
Petr Dvořák: Chceme, aby se Moravská filharmonie řadila k nejvýraznějším orchestrům, plány máme nemalé
ROZHOVOR
29.5.2025
Jan Procházka
Moravská filharmonie má před sebou osmdesátou sezonu. První po sloučení s Moravským divadlem. A v jejím čele stojí od ledna nový šéf. Náměstek pro filharmonii Petr Dvořák v rozhovoru říká, že věří v obrovský potenciál orchestru. A přestože se v nedávné době kolem druhé nejstarší filharmonie v zemi stahovala mračna, věří, že nyní už je vše na dobré cestě. Ambice má velké, rád by, aby se olomoucký orchestr posunul mezi nejvýznamnější symfonická tělesa v zemi. "A hlavně se teď musíme soustředit na hudbu," říká.
Osmdesátá sezona, zároveň první po lednovém sloučení s Moravským divadlem… Vnímáte v tom nějakou symboliku, že po těch poměrně těžkých časech to nakonec vyšlo takhle na jubileum?
Viděl bych tu symboliku hlavně v tom, že značka Moravská filharmonie Olomouc je velice silná. Jsme druhá nejstarší filharmonie v zemi a to ukazuje, že jsme zvládli přečkat různé složité dějinné změny a zvraty, že jsme dokázali ustát společenské i politické tlaky a kulturní proměny. Nedávné sloučení bylo a je další výzvou, která není jednoduchá. Ale pokud se s ní dokáže orchestr vyrovnat, je to další důkaz jeho vitality a významu. A to, že dnes hrdě představujeme osmdesátou sezonu, je podle mě důkazem opravdu pevných kořenů.
Pokud se ptáte na symboliku, je pro mě klíčovým slovem, které určitě ještě mnohokrát zazní, kontinuita. Značka pokračuje a je silná.
V posledních letech se kolem filharmonie vedly spíše debaty organizační a strukturální, až se trochu zapomínalo na to hlavní – hudbu. Ostatně, říkal jste to i na tiskové konferenci, kde jste představovali novou sezonu…
Ano, a myslím, že to všichni cítíme podobně. Je čas, aby se hudba dostala znovu do popředí, protože ta je naší hlavní náplní. A nejen v tom tradičním slova smyslu, čímž mám na mysli hudbu klasickou, symfonickou. Jsme otevření novým formám, hledáme nová neotřelá spojení, s důrazem nejen na atraktivitu, ale hlavně na kvalitu. Pracujeme s aranžéry a hostujícími umělci, kteří přinášejí zajímavou inspiraci i zpestření pro orchestr a posluchače… Myslím, že osmdesátá sezona – a samozřejmě pak i ty další – toho nabídne hodně.
Tak jaká bude? Zaznívaly claimy jako „návrat ke kořenům“ a podobně…
Nepochybně se v jubilejní sezoně budeme inspirovat momenty, kterými filharmonie ve své historii prošla. Ale současně věřím, že je to příležitost už se dívat i hodně dopředu a říkat si, jaká ta instituce má být, jakou uměleckou službu má nabízet veřejnosti a hlavně jaký fundament by měla mít uvnitř. To znamená, jaké pracovní nastavení by si pro sebe měla přát a jak by ho měla rozvíjet s kolegy, členy orchestru a ostatně všemi, kteří se na té práci podílejí.
Návrat ke kořenům naznačí už zahajovací koncert, na němž zazní část programu, který měli posluchači možnost slyšet na úplně prvním koncertu pod hlavičkou Moravské filharmonie v roce 1945. Je v tom vidět, že hudba má schopnost přetrvat napříč generacemi a může být sdílena stejně intenzivně, jako před osmdesáti lety. Vidíte, zase symbolika.
Během sezony budeme také pracovat s bývalými šéfdirigenty, kteří měli zásadní vliv na směřování orchestru. Ať už je to Petr Vronský nebo třeba i Jakub Klecker. I v tomto vidím kontinuitu.
Bude to sezóna, která ctí tradici a zároveň ukáže vizi.
Můžete být trošku konkrétnější?
Samotný koncept se drží formátu sezón předchozích, to znamená, že nic z něho – v dobrém smyslu – nevybočuje.
Áčkový cyklus bude pod taktovkou šéfdirigenta Zsolta Hamara a nabídne tradičnější repertoár jako je Beethoven, Mozart nebo Bach, ale čeká nás i koncert k dvoustému výročí narození Carl Maria von Webera, kde nás čeká zajímavé spojení s klarinetistou Ognjenem Popovićem. A ještě bych vypíchl i koncert, v rámci kterého vystoupí duo Renata Ardaševová Lichnovská a Igor Ardašev se Skotskou baladou pro dva klavíry od Benjamina Brittena. Zajímavostí je, že Brittenovi se podařilo v šedesátých letech osobně zúčastnit uvedení jedné ze svých skladeb Moravskou filharmonií právě tady v Olomouci. To je další pěkný bod, který podtrhuje kontinuitu...
Možná bych ale znovu zmínil, že aktivně hledáme i nová zajímavá spojení. V rámci řady D oslovujeme dirigenty i sólisty, s nimiž bychom rádi spolupracovali i do budoucna. Dramaturgie této řady je proto hledačská – posluchačům nabídne méně známá díla a témata. V tomto ohledu se snažíme dívat do budoucna a utvářet symfonický obličej orchestru tak, abychom na něm mohli začít stavět i sezóny následující. Z této řady bych upozornil třeba na spojení šéfdirigenta Hamara s houslistou Barnabásem Kelemenem, kteří společně provedou Bartókův koncert pro housle a orchestr č. 2. Nebo spolupráci s dirigentem Tomášem Braunerem, který se k nám opakovaně vrací, z čehož máme radost. Srdečně zvu i na další řady a vlastně úplně na celý náš program! (smích)
Když se mluví o velkých moravských orchestrech – Brno, Zlín, Ostrava – měla by mezi nimi Moravská filharmonie být naprosto samozřejmě.
Možná bych se ještě krátce zastavil u koncertů, na nichž dáváte prostor mladým hudebníkům, studentům JAMU. Ať už jsou to sólisté nebo dirigenti. Je to neobvyklé?
Naše spolupráce s Janáčkovou akademií určitě v mnoha ohledech ojedinělá je, alespoň v tom rozsahu, v jakém se jí věnujeme. Je to nepochybně dobrá příležitost pro obě instituce a hlavně pro mladé umělce, kteří mají už během studia možnost získat praxi práce s velkým orchestrem, což není samozřejmost. Pro nás je to přínosné v tom, že pracujeme s mladými šikovnými lidmi, kteří pochopitelně ponesou budoucnost oboru. Když dnes potkáme nějakého talentovaného studenta ve třetím ročníku JAMU, je klidně možné, že za další tři roky už to bude žádaný sólista či dirigent, kterého bychom těžko oslovovali. Takto už budeme mít základ, na kterém pak může spolupráce pokračovat i do budoucna.
Takhle v Olomouci kdysi začínal třeba virtuoz Václav Hudeček, pokud se nepletu…
Ano, a mnozí další. I v tomto je určitá kontinuita, protože šanci mladým a talentovaným hudebníkům dává filharmonie opravdu dlouhodobě. Dnes tomu jen dáváme řád a větší systematičnost, což je výhodné pro všechny, samozřejmě i pro posluchače, kteří se programově mohou seznámit s nastupující generací.
Kromě domácích koncertů v Redutě vás čekají i zájezdy a nahrávací činnost.
Ano, to je nedílná součást naší práce. Orchestr nikdy nespí a jeho práce nekončí závěrečným koncertem sezony. (smích) Máme teď úplně novou spolupráci s prestižním britským vydavatelstvím Toccata Classics, které se věnuje méně obvyklému repertoáru, máme rozjednané i nové projekty s dalšími gramofirmami z Evropy i USA. Ze zájezdů nás aktuálně čekají třeba výjezdy s filmovou hudbou na jižní Moravu, v létě máme na programu naši klasickou rakouskou destinaci Kirchstetten, kde budeme spolupracovat s Českým filharmonickým sborem z Brna. V září nás v Olomouci čeká velký open-air koncert k Dnům evropského dědictví na Horním náměstí. Pod taktovkou Jana Kučery zazní průřez českou písňovou tvorbou se sólisty jako je Lenka Nová, Hana Holišová nebo Michal Skořepa. A to je jen krátkodobý výhled.

Petr Dvořák
*1985, Šternberk
Náměstek pro Moravskou filharmonii Olomouc
Na střední škole studoval podnikání, následně potom na olomoucké univerzitě divadelní a filmovou vědu a masmédia. V Moravském divadle pracoval jako asistent inspice a režie i jako odborný asistent šéfa činohry. Dále pracoval jako dramaturg a produkční pro několik festivalů. Jako programový a produkční pracovník působil i v olomouckém Muzeu umění. Externě vyučoval divadelní produkci a dramaturgii na olomoucké univerzitě a v Ateliéru fyzického divadla na brněnské JAMU. Působil jako manažer orchestru Janáčkovy filharmonie v Ostravě a stejnou funkci vykonával i v Moravské filharmonii Olomouc. Od ledna 2025 působí jako náměstek pro Moravskou filharmonii v rámci sloučené organizace Moravské divadlo a Moravská filharmonie.
Žije v Majetíně.
Když jsme se bavili o té symbolice v souvislosti s osmdesátou sezonou, ona má ještě jednu rovinu, protože filharmonie má i nového šéfa…
To je pravda.
V minulých letech se hodně mluvilo i o tom, že celá ta situace kolem slučování vedla i k tomu, že Moravská filharmonie byla i odbornou veřejností vnímána – dovolím si to říct eufemicky – jako značně rozhoupaná loď u které není jasné, zda se náhodou nepotopí. A tím pádem se do ní nikdo moc nehrnul. Proč vy jste se rozhodl do téhle docela odvážné mise pustit?
Připouštím, že máte pravdu, ta mise určitě dost odvážná je. Ale vezmu to trochu zeširoka. Většinu své kariéry jsem strávil v divadelním prostředí, ostatně divadlo jsem i studoval. Když Moravská filharmonie poprvé vypisovala výběrové řízení na manažera orchestru, rozhodl jsem se přihlásit. Vyhrál jsem a díky tomu jsem se mohl seznámit s prostředím, které bylo sice divadlu příbuzné, ale v mnoha ohledech jiné. A hlavně jsem se seznámil s lidmi, protože ti jsou vždy nositelem potenciálu jakéhokoliv uměleckého provozu. A olomoucký orchestr opravdu obrovský potenciál měl a má. To byl hlavní důvod, proč jsem se rozhodl do toho jít a do Moravské filharmonie se vrátit. Pochopitelně jsem to ale zvažoval velmi důkladně. Loni na podzim se začalo hovořit o tom, že má vzniknout pozice náměstka, který filharmonii v rámci sloučené organizace povede. Rozhodujícím momentem byl ale až leden letošního roku, kdy už bylo patrné, jakou organizační strukturu nová organizace dostane a jakou roli v ní filharmonie bude mít. Už bylo jasné, že není cílem orchestr zmenšovat či rušit, či filharmonii ubírat činnost. A že kontinuita bude opravdu hlavním tématem. Na tomto základě jsem se rozhodl výběrového řízení zúčastnit. A těší mě, že jsem komisi, v níž byli lidé, jejichž názoru si vážím, dokázal přesvědčit, že jsem vhodným kandidátem pro tuhle misi a že je moje vize oslovila.
Tak jaká ta vize je?
Chceme více pracovat s posluchačskou základnou tady v Olomouci. Máme v Redutě své publikum, ale rádi bychom ho rozšířili i směrem k lidem, kteří si zatím cestu k filharmonii nenašli, nebo přijdou jenom zřídka. Je důležité, aby značka Moravské filharmonie působila jako něco srozumitelného i atraktivního, co dokáže oslovit i ty, kteří mají pocit, že je klasická hudba příliš náročná. Chceme být blíž Olomoučanům a zároveň utužovat spolupráci s městy v rámci celého kraje. Zároveň si myslím, že filharmonie má potenciál být mnohem výraznější i v rámci celé republiky. Když se mluví o velkých moravských orchestrech – Brno, Zlín, Ostrava – měla by mezi nimi Moravská filharmonie být naprosto samozřejmě. A nejen to. Postupně bychom se chtěli dívat na záda těm nejlepším, třeba právě Filharmonii Brno nebo FOKu. Další oblast, kde se chceme víc prosadit, jsou festivaly. V minulosti jsme se z některých vytratili a teď se snažíme přítomnost zase obnovit. Věříme, že naše značka může být pro pořadatele zajímavá i jako žádané zpestření. No a pak jsou tu přesahy do jiných žánrů. Letos jsme hráli s kapelou O5 & Radeček v Obecním domě v Praze, příští rok se chystá O2 universum – a pokud všechno klapne, bude to velký koncert k poctě Davida Stypky s Ewou Farnou, Mirai a Kateřinou Marií Tichou. Takže i tímhle způsobem se snažíme filharmonii otevřít a ukázat, že symfonický orchestr má prostor i mimo svou tradiční bublinu.
Máme tu značku, která přežila padesátá léta, normalizaci i různé změny po roce 1989. Některé instituce tehdy zanikly, tahle přežila. A teď, v době relativní prosperity, bychom se jí měli vzdát?
Když říkáte tohle, nemohu nevzpomenout na názory, které zaznívaly z docela významných míst a přecházely těm debatám o budoucnosti filharmonie. Například ten, že přece není nutné vydržovat si v Olomouci symfonický orchestr, když si na kvalitní koncerty můžeme zajet třeba do Brna nebo do Vídně, kam je to kousek. A ušetříme jako město spoustu peněz. Tu vaši vizi naopak chápu zcela opačně.
My bychom samozřejmě rádi ukázali, že Moravská filharmonie je životaschopná, že má smysl o ni pečovat a dál ji rozvíjet. Názory, že stačí třeba jen jedna filharmonie pro celou Moravu, nebo že si přece můžeme zajet na koncert do Vídně, považuji za poměrně extrémní. Společnost má dle mého názoru nabízet kulturní službu svému publiku – lidem, kteří žijí tady ve městě a v regionu. Olomouc je krajské město, kolem je spousta potenciálních posluchačů, a to, že sem lidé chodí a mají zájem, je důkazem, že ta práce smysl má. Upřímně řečeno – návštěvnost naší filharmonie, divadla ale i jiných kulturních institucí, není zanedbatelná. Pokud bychom lidem tu možnost vzali, byla by to ztráta – jak kulturní, tak společenská.
Máme tu značku, která přežila padesátá léta, normalizaci i různé změny po roce 1989. Některé instituce tehdy zanikly, tahle přežila. A teď, v době relativní prosperity, bychom se jí měli vzdát? Mně ta debata nedává smysl. Vždyť jsme součástí evropského kulturního dědictví – Dvořák, Smetana, Janáček, Martinů… tohle všechno je naše identita. Ten repertoár se hraje po celém světě. Pokud se téhle tradice vzdáme, ztrácíme kus toho, kdo jsme.
Říkal jste, že profesně jste spjat hodně s divadelním prostředím. Jaký máte vztah k hudbě? Jste sám aktivním hudebníkem?
Nejsem a na žádný nástroj bohužel nehraju. Občas se mě na to ptají někteří hostující dirigenti. A častokrát jsem od nich slyšel vlastně pozitivní zpětnou vazbu, protože, a teď to nechci generalizovat, ale někdy se hudebníkům v rámci organizačních věcí jedná lépe s nehudebníky. Jestli si rozumíme.
Naprosto! Ono to obecně platí v uměleckém prostředí. Mezi dvěma umělci vznikne často zbytečný střet, protože je pro ně přirozenější pracovat s emocemi, než s racionalitou...
Přesně tak. Hudební vzdělání je sice výhodou, ale není podmínkou. Pro mě je důležité, že se celý svůj dosavadní profesní život věnuji živé kultuře, živému umění. A to je – myslím si – dobrý předpoklad. A jak jsem říkal, někteří hudebníci jsou vlastně rádi, protože se nemusíme vyrovnávat v nějakých ambicích či striktně uměleckém pohledu. Zároveň mám manažerskou zkušenost s uměleckým prostředím, což je výhoda. Neříkám, že třeba ekonom nebo manažer z úplně jiného odvětví nemůže být úspěšný v kulturní oblasti. Ale je to prostředí velmi specifické a manažer pro něj musí mít cit. Nejde řídit orchestr ani divadlo jenom direktivně. Pokud to někdo zkusí, bez toho, aniž by tvořil vazbu s lidmi, nejspíše neuspěje.
Tak na závěr osobní otázka. Jakou hudbu si nejraději pustíte?
Samozřejmě tu naši. (smích) Dělám si legraci. Ve volném čase poslouchám různé žánry, kromě klasiky prakticky všechno; pustím si klidně metal, pop nebo jazz. Záleží na rozpoložení. Vlastně to trochu souvisí i s mou profesí, snažím se mít přehled i o tom, co se děje mimo klasickou hudbu, abych hledal různá nová spojení.
Ale pokud se bavíme o tom, co mám z hudby opravdu nejraději, tak je to její živé provedení. Koncert, a teď vyzdvihuji hlavně ten symfonický, to je něco úplně jiného, než poslouchat nahrávku. To, jak je proveden, že se vlastně nikdy nic nedá zahrát úplně stejně, i když noty jsou pořád ty stejné, to mě fascinuje a díky své profesi si to mohu opravdu užívat, což považuji za veliké privilegium.
Autor článkuJan Procházkaprochazka@olomouc.cz


DNES
Olomouc (o)žije již po páté. S dvoudenním programem a 180 umělci
Tipy na víkend
DNES
Tipy na víkend: Den dětí, Slavnosti Olomouc, Živé pasti, festival Baroko i festival vojenských kuchyní
Sport
29.5.2025
Za basketbalovým bronzem je kus pořádné práce
Kultura
29.5.2025