Reklama

Pátek 27. listopadu 2020, svátek má Xenie, venku je 0.6 °C

Rok 2030: Jak by mohla vypadat doprava a život v Olomouci?

Zprávy z regionu

19.11.2020

Pavel Vysloužil

Až se bude psát rok 2030, bude město Olomouc jedním velkým růžovým sadem, po kterém se budeme bezpečně procházet, bez obav projíždět na kole či koloběžce a taky v něm smysluplně jezdit a parkovat. Aspoň tak to nastiňuje koncepce udržitelné mobility (česky pohyblivosti), kterou před časem schválilo širší vedení města a teď se jí snaží naplňovat. Má to jeden malý háček – tato akce stojí v maximální variantě téměř dva celé roční rozpočty Olomouce – 5,4 miliardy korun. V době, kdy se primátor opakovaně nechal slyšet, že peníze nejsou téměř na žádné investice, nebude naplnění vize žádná legrace.

Pojďme si společně představit, jak to může v Olomouci vypadat, pokud se opravdu dotáhne do konce schválená koncepce:

Na Jílové by mohl vyrůst nový parkovací dům.

Foto: Jan Procházka

Bydlím na Tabulovém vrchu: Ráno vstanu a zajdu do parkovacího domu na Jílovou pro auto. Pamatuji doby, kdy jsem musel stát půlkou vozu na trávníku, protože večer nebylo na celém sídlišti jediné volné místo. Teď je situace jiná. Několik družstev vlastníků spojilo dohromady peníze, město nám za korunu převedlo pozemek a ještě jsme dostali účelovou dotaci zhruba 30% z celé investice. Pracuji v Brně a doprava autem je pro mě stále nejrychlejší varianta a zároveň i levná. Zapojil jsem se totiž do projektu carpoolingu, takže v autě se mnou každý den jezdí do Brna kolega z práce a dva studenti, co dojíždějí na Masarykovu univerzitu. Dřív jsem vozil ráno dceru do školy na třídu Spojenců, před osmou tam byl vždycky masakr, jak tam nekoordinovaně zastavovaly desítky aut. Teď dcera naskočí na koloběžku a po ulici na Vozovce s vyznačenými cyklopruhy je tam cobydup a já nemusím mít strach, že ji něco srazí. Ona i ostatní děti už taky mohou ve škole zaparkovat kola a koloběžky a odložit helmy.

Přejezd na křižovatce Litovelské a Palackého. Právě tady by se měla na stávající trať napojit nová vlakotramvaj.

Foto: Jan Procházka

Bydlím v Horce nad Moravou: Na nádraží to máme pět minut. Každý den jezdím do práce i s dcerou vlakotramvají. Před nádražím Olomouc – město vozy odbočí z železničních kolejí na tramvajové a po Palackého ulici a po třídě Svobody míří na hlavní nádraží. Já se s ní loučím na zastávce Náměstí hrdinů, protože pracuji na Horním náměstí na magistrátu, dcera studuje přírodovědeckou fakultu, takže vystupuje na Envelopě. V teplých měsících měním vlakotramvaj za kolo. Přímo u úřadu totiž máme nový bezpečný bike parking. Obojí se mi vyplatí – zaměstnavatel mi za používání ekologické dopravy dává nemalé bonusy v podobě zlevněného vstupného na kulturní či společenské akce a vouchery na sportovní aktivity. Občas se mi vybaví vzpomínky, jak jsem ještě před deseti lety s autem každé ráno úporně hledala místo těsně za zónou placeného parkování – většinou kolem hotelu Flora nebo na Wellnerově. Poté, co město posunulo placenou zónu až k Foerstrově ulici, využívala jsem několik let parkovací dům u plaveckého stadionu na Legionářské, kde bylo zvýhodněné parkování pro zaměstnance. Za ideální považuji ale až dnešní stav.

Bydlím na Dolním náměstí: Bydleni v centru mám rád. Naštěstí jsou už pryč doby, kdy vás uprostřed pěší zóny ohrožovala rychle jedoucí auta. Město před časem tvrdě omezilo vjezd na obě centrální náměstí a zrušilo na nich i všechna parkovací stání. Zprvu jsem byl docela naštvaný, protože jedno z těch aut bylo moje. Musel jsem nějaký čas parkovat v Šantovce, naštěstí magistrát vyjednal s majiteli zvýhodněné dlouhodobé stání. Pak jsem auto prodal a dnes běžně využívám carsharing – objednám si vůz na dobu, kterou chci. Když nemám auto já, jezdí s ním někdo jiný. V Olomouci tuhle službu nabízí už deset společností a využívá ji asi 3000 obyvatel. Když jedeme s rodinou, vezmu větší kombík, když potřebuji na nákup, stačí malý elektrický smart. Mnohem víc taky využívám kolo – na všech hlavních třídách jako je Velkomoravská, Masarykova nebo Okružní jsou cyklopruhy nebo nové cyklostezky podél nich. Když se chci vyhnout kočičím hlavám v centru, sednu na pár zastávek do nízkopodlažní tramvaje, kde je přeprava kola zdarma. Když jsme u městské dopravy, musím ocenit navrácení tramvajové dopravy do areálu fakultní nemocnice. Po operaci s kolenem jsem tam jezdil na rehabilitaci a ušetřil jsem tak stovky metrů, které bych musel nachodit s holemi. 

Bydlím v Ostravě a do Olomouce jedu na výlet: Olomouc s rodinou navštěvujeme každý rok, mám to tady rád už od studií. Dřív jsme zaparkovali v uličkách za hlavním nádražím v Hodolanech, ale místní nám nadávali, že jim zabíráme místa. Poté, co město zpoplatnilo parkování i ve vzdálenějších čtvrtích od centra, jsme využívali parkoviště u Terezské brány, ale to nás přišlo na hodně peněz. Teď necháme vůz v parkovacím domě na Horním lánu a do centra dorazíme expresním busem zdarma. Nebo si půjčíme elektrokola a děti elektrokoloběžky a zvládneme toho za den navštívit ještě víc. Je fajn, že u každého muzea či atrakce jsou stojany a dobíjecí stanice.

Všichni olomoučtí primátoři za posledních dvacet let (zleva - Martin Tesařík, Martin Novotný, Martin Major, Antonín Staněk) fandili ekologické dopravě a rádi se projeli - klidně i v poměrně formálním dresu - na kole nebo koloběžce. Potkáme je i se současnou hlavou města Miroslavem Žbánkem v roce 2030 na některé z olomouckých cyklostezek?

Foto: archiv redakce

A jak to bude vypadat v roce 2030 doopravdy?

Podle primátora Miroslava Žbánka schválili před dvěma lety zastupitelé maximalistický scénář z pragmatického důvodu, protože to byla podmínka pro čerpání dotací ze strukturálních fondů. „V příštím roce je plánována velká aktualizace PUMMO (koncepce udržitelné mobility), kde určitě dojde k přezkumu všech navržených opatření s ohledem na aktuální podmínky města,“ uvedl primátor. Přeloženo: Olomouc patří k nejzadluženějším městům v zemi a stávající epidemiologická krize městskou kasu připraví o další peníze. Takže vize, kterou jsme vám předložili, se zřejmě za deset let do puntíku nenaplní.

A co nás čeká v nejbližších měsících a letech?

Co se parkování týče, město během září představilo lidem ze všech městských částí a podnikatelům koncept parkovací politiky a nyní pracuje na opatřeních, které chce zveřejnit na začátku příštího roku. Jaké změny jsou ve hře?

  • Rozšíření stávajících zón placeného parkování
  • Zvýšení cen parkovného
  • Strukturace placených zón (zejména podle vzdálenosti od centra) – cca od 10 do 100 Kč
  • Omezení vjezdu a parkování v pěších zónách
  • Omezení času parkování v některých lokalitách
  • Částečné řešení parkování na sídlištích – legalizace dnes zakázaných parkovacích míst, zálivy pro vyhýbání aut, zjednosměrnění vybraných ulic
  • Placené parkování na sídlištích
  • Přehodnocení politiky vydávání povolení k vyhrazeným stáním
  • Podpora služeb sdílených vozidel (carsharing)
  • Zapojení soukromých parkovišť do městského systému – např. zvýhodněný noční parking obyvatel - parkovací domy, parkoviště u supermarketů
  • Parkoviště pro kola – úschovny, bike boxy, bike tower, parkoviště u institucí a nádraží
  • Zvýhodnění hromadné dopravy – sleva pro domácnosti bez aut, parkovací lístek = jízdenka
  • Výstavba parkovacího domu u plaveckého stadionu (u letadla)

Pokud vás toto téma zaujalo, podívejte se na speciální stránky Spokojená Olomouc