UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!
Jana Langrová: Učíme děti, aby si na všechno přišly samy
14.7.2016
Autor: Zuzana Doleželová
Jana Langrová zná Basic už dlouho. Protože má sama dvě děti a záleží jí (jako každé matce) na jejich budoucnosti, už nějaký ten čas se zajímá o vzdělávání a možnosti výuky. I to je jeden z impulzů, proč se rozhodla v Olomouci provozovat Studijní centrum Basic, už třinácté v celé České republice.

Studijní centrum Basic
Výukový program Studijního centra Basic je postaven na objevech L. Rona Hubbarda, který přišel s metodou, jak je vhodné učit. Studijní technologie, kterou popsal, vychází z negativních projevů při učení, vysvětluje jejich příčiny a nabízí způsoby jejich zvládání. Basic je součástí mezinárodní sítě neziskových vzdělávacích organizací Applied Scholastics, která byla založena v roce 1972 univerzitními profesory a pedagogy v USA. První centrum tohoto typu u nás vzniklo v roce 2002. Studijní centrum Basic je určeno komukoliv (dětem i dospělým), kdo má potíže se čtením, psaním, počítáním, s gramatikou či s učením obecně. Výuka je vedena formou individuálních lekcí s proškolenými lektory.
Jak jste se vlastně dostala k této práci a kde se zrodila myšlenka vést v Olomouci Studijní centrum Basic?
V Olomouci nic podobného není a já se už nějakou dobu o Basic zajímám. Přiznám se, že mojí největší motivací jsou mé vlastní děti. To bylo zásadní, když jsem se rozhodovala, že se pustím do doučování právě tady u nás, v Olomouci. A přijde mi fajn tuto službu poskytovat i jiným lidem, kteří třeba nemají čas, nebo ani nevědí, jak svému dítěti nejlépe pomoci. A tak mám Studijní centrum Basic. (smích)
Zkuste charakterizovat metodu, která je pro něj tak typická.
Hlavní náplní je doplnit základy. Když si vezmete překlad názvu, tak vypovídá, na co se zaměřujeme (BASIC = základ). Neučíme klasickým způsobem, vyhledáme mezery, které dítě má, doplníme je, a především upevníme. Na tom pak dítě staví dál ve škole. Děti si kolikrát pletou písmenka, nedokážou plynně číst, zadrhávají se a dělá jim problém matematika. Přesně těmto základům se Basic věnuje. Samozřejmě se dá pomoci i v jiných předmětech.
Jak tedy vypadá prvotní setkání s rodiči dítěte, které má ve škole potíže? Jak daný problém diagnostikujete?
Nejdřív přijdou rodiče s dítětem sem k nám na konzultaci. Sedíme tu, povídáme si a postupně rodiče nebo dítě říká problémy, které je trápí. Důležité je nevést celou konverzaci v negativním duchu, jelikož kritiky a neustálé poukazování na daný problém dítě ničí, proto je potřeba jej pochválit za něco, v čem je dobré. Protože nikdy není všechno jen negativní. Podstatné je také zjistit, zda vůbec dítě má zájem o pomoc. Pokud o ni nejeví zájem, odmítá ji, pak s tím nic neuděláte a veškeré snahy jsou zbytečné. Pomocí testů následně přesně zjistíme, kde jsou ty nejzásadnější problémy. Od toho se odvíjí celé doučování.
Kde vy spatřujete největší potíže? S čím k vám chodí děti nejčastěji?
Největší potíže jsou obvykle se čtením. Děti se zadrhávají, slabikují, nedokážou přečíst větu plynule. V matematice je to často přechod přes desítku, sčítání, odčítání. Setkávám se s tím, že děti určitý počet nedokážou vidět – představte si, že na stůl položím čtyři knoflíky, my vidíme ten počet čtyři, oni vidí jedna, dvě, tři, čtyři. To je to, co tu také učíme – vidět počet. Potýkáme se také s odstraňováním odporu k učení. Občas se stane, že přijde rodič a tvrdí, že neví, jak dál, že se doma denně dvě až tři hodiny s dítětem učí, ale výsledky žádné. Představte si - vždyť jsou to děti! Sedí celý den ve škole, pak ještě doma se trápí nad učením. No kdo by z toho nebyl znechucený? Je pak krásné, když děti zjistí, že to jde a je to úplně jednoduché.
Na vás je vidět, že vás práce s dětmi neuvěřitelně baví, že?
No jasně, to je prostě něco úžasnýho, když vidíte, jak mají děti z učení radost, jak jsou na sebe pyšné, když něco zvládnou, jak zjistí, že dokážou překonat samy sebe, nějaký svůj problém. To je k nezaplacení.
Učíme děti, aby si na všechno přišly samy.
Komu všemu dokážete v Basicu pomoci?
Naše centrum je tu pro každého, kdo chce. To je zásadní. Dokážeme pomoci i dětem s dyslexií, dysgrafií, s ADHD... Může se na nás obrátit tedy kdokoliv, ať už je malý nebo velký. Děti třeba s dysgrafií mají velké bariéry. Prostě nevidí písmenka. A ony je potřebují vidět, osahat si je, vymodelovat. Potřebují vědět, jaké je jméno písmenka a jaký má zvuk. Místo b se dneska říká bé, a to je bohužel špatně. Tím často vzniká nepochopení a následná bariéra, nechuť. Ale jakákoliv bariéra se dá odstranit.
Jak motivovat dítě, které nerado sedá k učení, nechce se mu do školy?
V praxi to vypadá jako u dítěte s bariérami. Najdeme mezírky a jedeme. Dítě pak má svoje zisky, přijde na to, že se vše dá zvládnout, zaznamenává úspěchy. Když vidí, že něco jde, získává zpátky chuť k učení a sebedůvěru.
Jak vypadá doučovací lekce?
Na doučování jsou maximálně dvě děti, na matematiku mohou být tři až čtyři. Každé dítě má své materiály. Hlídám jakékoliv náznaky nepochopení, což je velmi podstatné. Orientujeme se právě mimo jiné i na náznaky nepochopení – podrážděnost ve tváři, hrbení, znuděný výraz a další. Kolikrát pozorujete, jak si dítě začne hrát s vlasy a už vám dojde, že tam není všechno v pořádku, že dítě něco nechápe, nebo něčemu nerozumí. V tom okamžiku je třeba začít situaci řešit.
A co třeba pomůcky - jaké využíváte během doučování?
Používám mnoho pomůcek - skládačky, písmenka, obrázky, modelínu, demo soupravu (krabička s různými předměty, pozn. red.), občas i počítač, ale ne primárně. Ten mi slouží jen k ukazování složitějších obrázků, aby dítě mělo představu, co je to třeba elektrárna. Zkrátka děti si na vše musí přijít samy. Protože to, na co si člověk přijde sám, je mnohem hodnotnější, než když mu to dvacet lidí bude říkat. Vycházím z přísloví, které ve zkratce tvrdí: Ukaž mi, já se podívám, řekni mi, já si tě vyslechnu, nech mě to udělat a já si to zapamatuju. Když si na to dítě přijde samo, je to "jeho". A není to jen o tom, že si vše zapamatuje, ale má ze sebe radost, že na to dokázalo samo přijít. Toto je pro něj důležitá motivace jít dál. A my učíme děti, aby si na vše přišly samy.

Jaké typy lekcí nabízíte? Probíhají letní kurzy?
Nabízíme intenzivní prázdninové kurzy, kdy k nám děti dochází na dvě až čtyři vyučovací hodiny denně. Jsou to programy na 20, 40, 60, 80, 100 hodin, ve školním roce nabízíme násobky 16 lekcí za měsíc. Ukázalo se v praxi, že je třeba minimálně těch 16 hodin, pak jsou vidět výsledky.

Studijní centrum Basic
Adresa: Brněnská 462/47
Telefon: 777 604 565
Web: www.basic.cz
A co plány do budoucna?
Jelikož jsem olomoucký Basic otevřela 2. května, fungujeme teprve krátce. Naše centrum nabízí rodinnou atmosféru, což bych ráda zachovala i do budoucna. Plánuji rozšíření do větších prostor a minimálně dvě pomocné síly. Od září budou probíhat přednášky a semináře pro všechny rodiče, i pro ty, jejichž děti do Basicu nechodí. Na konci srpna si budou moci zájemci nastudovat Základní studijní příručku – jak učit, jak se učit, jak pomoci při učení. Těším se, až budeme moci nabídnout rodičům k jejich programům i takovéto bonusy navíc.
Autor článkuZuzana Doleželovádolezelova@nejlepsi-adresa.cz


DNES
Tipy na víkend: Divadelní Flora, Festival ginu, historická kafírna i Den matek
Zprávy z regionu
7.5.2025
Nový mural výtvarníka Jana Bicana oživil prostory Šantovky. Torzo ženy a dvojice váz mají skrytý význam
Kultura
7.5.2025
V pátek začíná Divadelní Flora. Láká na německou inscenaci roku, tuzemské premiéry i slovenské politické divadlo
DNEŠEK
7.5.2025