Nový jízdní řád Českých drah: v kraji ubudou téměř tři procenta spojů - OLOMOUC.CZ
Reklama

Středa 24. prosince 2025, svátek má Adam a Eva (dnes je Štědrý den), venku je 0.1 °C

UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

Nový jízdní řád Českých drah: v kraji ubudou téměř tři procenta spojů

Zprávy z regionu

24.11.2009

Autor: Adam Fritscher

V neděli 13. prosince vstoupí v platnost nový jízdní řád Českých drah pro rok 2010. V Olomouckém kraji došlo na některých tratích k úpravám jízd vlaků na základě objednávky kraje. V celkovém součtu bude rozsah regionální dopravy přibližně o tři procenta nižší než v letošním roce. Nejvíce změn čeká spoje na páteřní trati kraje z Nezamyslic přes Přerov, Olomouc a Zábřeh do Šumperka.

České dráhy v příštím roce slibují v osobní dopravě poprvé vyrovnaný rozpočet, dokonce s dvouprocentním ziskem, který by měl směřovat do investic. Ty pocítí i Olomoucký kraj. "Na regionálních tratích bude nasazeno celkem sedm modernizovaných jednotek Regionova," uvedl ředitel Krajského centra osobní dopravy Olomouc Petr Holánek. V roce 2012 by navíc podle něj na trati Olomouc – Prostějov – Nezamyslice a Zábřeh – Šternberk měly být nasazeny tři zbrusu nové elektrické soupravy. "Náklady na ně půjdou částečně právě ze zisku Českých drah v osobní dopravě a částečně z evropských dotací," zmínil Holánek.
Nový jízdní řád nabídne v rámci celé republiky denní objem 9739 vlaků, které ujedou celkem 125 211 903 kilometrů. "V rámci kraje bude denně vypraveno v průměru 692 osobních a spěšných vlaků. Rozsah dálkové dopravy v roce 2010 zůstává zachován ve srovnatelné míře s letoškem. Zcela nová koncepce spojení bude zavedena na trase Olomouc – Zábřeh – Šumperk, a to v souvislosti s dokončením elektrifikace v úseku mezi Zábřehem a Šumperkem. Nově tudy vlaky pojedou přímo bez přestupu v hodinovém taktu, což sníží dobu cesty z Olomouce do Šumperka ze zhruba hodiny na méně než tři čtvrtě hodiny," konstatoval Petr Holánek.
Se zachováním železniční dopravy v takřka nezměněném objemu počítá i vedení Olomouckého kraje. "Na základě platné smlouvy jsme si letos objednali 5,95 milionu vlakokilometrů, za něž bychom měli uhradit zhruba 348 milionů korun," konstatoval vedoucí oddělení veřejné dopravy krajského úřadu Jaroslav Tomík.

Nejvýznamnější změny v regionální dopravě v kraji

Přerov – Česká Třebová
V souvislosti s elektrifikací tratě 291 mezi Zábřehem a Bludovem dojde k vytvoření dvou dopravních ramen. První a páteřní bude mezi Nezamyslicemi, Přerovem, Olomoucí a Šumperkem, druhé pak mezi Zábřehem a Českou Třebovou.
Na nosné páteřní lince z Olomouce do Šumperka a zpět se bude jezdit v pravidelném hodinovém taktu. V ranních a odpoledních špičkách bude mezi Olomoucí a Přerovem zaveden půlhodinový takt.
Všechny vlaky na trati Olomouc – Šumperk budou vedeny klasickými vozy za lokomotivou, některé spoje mezi Zábřehem a Šumperkem zajistí motorové jednotky Regionova. Vlaky mezi Zábřehem a Českou Třebovou budou převážně vedeny motorovými jednotkami Regionova.

Prostějov – Chornice
Zrušen bude ranní osobní vlak z Konice v 7:42.
Na celém úseku trati bude zajištěn hodinový takt v ranních a odpoledních špičkách. Nově tak pojedou dva osobní vlaky z Prostějova v 11:26 a 13:02 a jeden z Chornice v 14:45.

Červenka – Prostějov
Nadále bude zachováno přímé spojení z Červenky a Prostějova přes Senici na Hané. V hodinovém intervalu budou jezdit všechny osobní vlaky mezi Červenkou a Litovlí. Dvouhodinový takt bude zajištěn mezi Litovlí-předměstím a Prostějovem.
Nově bude zajištěna cestujícím návaznost spojů v Senici na Hané směrem na Olomouc, vyjma osobního vlaku s příjezdem do Senice v 13:43.

Olomouc – Drahanovice
V pracovní dny bude zajištěna hodinová taktová doprava ve špičce z Olomouce až do Náměště na Hané a Drahanovic. Omezení dopravy bude o víkendech, kdy budou vlaky jezdit pouze mezi Olomoucí a Senicí na Hané. Zajištěn bude dvouhodinový interval s přestupní návazností v Senici na Hané ve směru od Prostějova i Červenky a opačně.

Olomouc – Šumperk
Doprava na této trati zůstává ve stávajícím rozsahu a bude zaveden téměř pravidelný hodinový interval.
Nově budou zavedeny dva spěšné vlaky, první s odjezdem ze Šumperka v 6:24, druhý v opačném směru z Olomouce v 16:29.
Silně se posílí přímé spojení těchto měst, které zajistí celkem patnáct osobních vlaků.
Mezi Šumperkem a Uničovem budou nasazeny moderní motorové soupravy Regionova.
Zrušen bude ranní vlak z Olomouce v 8:31 a noční vlak s odjezdem z Uničova v 0:12.

Zábřeh – Šumperk
V souvislosti s elektrifikací tratě bylo vytvořeno nové rameno Šumperk – Olomouc – Přerov – Nezamyslice. Ve špičkách budou vlaky jezdit v hodinovém intervalu a budou sestaveny z klasických vozů. Mezi Šumperkem a Zábřehem budou krátké vlaky sestaveny motorovou jednotkou Regionova.
V dálkové dopravě budou vedeny čtyři páry rychlíků a jeden pár spěšných vlaků mezi Šumperkem a Brnem.
Nově bude ráno v 6:28 denně odjíždět osobní vlak do Ústí nad Orlicí.

Šumperk – Krnov
Zrušen je brzký ranní vlak v 3:21 ze Šumperka.
V souvislosti se změnou koncepce dálkové dopravy budou nově vedeny pouze dva páry rychlíků mezi Jeseníkem a Brnem. Vlaky budou nahrazeny spěšnými vlaky v úseku mezi Zábřehem na Moravě a Jeseníkem.
Nově bude jezdit pár osobních vlaků mezi Krnovem a Jeseníkem. První má odjezd z Jeseníku v 11:18, druhý v opačném směru z Krnova v 13:10.
Spěšný vlak ze Šumperka v 19:38 do Mikulovic a Zlatých Hor nahradí v dané trase původní spěšný vlak s odjezdem z Rudy nad Moravou v 19:57.

Lipová Lázně – Javorník ve Slezsku
Rozsah dopravy zůstává v téměř stejný jako v letošním roce.
Nově bude zaveden pravidelný dvouhodinový takt všech vlaků v lichou hodinu z Lipové Lázní v sudou hodinu z Javorníka.
Nový ranní vlak z Lipové Lázní bude do Vidnavy jezdit v 5:40.
Mezi Jeseníkem a Javorníkem ve Slezsku bude zajištěno pět přímých vlaků, v opačném směru jich bude celkem sedm.

Vidnava – Velká Kraš
Na této trati dochází k mírnému poklesu regionálních spojů. Nově nebude jezdit pět vlaků. Naopak bude zajištěno lepší provázání přestupů ve Velké Kraši.
Nově je zaveden v pracovní dny odpolední pár vlaků mezi Vidnavou a Velkou Kraší až do Javorníku ve Slezsku. Z Vidnavy odjíždí vlak v 14:04 a zpět se z Javorníku vrací v 15:20.

Mikulovice – Zlaté Hory
Na trati dochází k mírnému snížení regionálních vlaků, zrušeno je celkem šest vlaků, které nebyly dostatečně využívány. Většinou se jedná o některé dopolední a večerní spoje. U vlakových spojů dochází k drobným časovým úpravám. Díky těmto úpravám, bylo možné zajistit kvalitnější přestupní vazby ve stanici Mikulovice na trať Krnov – Šumperk.

Olomouc – Nezamyslice
Nově jsou zrušeny čtyři osobní vlaky. Mezi Olomoucí a Prostějovem bude jezdit o tři páry tzv. rychlých osobních vlaků méně, s odjezdy z Olomouce v 7:30, 14:07 a 16:07 a z Prostějova v 7:35, 15:35 a 17:35.
Nastaven bude dvouhodinový interval, v ranních a odpoledních špičkách budou vlaky jezdit v hodinovém taktu.

Olomouc – Opava-východ
Zrušeny jsou celkem čtyři spěšné vlaky z Olomouce do Moravského Berouna a zpět.

Přerov – Břeclav
Regionální doprava zůstává na této trati v pracovní dny zachována k současnému stavu. K úpravám a redukcím dochází u víkendových spojů, dle požadavků Zlínského kraje.
Díky taktové dopravě pojede na této trati pouze polovina regionálních vlaků, než tomu bylo v letošním roce. Doplňkem pak bude dálková doprava.
U vybraných večerních vlakových spojů dochází k drobným časovým úpravám.

Nejvýznamnější změny v dálkové dopravě

Praha – Olomouc – Ostrava / Valašsko / Zlínsko
Na této trase je rozšířen provoz vlaků SC Pendolino Praha – Ostrava ve dvouhodinovém intervalu, zachován je rozsah vlaků kategorie EC, IC a Ex Praha – Olomouc – Ostravsko (– Polsko / Slovensko) / – Valašsko (– Slovensko) / – Zlínsko v jednohodinovém intervalu a rychlíků Praha – Přerov – Valašsko / Zlínsko ve dvouhodinovém intervalu.
Vlaky SC Pendolino rozšíří svůj provoz o další dva páry, které nahradí dosavadní pomalejší vlaky IC Manažer a Leoš Janáček.
Vlaky EC, IC, Ex i rychlíky nově zastaví v obou směrech ve stanici Praha-Libeň. Rychlíky navíc zastaví také ve stanici Mohelnice.

Brno – Ostrava
Na této trase jsou v provozu ve dvouhodinovém intervalu dva systémy rychlíků. Jednak rychlé spoje s menším počtem zastávek mezi Přerovem a Ostravou a pak rychlíky, které mají větší počet zastavení mezi Přerovem a Ostravou. Brno a Ostrava jsou tak spojeny rychlíky s cestovním časem mezi 2 hod. a 5 min. a 2 hod. a 15 min. téměř každou hodinu. Novinkou je zastávka rychlých spojů v Hranicích. V souvislosti s optimalizací nabídky však došlo k úpravě četnosti jízdy některých vlaků mimo dopravní špičku.

Brno – Olomouc – Šumperk – Jeseník
Nejrozsáhlejší změny čekají cestující na trati z Brna do Olomouce, Šumperka a Jeseníka. Díky dokončené elektrizaci úseku Zábřeh – Šumperk je značná část přímých spojů vedena v trase Brno – Olomouc – Šumperk. Nová koncepce jízdního řádu tak počítá se základním dvouhodinovým intervalem rychlíků a spěšných vlaků mezi Brnem a Šumperkem. Zachováno je také přímé tradiční spojení Brno – Olomouc – Jeseník, ovšem v upravených časech a rozsahu.

Adam Fritscher

Reklama

Přirozenou cestou

Katalog firem » Obchod » Zdravá výživa

Srdečně Vás zveme do naší prodejny Přirozenou cestou na Dolním náměstí č. 8/9. Nabízíme produkty pro radost a zdraví. Těšíme se na vás.

Filip