UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!
Oprava radnice je u konce, dnes byly odhaleny erby, které rozzářily fasádu
Oprava radnice trvala bez tří měsíců čtyři roky. Kromě novotou zářící fasády ji zdobí i krásné sluneční hodiny a třináct erbů nad oběma vchody. Právě ty byly dnes slavnostně odhaleny.
V rouškách a bez velké slávy. Kvůli koronavirovým opatřením se musel ceremoniál odehrát velmi komorně.
Foto: Jan Procházka
Heraldická galerie krále Vladislava II. Jagellonského nad hlavním vchodem
Prostoru nad hlavním vchodem do radnice vizuálně dominuje gotická dynastická galerie, jagellonská. Vznikla v období pozdní gotiky, někdy krátce po roce 1490, kdy český král Vladislav usedl i na uherský trůn.
Motiv dvou trojic erbů je prostý – na čestném místě uprostřed je panovnický znak krále Vladislava, tedy jagellonská orlice, a po obou stranách jsou erby zemí, kterým Vladislav vládnul – tedy uherského a českého království, moravského markrabství a slezského vévodství.
Erbovní figury jsou navzdory obvyklým pravidlům natočeny tak, že vzhlížejí k centrálnímu erbu panovníka. Právě to je specifikem dvorské, kurtoazní heraldiky. Standardně by totiž měly být heraldické figury, jako lev či orlice, natočeny vždy hlavou doleva.
Foto: Jan Procházka
„Seskupení tří a více erbů v určité promyšlené kompozici sloužila již od vrcholného středověku k okázalé reprezentaci svých objednavatelů a představovala svébytnou demonstraci společenského postavení, rodových vztahů i majetku,“ uvedla historička a vedoucí odboru památkové péče olomouckého magistrátu Vlasta Kauerová. Nejčastěji šlo o dynastické erbovní galerie panovníka. U nás tuto tradici zahájili Lucemburkové, po nich pokračovaly i další dynastie „Olomoucká radnice je patrně jediným obdobným objektem v našich zemích, který se může pochlubit hned dvěma dynastickými erbovními galeriemi,“ dodává Vlasta Kauerová.
Foto: Jan Procházka
Výtvarnou část erbů restauroval Radomír Surma. Ten je také autorem trojice slunečních hodin, které jsou umístěny na fasádě.
Foto: Jan Procházka
Na renesanční lodžii je galerie císaře Rudolfa II.
Na renesanční lodžii jsou erby z roku 1591. Jedná se o habsburskou galerii, vytvořenou za vlády císaře Rudolfa II. Šest desek na balustrádě reprezentuje císaře a jeho země. Znaky jsou uspořádány hierarchicky od nejvýznamnějšího zleva doprava. Nejprestižnější první místo je vyhrazeno císařskému znaku. Císařský orel má na hrudi polcený štítek vyjadřující spojení Rakous a Burgundska. Řazení následujících zemských znaků odpovídá znění císařského titulu. Na prvním místě je uherské království s polceným štítem, následuje český lev, kurtoazně obrácený tak, aby hleděl na další znak, vyjadřující titul arcivévody rakouského. Poslední dvě pole náleží zemským znakům Moravy a Slezska. Níže umístěná deska pak nese městský znak Olomouce.
Foto: Jan Procházka
Barvy na erbech byly už od počátku, odstranili je teprve při přestavbě radnice na počátku 20. století v duchu puristické představy, že co je gotické, musí být kamenné a tmavé. Barevnost erbů byla přitom doložena jak na archivních fotografiích, tak i v nepatrných zbytcích původní polychromie, nalezených při restaurování.
Foto: Jan Procházka
Autor článkuJan Procházkaprochazka@olomouc.cz

DNES
Vánoční mlsání ve světě: podívejte se, na čem si během vánočních svátků pochutnávají v Portugalsku, Itálii či na Filipínách
BASKETBAL
25.12.2025
Mládež BCM Olomouc vstupuje na evropskou scénu
Vánoce
25.12.2025
Kde nosí dárky čarodějnice, kůň nebo skřítci? Podívejte se, jak vypadají Vánoce ve světě...
Vánoce
24.12.2025






