UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!
Rozvoj pohybových a volnočasových aktivit u slabozrakých dětí je společným cílem Centra APA a Světlušky
Zvýšit kvalitu života dětí a žáků se zrakovým postižením prostřednictvím jejich zapojení do školních i volnočasových pohybových aktivit je společným cílem Centra aplikovaných pohybových aktivit (APA) Fakulty tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci (FTK UP) a projektu Světluška Nadačního fondu Českého rozhlasu. Díky této spolupráci budou žákům, jejich pedagogům i rodičům k dispozici konzultanti, kteří nejen pomohou s podpůrnými opatřeními, ale také například představí pohybové aktivity přizpůsobené pro osoby s vadou zraku.
Konzultanti APA pro děti, žáky i studenty se zrakovým či kombinovaným postižením budou při speciálně pedagogických centrech (SPC) pro zrakově postižené působit v pěti krajích – Jihočeském, Jihomoravském, Moravskoslezském, Olomouckém a Ústeckém – a v hlavním městě Praze s přesahem do středních Čech. Během dvou let se počítá s intenzivní podporou až 90 žáků, avšak poradenský servis bude poskytnut každému ze stovek takových dětí v jednotlivých regionech.
"Chceme u nich rozvinout návyky vedoucí ke zdravému a aktivnímu životnímu stylu, který je pozitivním předpokladem pro holisticky pojaté zdraví a tím i spokojenější život. Rozvoj pohybové gramotnosti je průběžná činnost, naší snahou tedy bude, aby konzultanti "své" žáky pravidelně, aspoň jednou za měsíc, viděli a pracovali s nimi. Počítáme s tím, že se zpočátku u některých žáků či jejich rodičů setkáme s obavou z rizik zapojení se do pohybových aktivit či se zpochybňováním jejich prospěšnosti pro zrakově postižené. V některých ohledech to pro konzultanty, které čeká i nutná administrativa, cestování a pravidelná setkání se sdílením zkušeností, možná nebude snadná práce," uvedl vedoucí Centra APA Ondřej Ješina s tím, že se chystají i jednorázové akce se širším záběrem, jako jsou například lyžařské víkendy pro rodiny nebo různé výlety.
Stejně tak poradenské činnosti konzultantů týkající se zapojení žáků se zrakovým postižením do pohybových aktivit a podpory jejich rovného přístupu ke vzdělávání budou moci využít také další zájemci. Aktivity projektu mají formovat kompetence pedagogů, rozšířit povědomí rodičů a vrstevníků i pozitivně ovlivnit postoje veřejnosti k podpoře zapojení osob se zrakovým postižením do pohybových aktivit a volnočasového vyžití v nejširších možných souvislostech.
Centrum APA má nejen v oblasti podpory rovného přístupu žáků se zdravotním postižením, znevýhodněním či jinými speciálními potřebami ke vzdělávání prostřednictvím pohybových aktivit bohaté zkušenosti, mimo jiné z celorepublikového projektu podpořeného ministerstvem školství realizovaného před pandemií covidu-19. Na jeho základě se podařilo poradenství v APA ukotvit v prioritách a strategických dokumentech Olomouckého kraje.
"Těší nás, že aktivity, které dále rozvíjíme u nás, rezonovaly v dalších krajích natolik, že i tři roky po skončení našeho celorepublikového projektu chtějí, aby u nich v regionu pracovníci zaměření na oblast APA byli. A jsme velmi rádi, že si to Světluška, respektive Nadační fond Českého rozhlasu vzal za své, že přemýšlí systémově a je ochotný jako první nadační fond vůbec do tohoto opatření, které má jednoznačně smysl, investovat," dodal Ondřej Ješina.
Dlouholeté zkušenosti s podporou osob se zrakovým postižením má i Nadační fond Českého rozhlasu, prostřednictvím projektu Světluška. "Pro systémovou podporu pohybových aktivit a sportu dětí a mládeže se zrakovým postižením jsme se ve Světlušce rozhodli hned z několika důvodů. Děti a mládež s jakýmkoliv handicapem nesmí být vyčleňovány z hodin tělesné výchovy, a pokud je bariérou nedostatečná odbornost a motivace pedagogických pracovníků a asistentů pedagoga, pak jim obojí musíme dodat. Pohybové aktivity a sport jsou jednou z cest, které vedou k samostatnému a smysluplnému životu, k životu, jehož otěže třímá sám člověk s handicapem. A pokud je bariérou k jeho zapojení do těchto aktivit, pojďme vybudovat systém, který takového člověka včas zachytí, nasměruje a doprovodí v začátcích," řekla ředitelka fondu Gabriela Drastichová.
"Vrstevnické skupiny, týmy, sportovní dvojice jsou o vztazích, o kamarádství, o vzájemné soudržnosti. Společné zážitky při volnočasovém sportu vytvářejí příležitosti pro rozvoj, zdravé soupeření, a hlavně vytvářejí vzpomínky na celý život. A pokud je bariérou k většímu zapojení dětí a mládeže se zrakovým handicapem do sportovních a obecně volnočasových kroužků obava z neznámého, pojďme je doprovodit jako traséři při běhu, piloti na kole či vodiči v bílé stopě. Na spolupráci s Centrem APA se nesmírně těšíme, protože nás spojuje společný cíl a odhodlání nebýt pozorovateli, ale hybateli," doplnila ředitelka.
Dvouletý projekt Centra APA podpořený z veřejné sbírky Světluška nazvaný Systémová podpora pro rovnoprávné vzdělávání a zapojení se do volnočasových aktivit dětí, žáků a studentů se zrakovým postižením v oblasti pohybové gramotnosti odstartoval se začátkem roku 2024. V současné době se připravují výběrová řízení na obsazení pozice konzultantů APA ve spolupracujících regionech. Po nezbytném proškolení a uvedení do problematiky se zahájení jejich práce očekává v červnu letošního roku, intenzivněji pak se začátkem nového školního roku.