UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

Nadjezd na Holické má zpoždění: Začne se stavět až v půlce příštího roku
Zprávy z regionu
12.11.2022
Jan Procházka
Nadjezd na Holické, který má být náhradou za přejezd, se odkládá. Původně se mělo začít stavět už letos v červnu. Kvůli dodatečným změnám v projektu ale stavba přišla o již získaná povolení a musela o ně žádat znovu. Pokud vše dobře půjde, počítá se, že stavba začne v půlce příštího roku. Tedy v termínu, kdy měla původně být dokončena.

Netypicky prohnutý most bude i s navazující komunikací dlouhý zhruba 468 metrů. “Je navržena jako dvoupruhová obousměrná místní obslužná komunikace s vyhrazenými jízdními pruhy pro cyklisty v hlavním dopravním prostoru. Jednostranně přiléhá chodník pro pěší. Konstrukce komunikace bude odpovídat nejvyšší povolené rychlosti padesát kilometrů v hodině. Most přes železniční trať je navržen jako trvalý silniční most o třech polích s horní mostovkou,” popisuje stavbu technická zpráva SŽ. Stavba podle ní zahrnuje také přeložku účelové komunikace spojující Holickou a Technologickou ulici. “Realizací stavby tak nedojde k omezení dopravního systému lokality,” ubezpečuje SŽ. Pruhy pro cyklisty ani chodník naštěstí neskončí v prázdnu. Z navazujícími úpravami počítají i další vlastníci komunikací z okolí, město a krajská správa silnic.
Přestože se jedná o zdánlivě méně významnou komunikaci, opak je pravdou. Silnice, spojující Nový Svět s Holicí, je poměrně rušnou tepnou, používá se často jako zkratka k hlavnímu tahu na Přerov. Podle měření z roku 2016 tu ve špičce projede sedm set automobilů za hodinu. Kdo tudy jezdí pravidelně, ví, že úspora času je tak trochu sázkou s ne úplně výhodným kurzem. “Podle grafikonu vlakové dopravy místem denně v každém směru projede přibližně sto padesát vlaků,” potvrdil už před časem mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Pravděpodobnost, že vás zbrzdí spuštěné závory, je tedy poměrně vysoká. Často se stává, že tu jede i několik vlaků za sebou a čekání se tak může protáhnout.
Už několik let se proto připravuje řešení - nadjezd, díky kterému protivné čekání skončí. Jak to ale s podobnými stavbami bývá, jeho realizace se už několikrát odkládala. Letos na jaře projekt dostal stavební povolení a hovořilo se o začátku prací v červnu. Hotovo pak mělo být zhruba za rok. Práce však nezačaly a na místě samém se dosud nic neděje. “Vzhledem k nutným změnám v řešení projektu náhrady přejezdu v Holické ulici, a tedy i vyšším investičním nákladům, byla realizace stavby podmíněná opětovným schválením aktualizovaného záměru projektu. Centrální komise Ministerstva dopravy jej odsouhlasila letos v srpnu,” vysvětluje hlavní důvod Dušan Gavenda. Zahájení realizace podle něj dále závisí na dokončení majetkoprávního vypořádání dotčených pozemků a zajištění dostatečných finančních prostředků ze Státního fondu dopravní infrastruktury. “V současné době se předpokládá začátek stavby v polovině příštího roku. Úpravy lokality by potom měly být kompletně dokončené na jaře 2025,” doufá mluvčí Správy železnic. Dodává, že předpokládané termíny vycházejí z optimálního průběhu procesu přípravy staveb. Jisté tak zatím není nic. Jen to, že stavba bude i vzhledem k zvyšujícím se cenám prakticky všeho dražší, než se původně čekalo. Zatímco v únoru loňského roku se hovořilo o částce 236 milionů korun, nyní jsou náklady o více než sto milionů korun vyšší. “Odhadované celkové náklady stavby zohledňující úpravy projektu a aktuální ceníky činí přibližně 359 milionů korun,” informoval Gavenda.

Podle starších měření tu denně projede oběma směry zhruba 150 vlaků denně. Přejezd je při průjezdu pomalejšího uzavřen zhruba dvě minuty, při rychlejším minutu a půl. Ve špičce tak klidně mohou být závory dole častěji, než nahoře. Za hodinu tudy přitom v nejexponovanějších časech prodeje kolem sedmi stovek aut. Nadjezd, který by nepříjemnou situaci vyřešil, se plánuje už řadu let. Původně měl být hotov už v polovině roku 2023, nyní Správa železnic doufá, že v tomto termínu stavba spíše začne. Úplné dokončení se nyní plánuje na jaro 2025.
Foto: Jan Procházka
Ať už stavební práce začnou kdykoliv, stále platí, že díky výstavbě nadjezdu v odsunuté poloze bude v maximální míře zachovaný silniční i drážní provoz. “Silniční uzavírka bude potřebná až při dokončování stavby a jejímu napojování na stávající komunikaci. Na železniční trati si budování nadjezdu vyžádá jen krátkodobé výluky jedné koleje, případně noční výluky,” ubezpečuje Gavenda.
Autor článkuJan Procházkaprochazka@olomouc.cz


DNES
Děti, studenti a senioři by měli mít od července levnější jízdné. Kraj plánuje zvýšit slevu na 75 procent
DNEŠEK
DNES
Dnešek: Večer s klasikou, Matky na tripu i nábytek z Dřevopodniku Holešov
Zprávy z regionu
18.6.2025
Super Ride Car Fest u Galerie Šantovka nabídne luxusní rychlé automobily, ale i soutěže a zábavu pro celou rodinu
DNEŠEK
18.6.2025