Reklama

Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav, venku je 0.9 °C

UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

O zimním stadionu chceme rozhodnout v červnu, říká radní Miroslava Ferancová

ROZHOVOR

20.3.2023

Jan Procházka

Zastupitelkou je už třetí volební období, poslední volby ji navíc vynesly do křesla náměstkyně primátora. Miroslava Ferancová se v rozhovoru rozpovídala o špatně navazujících cyklostezkách, převzetí vody do péče města i o zimním stadionu, o němž by měli zastupitelé rozhodnout už v létě.

Je půl roku po volbách. Už jste se na radnici zabydlela?
Ano. Naštěstí to pro mě není úplně nové. Jsem třetí období zastupitelkou, nejprve opoziční, a od minulého období je naše hnutí součástí koalice. Navíc jsem pracovala v majetkoprávní komisi, takže jsem práci majetkoprávního odboru i jeho osazenstvo znala. Dříve jsem působila i na městském úřadě v Prostějově, takže znám běžnou agendu, která může někoho, kdo přijde takzvaně zvenku, docela překvapit. Tady to nejde se potkat na chodbě, na něčem se domluvit a hned se do toho pustit. Ve veřejné správě má všechno svá pravidla, a svůj postup, je na to celý systém. Někomu to přijde poněkud formální a pomalé, ale má to své opodstatnění a důvod a já jsem na to zvyklá.

Nezvykle dlouho se čekalo, až bude mít vaše koalice hotové programové prohlášení. Nakonec k tomu došlo až v polovině února. Proč to tak trvalo?
Není v tom žádná záhada. Jen na sebe narazili tři velmi pečliví tvůrci, kteří ten dokument chtěli mít precizní a srozumitelný. Ale základní principy jsme znali a zveřejnili už v době koaličního vyjednávání na podzim a byly také uvedeny v Koaliční smlouvě. Zbývalo jen vytvořit finální podobu a to se trochu protáhlo.

Jako náměstkyně primátora máte pod sebou dva odbory a jedno oddělení, vezmu to tedy popořádku. Doprava. Docela ožehavé téma, zejména v poslední době…
Je důležité říct, že přestože to vypadá, že máme na starosti dopravu, je to trochu jinak. Odbor dopravy neorganizuje dopravu ve městě, ani nebuduje úplně novou dopravní infrastukturu, ale je správcem již existujícího městského majetku, jako jsou: chodníky, silnice, cyklostezky… Budování zcela nové infrastruktury zajišťuje odbor investic. Nicméně, když to vezmu obecně za celou koalici, rádi bychom dali zelenou propojení všech forem dopravy. Ať už automobilové, cyklistické a pěší a samozřejmě hromadné. Aby se Olomouc stala co nejvíce průchodnou. S tím souvisí rozvoj MHD a cyklostezek, na kterém chceme pracovat a tuto ideu najdete i v programovém prohlášení. Taky nás trápí tranzitní nákladní doprava, kterou bychom rádi dostali z města. Přestože už má možnost velkou část města objíždět po okraji, stále nám zajíždí prakticky až do centra…

A jak to budete řešit?
Hodně nás blokuje východní tangenta. Přestože investorem je stát, respektive ŘSD, snažíme se tomu projektu co nejvíce pomoci, protože tohle je skutečné řešení mnoha problémů.

O tangentě se ale hovoří přes třicet let a nevypadá to, že by se během tohoto volebního období koplo do země…
(smích) To jste řekl vy. Já nechci být pesimistka. Ale zpět k těm kamionům: řešení v současné době spočívá hlavně v represích. Bohužel. Prvním krokem bylo před několika lety zahájení vymísťování těžké tranzitní nákladní dopravy mimo vnitřní obchvat. Ale řidiči tyto snahy často ignorují nebo hledají alternativní trasy přes obytné čtvrti. Řešíme proto pořízení radarů a kamer, které budou dopravní situaci monitorovat a na základě získaných dat může v terénu daleko více operovat městská policie. Řidiči si mezi sebou řeknou, že se tu nevyplatí nedodržovat předpisy. Nechceme, aby z nás byl tranzitní ráj.

Zmínila jste i cyklostezky. Jezdíte na kole?
Ano! Často a ráda.

Tak vás určitě taky zlobí, že na sebe mnohé cyklostezky nenavazují, což je věc, která je kritizována veřejností už řadu let…
To máte pravdu, sama na to žehrám. Ale důvod je často ten, že naplánovaná trasa cyklostezky v době realizace nemůže být zcela realizována proto, že se nepodaří vykoupit všechny potřebné pozemky od soukromých vlastníků. Buď je majitelé nechtějí přes předchozí souhlas prodat, vlastník pozemku se v době od projektování do stavby změní, nebo se je vůbec nedaří kontaktovat. Než aby se kvůli tomu nestavělo vůbec, raději se udělá nejdelší část a ten zbytek čeká, až se to podaří majetkoprávně vyřešit. Určitě máme snahu síť cyklostezek ve městě zcelit. Aby byly bezpečné a cyklisté nemuseli nesmyslně vjíždět na silnici a po pár stech metrech se zase vracet na stezku. Jak jsem ale říkala, budování není v mé gesci, za sebe mohu říct, že snahou je, aby naše komunikace byly v co nejlepším stavu.


Zavedením parkovací politiky si mimo jiné slibujeme, že tohle pro rezidenty bude daleko více prostoru.

Přestože to též není přímo ve vaší gesci, zajímal by mě i váš názor na parkovací politiku, kterou se jako koalice chystáte zavádět.
Ano, to je nyní hodně frekventované téma a aktuálně jsme ve fázi, kdy se blíží spuštění celého projektu. Odbor dopravy na tomto projektu spolupracuje, a já osobně projekt velmi podporuji. Teď se ladí detaily, aby projekt občanům Olomouce hlavně pomohl a nekomplikoval jim to život. Moc dobře vím, o čem mluvím, protože bydlím na Masarykově a tam se nás to týká velmi. Když ráno odjedu, dopoledne nebo v časnějším odpoledni nemám šanci zaparkovat, protože jsou všechna místa obsazena zaparkovanými auty dojíždějících. Pro lidi, co pracují z domu, důchodce nebo maminky s dětmi, to je opravdu velký problém, který se navíc stále zhoršuje. Auta stojí všude, i mimo parkovací plochy. Zavedením parkovací politiky si mimo jiné slibujeme, že tohle skončí, že pro rezidenty bude daleko více prostoru.

Máte pod sebou i odbor majetkoprávní, kam spadá i vodohospodářská infrastruktura. Je potřeba říct, že město vodárny, vodovody, kanalizace a další zařízení sice vlastní prostřednictvím společnosti Vodohospodářská společnost Olomouc, kde má většinový podíl a kde vy jste předsedkyní představenstva, ale tuto infrastrukturu dlouhodobě pronajímá soukromé společnosti Moravská vodárenská, de facto Veolii, která zajišťuje distribuci vody a chod kanalizace. Město by ale rádo tuto činnost provozovalo samo, píše se o tom i v programovém prohlášení. Úvod byl delší, aby se v tom čtenáři zorientovali. Moje otázka zní: Proč najednou, po mnoha letech, chcete prodávat vodu sami?
Důvodů je víc. Zejména chceme využít toho že končí koncesionářská smlouva na provozování vodohospodářské infrastruktury a později i nájemní smlouva a máme tedy jedinečnou příležitost získat nakládání s vodou zpět do rukou města. Je to naše voda, ale nyní s ní nakládá někdo jiný. Nemůžeme ovlivnit, kam jde zisk z prodeje, logicky jde větší díl za nájemcem. Nemáme ani moc nástrojů, jak ovlivnit cenu vody pro spotřebitele. Když bude provoz v našich rukou, vychází to pro město ekonomicky rozhodně výhodněji a navíc se domníváme, že tak důležitá komodita, jako je voda,by měla být v přímé správě města.

Ale náklady na údržbu jdou za nájemcem, ne?
Právě že ne. Infrastruktura je naše, proto se o ni staráme, udržujeme ji, budujeme, provádíme všechny větší opravy… A Veolia za to platí nájem a inkasuje od občanů poplatky za vodu. Před dvaceti lety to asi dávalo smysl, podobně to fungovalo v řadě dalších měst, dnes je to ale už nevýhodné. Neříkám, že je Veolia špatný hospodář, ale logicky hospodaří tak, aby měla zisk. Po převzetí bude plynout do městské kasy, nebo budeme například moci snížit cenu vody pro koncového uživatele.

Kdy tedy dojde k tomu převzetí?
Bude to ve dvou etapách. Extravilán, tedy všechno za hranicemi města, převezmeme v roce 2025. Tam spadají třeba některé zdroje vody, různá technická zařízení a potrubí, které vede do Olomouce a jsou na něj napojeny města jako Litovel a Uničov a řada obcí. Zbylou infrastrukturu bychom měli převzít v roce 2030. Bude to náročný proces a musíme se na něj dobře připravit.

Outsourcing podobných služeb je vcelku běžný, plánujete převzít do péče města i něco dalšího?
No, elektrárnu bohužel nemáme. Ale loni jsme něco podobného udělali u Oltermu, který se stará o dodávky tepla a kde se výrazně navýšil podíl města.


Studie o zimním stadionu musí být hotova do konce května.

Do vaší gesce spadá i správa sportovišť. Nemohu se nezeptat na zimní stadion. Jak to nyní vypadá?
Ráda bych vám řekla něco konkrétního, ale to zatím dnes ještě nedokážu. V současné době probíhá studie, zda přijmout nabídku developera, který nabízí výstavbu multifunkční haly s tím, že se město bude nějakou formou na projektu podílet, zda opravit zimní stadion nebo ho vlastními silami postavit někde jinde. Až bude studie hotová, věřím, že budeme mít podklady pro kvalifikované a závazné rozhodnutí.

Důležité ale je, že Olomouc potřebuje ledové plochy nejméně dvě. Je tu extraligový tým, dorost, krasobruslaři, sledge hokejisté, veřejnost a děti z místních škol a v neposlední řadě a hokejová akademie; těm všem chybí někdejší malá hala, která byla právě ideální na tréninky nebo pro veřejnost. Dnes se všichni dělí o jedinou ledovou plochu na zimním stadionu a dlouhodobě to opravdu už není udržitelné. Musíme vyřešit i tenhle problém.

O té studii už se pár měsíců mluví. Kdy bude hotová a kdy můžeme tedy čekat, že padne rozhodnutí?
Studie musí být hotova do konce května, tak aby mohla být přeložena olomouckým zastupitelům k projednání na červnovém zasedání zastupitelstva. V tomto termínu potřebuje názor města znát i investor, protože na tom samozřejmě závisí, jakým směrem bude svůj projekt rozvíjet.

Takže můžeme to rozhodnutí čekat v létě?
Ano.

Když jsme u těch sportovišť, jste i v představenstvu společnosti Aquapark Olomouc, která se kromě tohoto areálu stará i o plavecký bazén. Vím, že se tam chystají docela velké projekty, můžete to přiblížit?
Co se týče akvaparku, tam by představenstvo firmy rádo vybudovalo nový bazén. Je na to již vyhlédnutý sousední pozemek.

Akvapark má málo bazénů?
Všechny jsou na koupání, ale chybí tam pořádný bazén pro plavce. Takže bychom rádi vybudovali pětadvacetimetrový plavecký bazén, který bude splňovat i parametry tréninky profesionálů a může sloužit rekreačním plavcům.

Kromě toho chcete ale rekonstruovat i plavecký stadion.
Ano. Vnitřní bazén už je ve stavu, kdy vana potřebuje velkou rekonstrukci. U obou projektů čekáme, zda se podaří najít vhodný dotační program. Kdy se začne s přípravami vám proto přesně neřeknu, ale chtěli bychom stihnout zahájení projektování už letos.