UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!
Přechody pro chodce ve městě? K čemu, jezděme všichni autem
4.2.2010
Autor: Adam Fritscher
Není to tak dávno, co byl na Velkomoravské ulici zrušen přechod pro pěší. Důvod? Místo bylo nebezpečné a auta kosila chodce zebra nezebra. Měl bych tedy další návrh, který přechod by měl z dopravní mapy Olomouce zmizet. Ten na výpadovce na Mohelnici, jen kousek od hypermarketu Globus. Anebo víte co? Zlikvidujme je rovnou všechny!
Pěší mají na přechodech pro chodce přednost před jedoucími automobily. Tolik ve velmi zjednodušené podobě znění právního předpisu. Ale zkusili jste si někdy přejít ulici třeba na již zmíněném přechodu na Pražské ulici? Proudy rychle jedoucích aut z obou stran vám tento adrenalinový sport, nebo spíše jistou vstupenku do nedalekého krematoria spolehlivě "rozmluví". A tak čekáte, až v tom štrúdlu plechových oblud udělá mezeru pár set metrů vzdálený semafor, a pak se odvážně vrháte kupředu. Ale chce to být pokud možno mladý a trénovaný. Staří a zesláblí nemají šanci...
Že naše město protíná jako dlouhá a hluboká jizva čtyřproudá a neustále plná dálnice, jsme si tak nějak už zvykli. Že kvůli tomu musejí obyvatelé lidnatých čtvrtí při svých cestách do centra města či nákupních středisek hledat dlouhatánské pochodové trasy nebo se přizpůsobit trendu doby a osedlat si nějakého toho motorového mazlíčka, nám už také pomalu přijde normální. Pokusí-li se radnice ve spolupráci s policií zpříjemnit těm posledním zbylým opěšalým (pořád mám pocit, že právě pro ně by mělo být město domovem především) jejich nezbytné pochůzky, nekončící proud automobilů si rychle začne vybírat daň na zdraví a životech. A tak se přechod raději zruší jako ten na Velkomoravské. Na mimoúrovňové řešení totiž nejsou peníze a nové semafory by ještě víc zhoršily už tak neúnosnou dopravní situaci. Pročež se raději zařadíme do motorizovaného stáda a zase bude důvod zrušit další přechod. Teď možná ten na Pražské, příště nějaký další...
Nosím v hlavě už dlouho takovou představu. Všude na příjezdech do Olomouce obrovská podzemní parkoviště a u nich terminály hromadné dopravy. Celé město funguje jako jedna velká pěší zóna, do níž má vjezd povolena pouze dopravní obsluha. Další nutné výjimky jsou podrobeny mimořádně přísné kontrole. Městské autobusy a tramvaje zajíždějí téměř na každý roh a jízda v nich je jen za vskutku symbolickou cenu. O něco dražší, ale stále cenově dostupné jsou taxíky, jichž je vždy dostatek a slouží k řešení mimořádných situací. Ve městě s citelně zdravějším ovzduším se pohybují lidé po svých a na kolech, úmrtnost na vnitřních komunikacích prakticky neexistuje.
Říkáte, že jsem nenapravitelný snílek a fantasta? Já vím. Bohužel.
Adam Fritscherfritscher@olomouc.cz
Divadlo TRAMTARIE
Katalog firem » Kultura a umění » Divadla
Divadlo Tramtarie je nezávislé profesionální divadlo, které již od roku 2005 vykonává veřejnou kulturní službu a je nedílnou součástí kulturního prostředí města Olomouce a Olomouckého k...

DNES
Skvělá zpráva pro řidiče. Mezi Olomoucí a Kokorami se otevřel nový úsek dálnice D55
Tipy na víkend
DNES
Tipy na víkend: koncerty, divadla, vánoční akvabely i rozvoz Betlémského světla
Sport
18.12.2025
Sigma slaví i přes prohru postup v Konferenční lize
Sport
18.12.2025

