UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!
Olomouc čekají v době stavby mostů obří dopravní uzavírky
18.1.2012
Autor: Jan Procházka
Dopravní komplikace, jaké město Olomouc ve své novodobé historii zřejmě nepamatuje. Tak by se dala charakterizovat situace, která nastane po zbourání mostů na ulicích Masarykova a Komenského. Přestože se bude projekt realizovat nejdříve za dva roky, radnice rozjíždí přípravy už nyní.
Mosty půjdou dolů postupně
Třicet šest měsíců mají podle projektantů trvat práce na etapě IIB protipovodňových opatření. Zdaleka se však nebudou dotýkat jen nejbližšího okolí řeky. Zmizí totiž dva mosty, které tvoří část páteřních komunikací mezi nádražím a centrem. Výstavba nových by sice neměla trvat dlouho, dopravní opatření však budou poměrně dramatická. Mohlo však být ještě hůř. Radnice totiž původně deklarovala záměr zbourat oba mosty současně a pro dopravu vybudovat provizorní most na Letné. To by ovšem bylo příliš náročné i finančně. Radní proto rozhodli, že mosty budou bourat postupně. Nejprve ten na Komenského, po dokončení stavby nového mostu se práce přesunou na Masarykovu. Celou dobu tak povede přes řeku alespoň jedna spojnice. Podle primátora Martina Novotného měly svá pro a proti obě varianty. "Kdybychom zbourali oba mosty zároveň, trvalo by to sice kratší dobu, bylo by to ale příliš velké utrpení. Pokud je zbouráme postupně, potrvají práce téměř o rok déle, ale zůstane zachována průjezdnost," komentoval rozhodnutí primátor.Objížďky povedou na obchvat
Radnice po dobu stavby mostů zakáže vjezd nákladních aut do všech ulic v okolí. Auta nad tři a půl tuny nebudou moci použít ulice Dobrovského, Dlouhou, Pasteurovu a Masarykovu třídu a celý prostor těmito ulicemi vymezený. Objížďky automobily povedou na vnitřní obchvat, což povede k nárůstu provozu. Aby nedošlo ke kalamitě, ještě před zahájením stavby bude nutné provést rekonstrukci křižovatky u hodolanského divadla. "V případě její havárie z důvodů špatného stavu v době rozsáhlých dopravních omezení ve městě by to znamenalo totální dopravní kolaps," uvedl Martin Novotný. Větší nápor se dá očekávat i na třídě Kosmonautů.Během stavby vzniknou v jejím okolí i potíže s parkováním. "Dotčeno bude přibližně sto šedesát parkovacích stání," konstatovala tisková mluvčí radnice Jana Doleželová. Recept na vyřešení tohoto problému však zatím radnice nemá. Řešit ho chce až bezprostředně před zahájením stavby.
Stavba za miliardu
Zahájení etapy IIB je naplánováno na rok 2014, je však pravděpodobné, že se začne později. "Jsme závislí na vypsání dotačních titulů. Už teď se ukazuje, že se to nejspíš stane až v příštím roce, což by posunulo začátek stavby na rok 2015. Pevný termín zahájení ale zatím nikdo není schopen udat," sdělila mluvčí Povodí Moravy Veronika Slámová. Celá etapa včetně mostů bude stát zhruba miliardu korun. Město se bude podílet částkou minimálně dvou set milionů korun. Zhruba polovinu této částky zaplatí za most na Masarykově, realizaci druhého uhradí Olomoucký kraj.Po realizaci všech etap protipovodňových opatření by Olomoucí mělo bez problémů protéct až 650 kubíků vody za minutu. Hotová je zatím pouze první etapa, obtokový kanál v lokalitě U plynárny. První polovina druhé etapy nazvaná IIA se začne realizovat už letos. Třetí a poslední etapa by měla být hotová koncem desetiletí.
Jak bude stavba probíhat
Stavba bude rozdělena do čtyř etap. První by podle plánu měla trvat sedm měsíců a dopravy se téměř nedotkne. Nad mostem Komenského vznikne provizorní lávka pro pěší, stavební práce začnou v oblasti soutoku Moravy s Mlýnským potokem. Druhá etapa potrvá rok. Bude zbourán a znovu postaven most na Komenského. Objízdné trasy budou směřovány na vnitřní obchvat. Na křížovatce 17. listopadu a Kosmonautů bude zákaz odbočení vlevo. Zákaz odbočení bude z přednádražního prostoru na třídu Komonautů. Křižovatka Pasteurova a Jeremenkova se změní na okružní. Během třetí etapy, která potrvá čtrnáct měsíců, stavební čety zbourají starý most na Masarykově a postaví nový. Realizace bude probíhat po polovinách. Díky tomu až na krátké výluky budou moci po mostě jezdit tramvaje, průjezdný bude i pro záchranáře. Čtvrtá etapa celý projekt uzavře. Potrvá půl roku a bude se jednat o dokončovací práce. V této době již budou platit pouze lokální dopravní omezení.Jan Procházka
Reklama
Restaurace Sokolka
Katalog firem » Restaurace, stravování » Restaurace
Výborné pivo Radegast, chutné jídlo a příjemná atmosféra. Zároveň se můžete pobavit u sportovních přenosů na velkoplošných televizorech nebo si zahrát kulečník a šipky. Budete obslou...
Zprávy z regionu




DNES
Jednu uzavírku nahradí druhá. Litovelská se otevře, Polská se uzavře i kvůli opravě plynovodu
Sport
13.9.2025
Sigma v Plzni prohrála, dohrávala v devíti
Zprávy z regionu
13.9.2025
Zoo Olomouc představuje největší dravce světa a jejich novou voliéru
Sport
12.9.2025