENTRALU zhlédnout ještě šestkrát."

WHITEflag day je taneční inscenace, která se zabývá tématem svobody jako okamžiku sdílené síly mezi lidmi. "V choreografii se snažím nabídnout pohled na svobodu nejen jako základní lidské právo, ale i jako na neodmyslitelný projev našeho lidství. Práce, kterou od tanečníků požaduji, není jen fyzická a esteticky náročná, ale je také o vnitřním a kolektivním naslouchání. Autenticita provází celý tvůrčí proces. Hledání vnitřní svobody a boj za sociální spravedlnost jsou dvě témata, kterým se věnujeme," vysvětlila Roberta Ferrara svůj záměr. Hlavním motivem příběhu se stane bílá vlajka, která tu funguje jako symbol hlásící se k právu všech lidí žít ve svobodě a důstojnosti dnes, ale i v budoucnu.

Foto: Serghei Gherciu

Roberta Ferrara využívá prostor, který nebude rozvržen na klasicky dělené hlediště a jeviště, nýbrž bude uspořádán tak, že diváci budou sedět okolo centra dění. "Bude to právě zrekonstruovaná budova CENTRALU, která z hlediska scénografie vytvoří ten správný prostor. Nebudeme předstírat, že jsme někde jinde nebo že vytváříme jiné prostory, využijeme tento konkrétní prostor, aby představení bylo kolektivním zážitkem, který inspiruje a sjednocuje diváky díky síle sdílené svobody. Pro tanečníky je to zase nový způsob, jak se propojit s publikem. Bude to bezprostřední a přímá výměna energie," uvedla dále Roberta Ferrara, která zvolila bílé civilní kostýmy symbolizující utopické společenství založené na společných principech a hodnotách. V její inscenaci zazní sklady od Armanda Amara, Henryka Góreckého a Sinéad O’Connor.

Choreograf Štěpán Pechar vytvořil odlehčené, a dle svých slov i vtipné, bláznivé, dynamické a groteskní taneční představení, jež je záměrně postaveno na kontrastu dvou rozlišných tanečních slovníků. "První vyjadřuje daný systém, nekompromisně svazující performery k tomu, aby vykonávali přesně stejné činnosti. Potlačuje individualitu, svobodu vlastního pohybu, vyjádření, exprese a citů. Vše je jakýsi diktát. Tento pocit jsem podpořil dentální pomůckou tzv. "ústním rozvíračem", který všem tanečníkům nepřetržitě vnucuje křečovitý úsměv. Oproti tomuto, je druhý pohybový slovník přehnaně svobodný, hravý, a tak trochu vyšinutý. Zároveň se tanečníci zbavují ústních rozvíračů a získávají tím svobodu mimiky, emocí a exprese," nastínil téma a zpracování své choreografie Inventing Freedom Štěpán Pechar. "Soustředíme se na dva extrémy, jejichž konfrontace mě zajímá. Přijde mi to legrační. A to je právě to, o co se snažím. Humor je krásným příkladem svobody," dodal Pechar.

K inscenaci navrhl scénu a minimalistické ale úderné kostýmy Pavel Knolle. Zazní zde hudba interpretů, jako jsou Two Fingers, Jack Stauber nebo John Powell.

"Tímto tanečním počinem rozšiřujeme nejen moderní repertoár našeho baletního souboru, ale také atraktivní komorní scény, kde nás diváci mohou vidět. Kromě Červeného kostela to nyní bude CENTRAL, který, věřím, přinese účinkujícím i divákům nové perspektivy," uvedl ředitel Moravského divadla David Gerneš.