Reklama

Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch, venku je 3.3 °C

UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

Nová vozovna by mohla vyrůst v Neředíně, stavět se ale začne nejdřív za deset let

Zprávy z regionu

25.2.2020

Jan Procházka

Hned několik lokalit, kde by mohla vyrůst nová vozovna dopravního podniku, projednávali odborníci a vedení města v uplynulých týdnech. Jako nejlepší varianta se jeví prostor někdejších kasáren u letiště v Neředíně. K realizaci projektu je ale ještě dlouhá cesta. Podle primátora potrvá nejméně deset let.

Olomoucký dopravní podnik se dlouhodobě potýká s nedostatečnou kapacitou tramvajového depa, které je už od roku 1899 umístěno v Koželušské ulici. Tramvaje často parkují pod širým nebem či přímo na ulici. Podobně neutěšený je i stav ve vozovně autobusů v Hejčíně. Podnik proto už mnoho let volá po vybudování nové vozovny. Nejlépe takové, která by sloužila tramvajím i autobusům současně. Hledání vhodné lokality by snad konečně mohlo být u konce.

Ve hře bylo hned několik variant. Dlouho se počítalo s lokalitou u olomouckého nádraží. Tam by však muselo dojít k poměrně komplikovanému řešení křížení s železniční tratí. "Zvažovali jsme i lokalitu u nákupního centra Globus. Bylo by výhodné, že umístěním vozovny by se vyřešila dopravní obslužnost nově vznikajícího sídliště Pražská," připustil primátor Mirek Žbánek. Jako nejvýhodnější se však nakonec ukázala lokalita někdejších kasáren u neředínského letiště. "Jedná se o dostatečně velký areál s dobrou dopravní dostupností. V podstatě by, zjednodušeně řečeno, stačilo jen protáhnout trať ze současné konečné u krematoria," vysvětlil primátor. Paradoxem je, že tramvajová trať tudy už kdysi vedla až k letišti, v padesátých letech, kdy areál definitivně přebrala armáda, byla trať zkrácena a  točna vybudována v místech, kde se nachází dodnes. Areál má i řadu dalších výhod. Více než polovina pozemků už dnes patří městu, většina zchátralých budov byla navíc v nedávné době asanována, areál je navíc veden jako brownfield, což v budoucnu může umožnit čerpání dotací na jeho rozvoj.

Primátor Žbánek ale připouští, že cesta k nové vozovně bude ještě dlouhá. "Bavíme se tu o době minimálně deseti let," konstatoval na dnešní tiskové konferenci. Podle něj bude také nutné vzít v úvahu vývoj, kterým se doprava ubírá, což se bude týkat zejména autobusů. Dnes jezdí na naftu či CNG, je ale pravděpodobné, že budoucnost patří spíše elektrickému pohonu. "Pokud dnes máme nějaké materiály od dopravního podniku, jak by měla ideální vozovna vypadat, počítá se v nich se zázemím pro současný vozový park," míní Žbánek. Právě složení vozového parku se ale  pravděpodobně v příštích letech hodně promění.

Ve hře byly tři lokality. Jako nejvhodnější se ukázala varianta Neředín.

Následujícími kroky, které radnice podnikne, bude podnět na vypracování návrhu změny územního plánu, která umožní stavbu vozovny v Neředíně, a také zařazení zdejších pozemků do kategorie A, tedy strategických pozemků, jejichž prodej je vyloučen. "Radnice také zahájí intenzivní jednání s majiteli soukromých pozemků za účelem jejich získání do vlastnictví města. Nutné bude pořídit technickoekonomickou studii lokality, která prověří optimální rozložení a vybavení areálu vozovny. Tyto kroky i další postupy budou předmětem jednání městského zastupitelstva," uzavřel primátor Žbánek.