Olomoučané se mohou těšit na barokní relikviář patronky města svaté Pavlíny - OLOMOUC.CZ
Reklama

Pátek 23. května 2025, svátek má Vladimír, venku je 10.4 °C

UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

Olomoučané se mohou těšit na barokní relikviář patronky města svaté Pavlíny

Kultura

18.11.2010

Autor: roc

Ve své původní barokní kráse se již brzy zaskví relikviář s ostatky svaté Pavlíny - patronky města Olomouce. Stane se tak po bezmála sto letech díky výstavě Olomoucké baroko / Výtvarná kultura let 1620 - 1780, kterou od 2. prosince pořádá Muzeum umění ve spolupráci s Vlastivědným muzeem.

Pátrání po originálních součástech relikviáře přitom vůbec nebylo jednoduché. Historička umění Helena Zápalková je musela doslova vystopovat v archivech a inventáři olomoucké svatováclavské katedrály. Relikvie svaté Pavlíny, lebka, kosti a olejová lampička, byly nalezeny v jejím hrobě v Římě v roce 1622. "Tehdejší papež Řehoř XV. jimi uctil generála Tovaryšstva Ježíšova Mutia Vitelescho a ten je v roce 1623 daroval olomoucké jezuitské koleji," přiblížila cestu ostatků do města Zápalková. Ještě téhož roku světice prokázala svou zázračnou moc. "Olomouc sužovala morová epidemie, které prý podlehlo na sedm tisíc lidí. V říjnu prošel městem prosebný průvod s ostatky svaté Pavlíny v naději, že vyslyší modlitby a vyprosí zažehnání moru. Morová nákaza prý poté skutečně náhle ustala a Pavlína byla 23. října 1623 slavnostně prohlášena patronkou města a spolupatronkou olomoucké katedrály," připomněla Zápalková počátek Pavlíniny záštity nad Olomoucí.

Nejstarší dochovaný relikviář v podobě proskleného centrálního chrámu se stříbrnou kupolí, určený pro korunovanou lebku světice, vznikl již v letech 1639 - 1640 pravděpodobně v dílně olomouckého zlatníka Kryštofa Šimšického. Jeho dnešní podoba je však výsledkem hned několika úprav a oprav. "První z nich se váže k době švédské okupace města v letech 1642 až 1650. V obavě před drancováním byl totiž v jezuitské koleji zakopán, a když jej po odchodu Švédů vyzvedli, dřevěné i stříbrné části byly 'pohřbením' natolik zničené, že musel být v roce 1652 kompletně rekonstruován," vyprávěla o pohnutém osudu relikviáře Zápalková. Někdy v první čtvrtině 18. století pak byly další ostatky světice uloženy do dvou dřevěných a stříbrem zdobených tumb a pro celou sestavu následně vytvořena luxusní, bohatě řezbářsky vybavená vitrína, v níž byly relikvie uctívány v kostele Panny Marie Sněžné na oltáři v kapli sv. Pavlíny.
Dramatický zvrat v příběhu pak nastal v roce 1786, kdy musely být ostatky sv. Pavlíny z jezuitského kostela Panny Marie Sněžné přeneseny do olomoucké katedrály. "Olomoucká jezuitská kolej byla tehdy z nařízení císaře Josefa II. zrušena a kostel předán do vojenské správy." A právě při této příležitosti vznikl důkladný popis nejen všech předávaných relikvií, ale také jejich schránek, výzdoby i votivních darů, který odborníkům pomohl udělat si bližší představu nejen o barokní podobě nejstaršího relikviáře, ale také rekonstruovat celou původní sestavu. "Nebýt tohoto pečlivého soupisu nemohli bychom o rekonstrukci barokní adjustace relikviářů na naší výstavě vůbec uvažovat," upozornila Zápalková. V roce 1914 totiž došlo k jejímu rozdělení a dnes je zřejmé, že některé části výzdoby, většina votivních darů a také olejová lampička dovezená v 17. století z římských katakomb spolu s ostatky světice se nedochovaly vůbec.

Svatá Pavlína - patronka Olomouce

Svatá panna a mučednice Pavlína žila za římského císaře Diokleciána (asi 243 - 313), který neblaze proslul pronásledováním křesťanů. Dle legendy jí z posedlosti zlým duchem uzdravil sv. Petr Exorcista a ona poté spolu s otcem Artemiem a matkou Candidou přijala křest z rukou sv. Marcellina. Když se odmítli vzdát své víry, byl na císařův rozkaz Artemius sťat a Pavlína spolu s matkou vhozeny do jámy a zasypány kamením.
Ostatky všech tří mučedníků byly z nově odkrytých pohřebišť prvních generací křesťanů vyzvednuty 19. ledna 1622 za pontifikátu papeže Řehoře XV., který jimi následně uctil tehdejšího generála Tovaryšstva Ježíšova - P. Mutia Vitelescho. Ten následujícího roku daroval ostatky sv. Pavlíny sestávající z lebky, kostí a olejové lampičky nalezené v jejím hrobě olomoucké jezuitské koleji. Spolu s několika dalšími ostatky je pak z Říma do Olomouce přivezl P. Mikuláš Lancitius.
Konventní kostel Nanebevzetí Panny Marie byl v této době rekonstruován, relikvie byly tedy prozatímně uloženy v budově koleje, někdejším minoritském klášteře. V roce 1623 sužovala Olomouc morová epidemie, které prý tehdy podlehlo na 7000 lidí. 8. října toho roku byl proto na radu arcijáhna a dómského kustoda Julia Caesara Giannniho de Pisauro uskutečněn s ostatky sv. Pavlíny prosebný průvod vedoucí z kostela Panny Marie do chrámu sv. Mořice v naději, že světice vyslyší modlitby a vyprosí zažehnání moru. Procesí a následné pobožnosti ke cti sv. Pavlíny se zúčastnilo téměř celé město v čele s městskou radou, která přislíbila zřídit světici zvláštní kapli. Morová nákaza prý poté skutečně náhle ustala a svatá Pavlína byla 23. října 1623 slavnostně prohlášena patronkou Olomouce. Kardinál František Dietrichstein ji zařadil mezi spolupatrony katedrály a městská rada rozhodla o každoročním konání procesí k její poctě. Po schválení papežem Inocencem XI. (1676 - 1689) byl až do roku 1687 slaven 6. červen jako diecézní svátek. Od tohoto roku byl posunut na čtvrtou a později, dle ustanovení papeže Pia VI. (1775 - 1799), na pátou neděli po sv. Duchu. Nevíme, zda byla procesí skutečně každoročně konána, s jistotou však byla světice vzývána a její ostatky v průvodu neseny v letech 1626, 1633, 1634, 1637, 1675, 1680 a 1715. Svou morovou patronku Olomoučané vzývali často také na pomoc a ochranu i v případech jiných ohrožení, její ostatky nosili na místo požáru, aby vyprosili jeho zastavení, či se k ní obraceli v obdobích sucha. Poslední velké prosebné procesí s ostatky světice se uskutečnilo v roce 1831 za odvrácení epidemie cholery.
V současnosti na historická procesí navazují červnové Svátky města Olomouce, jejichž součástí bývá každoročně kostýmovaný průvod ke cti patronky města sv. Pavlíny.

Olomoucké relikvie

V jezuitském chrámu se vedle ostatků sv. Pavlíny (hlava, kosti, lampa) uctívaly také další relikvie raně křesťanských mučedníků. 4. prosince roku 1635 přivezl z Kalistových katakomb v Římě opět P. Mikuláš Lancitius relikvie sv. Eusebia a sv. Vincence mučedníka, jejichž celá těla byla posléze umístěna na bočních oltářích ještě v gotickém mariánském kostele ve skleněných rakvích (svátek se slavil 25. srpna). Kostel vlastnil také lebky sv. Dionýsa (svátek 12. května) a sv. Placida (svátek 5. listopadu), ve stříbrném poprsí byla uložena část prstu sv. Vavřince, jenž byl dáván věřícím ku líbání 10. srpna, a ve dvou zvláštních schránkách ve tvaru lodičky byly uchovávány ostatky několika svatých mučednic z družiny sv. Voršily. Celé kosterní pozůstatky římských mučedníků se v době baroka dostaly také do poutní baziliky Navštívení Panny Marie na Svatém Kopečku. V kapli sv. Jáchyma byla nad skříní s dalšími relikviemi a svatostánkem postavena skleněná rakev s voskovou plastikou s ostatky sv. Viktora, ochránce proti zlému povětří, které kostelu daroval papež Inocenc XI. v roce 1692. V kapli sv. Josefa pak byly od roku 1750 na oltáři ve skleněném sarkofágu vystaveny ostatky mučedníka sv. Liberáta, dar papeže Benedikta XIV.

roc

Reklama

ULTIMATE FITNESS s.r.o.

Katalog firem » Sport » Fitcentra

OSOBNÍ TRÉNINKY Když chceš podporu. Na osobním tréninku se naučíš techniku všech cviků a zabráníš tak zbytečným zraněním a plýtvání energií bez výsledku. SKUPINOVÉ TRÉNINK...