Reklama

Čtvrtek 25. července 2024, svátek má Jakub, venku je 25.8 °C

Moravské divadlo má za sebou další úspěšnou sezónu. Uvítalo více jak sto tisíc diváků

Kultura

2.7.2024

Autor: red

Moravské divadlo navštívilo za sezonu 2023/2024 přes sto jeden tisíc návštěvníků a průměrná návštěvnost se vyšplhala na 82 %. Natěrač, Želary a Sugar patří do pětice nejnavštěvovanějších premiérových titulů. Dohromady jich Moravské divadlo Olomouc uvedlo jedenáct, z toho čtyři ve světové premiéře.

Ukázka s inscenace Brouk v hlavě.

Foto: Dan Schulz

Soubor činohry uvedl pět premiér. Do sezony vstoupil s dramatem Jmenuji se Ašer Lev vyprávějícím o nadaném malíři pocházejícím z chasidské komunity v New Yorku. Po dvou letech se v roli režisérky vrátila Jana Paulová a nazkoušela zde komedii Donalda Churchilla Natěrač, v níž sama hrála dvacet dva sezon. Miroslav Krobot se spolu s Lubomírem Smékalem podíleli na dramatizaci Těsnohlídkovy Lišky Bystroušky, kterou doplnili o několik autorských písní a uvedli ji pod názvem Liška B. S touto inscenací vyjel v květnu soubor činohry také na zlínský Festival Setkání / Stretnutie.

Janka Ryšánek Schmiedtová nastudovala se souborem klasickou bulvární komedii Georgese Feydeaua Brouk v hlavě. Vrcholem sezony byla světová premiéra muzikálu ELA! o olomoucké rodačce a automobilové závodnici Elišce Junkové. Inscenaci režíroval podle hry Tomáše Syrovátky šéf souboru Roman Vencl. Hudbu složil Filip Tailor.

Cenu města za rok 2023 za společenský přínos obdržel bývalý ředitel Moravského divadla Pavel Hekela. 

Dlouholetý člen činohry Václav Bahník se po 42 sezonách letos s divadlem rozloučil. Ale ne nadobro, na jeviště se občas vrátí jako host.

Foto: Andrea Simperová

Olomoucký balet představil ve světové premiéře hned dva tituly. Prvním byla tanečně-dramatická inscenace Želary, kterou připravila choreografka Hana Litterová a hudbu k ní složila Zuzana Lapčíková, jež ji také doprovodila zpěvem a hrou na cimbál.

Druhou byla inscenace Freedom in Motion, složená ze dvou choreografií WHITEflag day od Roberty Ferrary a Inventing Freedom od Štěpána Pechara. Svou premiéru si zažila v nově otevřeném prostoru CENTRAL a současně zahájila festival Divadelní Flora. „Baletní soubor tak získal nový prostor, kde se může realizovat, kde může vytvářet nové choreografie, a tak trochu experimentovat. Jsem za tuto spolupráci vedení Muzea umění velmi vděčný,“ sdělil Fousek.

Začátkem sezóny získal tanečník Sergio Méndez Romero Cenu primátora. Tři členové baletního souboru se objevili v širší nominaci na Cenu Thálie 2023 – Aurélien Jeandot za hlavní mužskou roli v Boleru, Rory Ferguson za Escamilia v baletu Carmen a Emily-Joy Smith za Starickou v baletu Ivan Hrozný. Soubor se také zúčastnil Soutěžní přehlídky současné taneční tvorby v České republice Balet 2023, na které mu za inscenaci Bolero & Carmen byla udělena Cena za nejlepší kolektivní výkon a vzrůstající úroveň baletního souboru.

Soubor opery a operety uvedl ve světové premiéře operu Ad Matrem, při které Ateliér MDO navázal unikátní spolupráci se Zdravotnickou záchrannou službou a vznikla tak doprovodná aktivita Divadelní kurz první pomoci. Inscenace získala Cenu Olomouckého kraje za rok 2023 v kategorii divadlo. Prosincová premiéra představila dvě veristické opery Sedlák kavalír / Komedianti v režii šéfky souboru Veroniky Kos Loulové. Následoval muzikál Sugar v režii Marka Davida. V rámci Roku české hudby soubor uvedl operu Prodaná nevěsta, kterou nastudovala režisérka Janka Ryšánek Schmiedtová a dirigent Marko Ivanović. 

 

Freedom in Motion

Sedlák kavalír / Komedianti.

Foto: 1. Serghei Gherciu, 2. Tereza Valnerová

Moravské divadlo nepolevilo ani ve společenské odpovědnosti. V létě se zapojilo do realizace divadelního tábora Divadlo hrou s Koločavou, který mělo za cíl integrovat děti vnitřních válečných vysídlenců mezi místní komunitu. V rámci druhého ročníku benefice Zahrajte si na Ježíška lidé nakoupili divadelní dárkové šeky v hodnotě 21 970 Kč, a ty pak putovaly k rodičům pečujícím o hendikepované děti. Zvýhodněné vstupenky jsou nabízeny také onkologicky nemocným pacientům a klientům organizací Dobré místo pro život a Amélie.

Edukační a doprovodný program při divadle představuje nový směr divadelní praxe. Program pro děti rozšířilo několik novinek jako Cirkus pro nejmenší, Jarní lidová dílna nebo Prožij den baletky. „Velkou radost nám udělala otevřená zkouška Prodané nevěsty pro nejmenší děti do jednoho roku a jejich rodiče. Program jsme nazvali Prodanka, baby! a měl velký ohlas, proto v tomto konceptu budeme chtít určitě pokračovat,“ uvedla Petra Slezáčková, vedoucí Ateliéru MDO.

Zájemci se mohli zúčastnit například workshopu improvizace, baletu, contemporary dance, dabingu a dalších. „Velmi oblíbenou a rychle vyprodanou se stala série interaktivních besed Poznej divadelní profesi, kdy jsme účastníkům představili práci vlásenkářky, jevištních techniků a garderobiérky. Na maximum jsme naplnili také intenzivní kurzy na pokračování – herecko-režijní workshop a rétoriku,“ hodnotí Petra Slezáčková.

„Jsem vděčný, že se nám přes velmi náročnou a finančně napjatou sezonu podařilo udržet divácký zájem a návštěvnost se opět přehoupla přes sto tisíc diváků. Zásluhu na tom mají šéfové a dramaturgové, kteří plánují nové tituly a oslovují kvalitní tvůrce, neméně jako všichni zaměstnanci z jevištního provozu, výroby a další složky,“ sdělil ředitel Moravského divadla David Gerneš.