Reklama

Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav, venku je 6.6 °C

UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

Radnice dodržela slib: historickým centrem už opět jezdí tramvaje

Zprávy z regionu

3.9.2007

Autor: Jan Procházka

V sobotu 1. září v půl osmé ráno byla slavnostně otevřena zrekonstruovaná Pekařská a na ní navazující Denisova ulice. Město tím ztratilo jedno prvenství: Olomouc měla patrně nejdéle nerekonstuovanou trať v zemi. Prakticky bez oprav se po ní jezdilo od roku 1952.

Rekonstrukce – systém stezek odvahy
Když 1. března začala rekonstukce dvou nejrušnějších ulic v historickém centru – obchodních i dopravních tepen Denisova – Pekařská, nikdo předem nedokázal odhadnout, co bude následovat. Obchodníci se právem obávalali o své tržby, obyvatelé se děsili hluku a komplikací a lidé, kteří tudy denně chodili do práce se obávali o své nervy i obuv. Situace zpočátku připomínala bojiště. Jakmile zmizela původní dlažba i chodníky, proměnily se obě rušné ulice v systém stezek, po kterých jít znamenalo počítat se zablácenou obuví, pískem v ponožkách i dlouhým hledáním, kudy v tuto chvíli vede průchozí cesta a která stezka je slepá. (Viz článek Denisova ulice – stezka odvahy.) Docházelo i k úsměvným situacím, kdo prošel „bojištěm“ byl ocejchován blátem a zejména v divadle a na koncertech filharmonie byli tito odvážlivci snadno identifikovatelní.
Situace se zlepšila až v létě, kdy stavba spěla k závěru a jakousi první předzvětí toho, že se blýská na lepší časy byly nové chodníky (článek).

Fotogalerii průběhu rekonstrukce naleznete ZDE.

Vedení města s občany komunikovalo
Město se ale zachovalo zcela jinak, než bývá u podobných institucí zvykem. Místo systému nařizování a zákazů zvolila cestu komunikace. Na webových stránkách rekonstrukce se mohli občané seznanámit s jednotlivými etapami, byli na nich informováni o průběhu celé akce. Zřízena byla i funkce jakéhosi mluvčího, nebo chcete-li informačního technika, který byl od samého začátku projektu občanům k dispozici na telefonu a odpovídal na jejich četné dotazy. Vedení města naslouchalo připomínkám občanů, uspořádalo i besedu a celkově se snažilo obyvatelům i podnikatelům v lokalitě Denisova – Pekařská vyjít všemožně vstříc. Toto vstřícné gesto vzali zmiňovaní s povděkem. Přesto většině živnostníků klesly tržby a někteří museli dokonce propouštět své zaměstnance.

Vodovodní potrubí pocházelo z roku 1890
Město ale skutečně nemělo na výběr. Rekonstrukci plánovalo řadu let a její spuštění už se nedalo oddalovat. Situace byla katastrofální a některé její aspekty nesly i rysy tragikomedie. Tak například supermoderní nízkopodlažní tramvaje, které město hojně nakoupilo, nemohly historickými uličkami vůbec projet a musely být nasazeny na jiné linky. Během rekonstrukce bylo všem jejím důvodům dáno za pravdu. Inženýrské sítě nacházeli stavaři na zcela jiných místech, než byly zaneseny v původní dokumentaci. Vodovodní potrubí na několika místech pocházelo z roku 1890! Tramvajová síť tu podle odborníků držela jedno zvláštní prvenství: Byla patrně nejdéle neopravovanou tratí v republice. První tramvaje se po ní projely už v roce 1899, tedy v roce, kdy byl v Olomouci zahájen tramvajový provoz. V roce 1952 byla z tehdejší jednokolejky vybudována dvoukolejná dráha, od té doby na trať kromě běžné údržby nikdo nesáhl.

Zachovat historickou dlažbu či nikoliv?
Poprvé v Olomouci byla při rekontrukci použita speciální technologie odhlučnění kolejového lože pomocí pryžových rohoží. Zejména kvůli nim mohou být obyvatelé okolních domů spokojení. Jejich domy se už nebudou třást, kdykoliv rušnou třídou projede tramvaj a kolejová doprava by je už neměla budit ze spaní. Doplatila na to však historická dlažba. Olomoučtí památkáři to však považují za chybu, což je z hlediska funkce této instutuce nejspíš v pořádku. Památkový ústav by měl být v jakési opozici a určitě by neměl jít ruku v ruce s každým stavitelským záměrem. Historický ráz však tentokrát narušen nebyl a Olomoučané si na novou tvář ulic již zvykli nebo brzy zvyknou.

Nová pěší zóna
Po vzoru dalších velkých českých měst se vedení města rozhodlo, že z nově zrekonstuované lokality vytvoří pěší zónu. (článek). Nebude tak docházet k ucpávání úzkých chodníků, pěší budou moci využít i prostor vozovky tak, jak jsou tomu zvyklí například z přilehlé Ostružnické nebo Ztracené ulice. Tramvaje po vjezdu do zóny zpomalí na dvacet kilometrů v hodině, aby nedocházelo ke kolizím. Podle odborníků to nezpůsobí v jízdích řádech žádný chaos. V minulosti tu vhledem ke stavu dláždění a kolejí stejně nemohly tramvaje jezdit o moc rychleji.

Další rekonstrukce v dohlednu
Podle investičního náměstka Martina Majora je v dohlednu další projekt. Podle něj by radnice ráda navázala na rekonstrukci Denisova – Pekařská a protáhla novou podobu trati až k hotelu Palác, kde sice není situace tak svízelná, ale přesto si už město uvědomuje nevyhnutelnost brzké rekonstrukce.

Město své sliby splnilo
Když v sobotu 1. září v brzkých ranních hodinách primátor Martin Novotný symbolicky odemkl zrekonstuovanou trať a slavnostně přestřihl pásku, mnozí si oddechli. Tím kdo si oddechl nejvíc však byli pravděpodobně radní v čele právě s primátorem, neboť se jim na den přesně podařilo dodržet slib, který dali na začátku stavby: 1. září, přesně půl roku po jejím zahájení, je rekonstrukce hotová. Ti, kteří si v sobotu přivstali, se spolu s primátorem mohli stát prvními cestujícími, kteří po nové trati projeli. Automobilový provoz se do Denisovy a Pekařské vrátí až za dva týdny a to v míře, kterou omezují pravidla pěší zóny. Jisté však je, že Olomouc má další krásné místo, na které mohou být obyvatelé města právěm hrdí.

Jan Procházkaprochazka@olomouc.cz

Reklama

Vegamenu - rozvoz zdravých obědů po Olomouci

Katalog firem » Restaurace, stravování » Rozvoz jídel

Vaříme jídla, po kterých se cítíme dobře a Vy budete také. Naše jídla vychází z vegetariánské a veganské kuchyně. Jsou ale určena pro všechny, kteří si chtějí zpestřit svůj jídeln...