Reklama

Čtvrtek 2. prosince 2021, svátek má Blanka, venku je 6.7 °C

Moravské divadlo uvede hit sezony: Zánik samoty Berhof v režii Miroslava Krobota

Kultura

25.11.2021

roc

Vůbec poprvé se v repertoáru Moravského divadla objeví dílo prostějovského rodáka Vladimíra Körnera. Adaptaci novely Zánik samoty Berhof převedl do jevištní podoby bývalý kmenový režisér Národního divadla v Praze a bývalý umělecký šéf pražského Dejvického divadla Miroslav Krobot. Příběh mladičké Ulriky, která se po skončení druhé světové války stane, společně se svým opileckým otcem a jeho německou milenkou, zajatkyní werwolfů, uvede soubor činohry poprvé v pátek 26. listopadu v 19 hodin. Vedle olomouckých herců se v novince představí také hosté Miroslav Etzler a Zdeněk Julina.

Pro režiséra Miroslava Krobota bylo rozhodující jméno prostějovského rodáka, spisovatele a scenáristy Vladimíra Körnera. „Přiznávám, že už se mi moc nechtělo někde hostovat nebo být zaměstnaný jako profesionální režisér. Většinu toho, co jsem chtěl na jevišti uvést, se mi už podařilo v Dejvickém divadle. Když jsem nějaký čas zvažoval nabídku od olomoucké činohry, tak jsem si pro sebe sečetl, že Vladimíra Körnera mám velmi rád, známe se osobně. Stejně tak mám rád jeho novelu Zánik samoty Berhof. K tomu jsem přidal svůj vztah k Olomouci a sto let zdejšího divadla a rozhodl se, že nabídku přijmu,“ shrnul režisér. Premiéra inscenace byla původně naplánována na září loňského roku, kvůli pandemii koronaviru však musela být odložena na letošní podzim. „Je to už více než dva roky, co nám pan Krobot kývl na režii a dramatizaci Zániku samoty Berhof. Původně to měla být první činoherní premiéra loňské, tedy jubilejní sté sezony Moravského divadla. Báli jsme se, že kvůli vytíženosti pana režiséra nebude možné termín přesunout a my o tuto jedinečnou spolupráci přijdeme. Ovšem pan Krobot je opravdu profesionál s velkým "P". Vyšel nám úžasným způsobem vstříc a zkrátka si na nás udělal čas a vklínil nás mezi své ostatní projekty. Za to před ním opravdu smekám,“ zdůraznil umělecký šéf činohry Roman Vencl.

Foto: Daniel Schulz

Novela z roku 1973 pojednává o událostech na konci druhé světové války a podle tvůrčího týmu inscenace je její téma stále aktuální. „Uvědomil jsem si, jak běh velkých dějin, které jsou plné válečných konfliktů, často odskáčou lidi, kteří jsou na obou stranách boje – a to vůbec nehodnotím, která je správná a která špatná. Tito lidé se vlivem velkých dějin dostanou do situace, která je pro ně neřešitelná, a většinou skončí špatně. Tohle se děje po celém světě bez ohledu na čas a na okolnosti,“ upozornil Krobot. „Příběh z konce války má zřetelný přesah do současnosti. Stejně jako tenkrát se i dnes můžeme setkat s lidmi, kteří svou bezmoc skrývají za hrubost, cynismus a agresivitu. I dnes se člověk, který se cítí opomíjený a bezmocný, snadno přimkne k nějaké autoritě, k nějakému vůdci, který za něj rozhoduje a také v jistém smyslu přebírá odpovědnost. I v současnosti může být pohodlnější nechat se vést, přebírat cizí postoje a následovat někoho, kdo nám předkládá zdánlivě jednoduchá řešení,“ doplnil dramaturg Lubomír Smékal, který se rovněž podílel na dramatizaci novely.

Navzdory bezútěšnému ladění příběhu slibují tvůrci i odlehčení a humor. „Doufám, že pro to děláme maximum možného. Situačně je to zkomprimovaná látka, kde je poměrně hodně rychlých, dramatických scén. V představení je málo slov, ale hodně se toho děje. To nám dává příležitost vidět scény v paradoxech nebo dokonce humorných souvislostech. Snažíme se, aby náš příběh nebyl ryze tragický, ale také milosrdný,“ zmínil Krobot.

Foto: Daniel Schulz

Postavu polosirotka Ulriky ztvární Daniela Klevetová, která kvůli roli odbíhá do divadla z mateřské dovolené. „„Na nabídku jsem okamžitě kývla a pak šla teprve požádat o dovolení svou rodinu, protože bez ní bych to nezvládla. Divadlo mi chybělo, tajně jsem doufala, že přijde podobná herecká nabídka – a je to tady. Po inscenaci Krejčovský salon je to pro mě další setkání s dílem zasazeným do poválečného období. Ulrika je patnáctiletá, ale na svůj věk nepůsobí. Válka jí ořezala lokty, musí umět bojovat a přežít,“ popsala Klevetová. Roli s ní alternuje Kristína Jurková. „Ulrika je příkladem lidské poslušnosti, čistoty, bystrosti i prostořekosti. I když je jí pouhých patnáct let, tak je životem na venkově hodně vyzrálá. Proto je někdy těžké nesklouznout k dospělosti a někdy naopak k naivitě. Pořád hledáme způsoby, jak jí v každé scéně odlišit a překvapit diváky jejím názorem či postojem,“ uvedla Jurková.

Foto: Daniel Schulz

V roli Ulričina opileckého otce Habigera se představí dva hosté – Miroslav Etzler a Zdeněk Julina. „U Habigera se alkoholismus spojuje se zbabělosti, permanentním strachem, nedůvěrou v sebe sama. Tvrdím, že Habiger je spíše zoufalec než záporák. Jeho jednání je důsledkem zoufalství, vnitřní prázdnoty, beznaděje. Postava Ulriky má naději, protože se rozhodne odejít, změnit svůj život. Habiger ale neodejde a shnije ve svém domě s poslední cihlou,“ přiblížil Etzler, který se s režisérem Krobotem opakovaně setkal při svém působení v pražském Národním divadle. „S Mirkem Krobotem se vždycky pracovalo moc dobře, protože on je mezi režiséry, které jsem měl možnost poznat, jeden z mála, který pracuje na principu laskavosti. Jsem nesmírně vděčný, že mě přizval k práci na Zániku samoty Berhof, protože je to pro mě opravdu krásné setkání,“ doplnil. Pro dlouholetého člena Městského divadla Zlín Zdeňka Julinu je záporák Habiger další zajímavou hereckou výzvou. „Myslím si, že je to člověk, který se neštítí vůbec ničeho a udělá cokoliv, z čeho bude mít prospěch. Opravdu to není dobrý člověk. Záporné postavy ale mají výhodu v tom, že se lépe hrají. Já si asi kladnou postavu v životě nezahraju, nikdy jsem nehrál žádné prince, ale v záporácích jsem zběhlý a baví mě je ztvárňovat,“ dodal s úsměvem.

Habigerovu milenku Tyldu hraje Jana Posníková, postavu jeptišky Salome ztvární Michaela Doleželová, nemocného chlapce Ericha, o něhož se Ulrika stará, si zahraje Marek Pešl, v dalších rolích uvidíme Romana Vencla, Jana Ťoupalíka, Lukáše Červenku, Vlastu Hartlovou či dlouholetého člena olomouckého činohry a bývalého ředitele Moravského divadla Pavla Hekelu. 

Pro režiséra Miroslava Krobota nejde o první režii v Moravském divadle, už v roce 1979 nastudoval s olomouckou činohrou inscenaci Obchodník s deštěm. „Moc mě těší, že jsme mohli pana režiséra Krobota opět přivítat v našem divadle a společně s ním uvést na jevišti dílo Vladimíra Körnera. Stejně velkou radost mám z toho, že navzdory odkladu premiéry o více než rok nám celý tvůrčí tým inscenace zachoval věrnost,“ shrnul ředitel Moravského divadla David Gerneš.