Reklama

Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav, venku je 6.3 °C

UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

Nebyli jste pár let v lesích kolem města? Možná je nepoznáte

Zprávy z regionu

6.12.2020

Pavel Vysloužil

Pandemie koronaviru uvěznila miliony lidí v domácnostech. Mezi těch pár radostí, které za nouzového stavu vláda povolila, jsou vycházky do přírody. Pokud jste v posledních týdnech vyrazili po delší době do lesů kolem Svatého Kopečka, Radíkova, Lošova či Horky, určitě vás zarazilo, jak výrazně se změnila krajina a v jak špatném stavu jsou po kalamitách lesy i cesty, které je protínají. Lesníci tvrdí, že se o komunikace snaží starat, ale téměř nepřetržitá celoroční těžba a pohyb těžkých strojů jim to moc nedovolí. Na důkladné opravy taky chybí peníze.

Krajina v zalesněných územích na sever od města se v posledních letech totálně proměnila. „Když jsem se nastěhoval před pár lety do Lošova, obklopovaly nás hluboké lesy. Teď je polovina porostů vykácená a při procházce s rodinou musím dávat pozor, abych se v jinak vyhlížející krajině neztratil,“ říká obyvatel městské části Petr Rajt.

Před výletem do Radíkova či Lošova se připravte na to, že některá místa nejdou překonat jinak než broděním, mimina dejte raději do nosičky než do kočárku, děti přezujte do gumáků a s babičkou na vozíku vyrazte do městského parku. Psy, kteří mají v kohoutku méně než 20 centimetrů, před výletem preventivně otužujte. Zkušení zálesáci se na nedělní procházku obléknou do pracovního, vytáhnou boty s membránou nebo kanady a nezbytnou výbavu doplní trekingovou holí na měření hloubky kaluží. Rekreační cyklisty čeká i na značených stezkách terén, který dosud vídávali jen na závodech extrémního cyklokrosu v televizi.

Foto: Jan Procházka

A není divu. Víte, kolik dřeva se v běžném roce vytěží v olomouckých městských lesích? Zhruba 20 tisíc metrů krychlových. Kůrovcové a větrné kalamity ale zvedly mezi lety 2016 – 2019 těžbu na 120 000 kubíků. „Ze zákona musíme kůrovcové dřevo i polomy po vichřicích vytěžit. Je to extrémní situace, kterou nepamatuje několik generací,“ říká David Janásek, ředitel Lesů města Olomouce. Ty kromě vnitřního města hospodaří v oblasti Lošova, Horky, Grygova nebo Huzové. Kolem Kopečka a Radíkova pečují o lesní porosty Lesy ČR. Za poslední tři roky musely vytěžit v tomto území na 50 tisíc stromů! Extrémní těžba se samozřejmě podepsala na stavu lesních cest široko daleko.

Kůrovec sice patří k nejmenším obyvatelům olomoucké zoo, spolu s vichřicemi ale umí nadělat pěknou paseku. Stejně jako v zahradě vypadá krajina i v okolí.

Foto: Jan Procházka

Lesníci mnohdy nevědí, že mají lesní cestu vedenou jako cyklostezku.

Foto: mapy.cz

„Podle zákona by měli správci lesa uvést cesty po konci těžby do původního stavu,“ říká šéf komise městské části (poradní orgán města) Svatý Kopeček Michal Krejčí. Jenže dosud se těžilo téměř bez přestávky a údržba je na programu až v dalších měsících a letech. Pavel Indra ze státních lesů podotýká, že správci majetek opravují až poté, co zlikvidují následky kalamit. Drobné opravy řeší operativně. Na ideální stav, kdy budou cesty odvodněné a udržované, si ale návštěvníci budou muset ještě nějaký rok počkat. „Komunikace opravujeme postupně a každá investice znamená miliony korun. Rozpočet ale není neomezený,“ říká i David Janásek ze správy městských lesů. Doplňuje, že nový povrch dostaly cesty kolem Huzové nebo v okolí lovecké chaty v Horce. Lesy ČR zase opravily komunikaci Dolany - Svatý Kopeček - Radíkov.

Dobrou zprávou je, že se díky kůrovci a vichřicím mění druhová skladba lesů v okolí Olomouce – dominantní smrčiny nyní mnohem rychleji nahrazují buky, olše, modříny, jedle a další dřeviny. Ale lesní cesty zas tak rychlý pokrok nečeká. Ceny dřeva při kalamitě klesly v Česku i zahraničí pod náklady na kácení a odvoz a v dalších letech je zase v plánu tak malá těžba, že na opravy cest moc nezbude. Na prvním místě je totiž výsadba nových lesů a udržování mladých porostů po kalamitách. Takže na rakouskou kvalitu si ještě nějaký rok počkáme.

Petr Běhal z Lošova je na kole v okolních lesích téměř denně od časného jara až do dnešních dnů. „Ještě před pár měsíci jsem musel několikrát měnit naplánovanou trasu, protože lesní stroje zabíraly celou cestu a nedalo se projet. Teď jsou hlavní překážkou hluboká koryta, která zůstávají po kamionech se dřevem,“ podotkl. Myslíte si, že stezky pro pěší nebo cyklisty mají jiný režim, než ty ostatní a lesní správa je opečovává víc? Chyba lávky. Správci lesů nemají žádnou dohodu s kraji, městy, turistickými kluby či destinačními managementy, že by značené cesty měly udržovat. „Často se dozvíme o tom, že lesní cesta je cyklostezka, až z vydaných map,“ poznamenal ředitel Janásek.