Reklama

Neděle 25. října 2020, svátek má Beáta, venku je 9.1 °C

Město chystá zásadní změny v parkování, dotknou se centra i sídlišť

Zprávy z regionu

13.10.2020

Pavel Vysloužil

Rozšíření placené zóny parkování dál od centra. Rozdělení placené zóny na více částí a odstupňovaný ceník parkovného. Placené parkování i na sídlištích. Omezení vjezdu do pěších zón a parkování v nich. Podpora služeb sdílených vozidel. Nová parkoviště pro kola. Zvýhodnění hromadné dopravy. Tato a další opatření jsou součástí připravované koncepce parkovací politiky, kterou by do konce roku chtělo město předložit veřejnosti.

Asi se všichni, kdo jezdíme po Olomouci autem, na kole nebo koloběžce, shodneme, že situace kolem parkování je v některých částech města a v některých časech naprosto neúnosná. Je velmi pravděpodobné, že nás proto čekají omezení, která nám tak snadno nedovolí bezplatně parkovat v širším centru Olomouce, nebo nám zkrátí a zdraží parking v lukrativních částech krajské metropole. Na druhou stranu by restrikce měly doprovázet i nabídky, které omezení lidem vyváží. Například zvýhodněná MHD, parkování dál od centra třeba za desetikorunu, vybudování infrastruktury pro parkování kol a koloběžek, nebo noční stání na parkovištích sídlištních obchodních center zdarma.

Stovky řidičů také každé ráno hledají místo na hranici zóny, aby nemuseli platit parkovné. Místní jsou z toho nešťastní. Ve hře je rozšíření zón placeného stání podstatně dál, než je tomu dnes.

Foto: Jan Procházka

Pojďme si popsat několik současných modelových situací s parkováním, které nás dokážou pořádně namíchnout a které možná za pár let nebudeme vůbec řešit:

1.
Typickým příkladem je nedostatek míst v placené zóně například v Sokolské ulici, na třídě Svobody nebo na náměstí Republiky. Rychle potřebujete zaparkovat, jezdíte kolem dokola a měříte zkušeným okem, zda se do té malé mezery vejdete se svým vozem. Holt nakonec musíte na parkoviště o půl kilometru dál, které je poloprázdné (Legionářská) a na schůzku doběhnete s vyplazeným jazykem a pozdě.

2.
Stovky řidičů také každé ráno hledají místo na hranici zóny, aby nemuseli platit parkovné – to je případ např. ulice Wellnerovy, Krapkovy, Studentské nebo uliček za Hlavním nádražím ve Starých Hodolanech. Každý den jim to ze života ukrojí cca deset minut času. Za rok jsou to téměř tři dny☹

3.
Tohle fakt nechcete! Návrat našich spoluobčanů ze Zikovy, Fischerovy nebo Karafiátovy ulice večer domů je velkým opruzem a sázkou do loterie v jednom. Legální parkovací místa jsou beznadějně obsazena už kolem páté hodiny odpolední, zbývá pár míst, kdy stojíte dvěma koly na trávě nebo lehce blokujete nástupní místo pro požární techniku. Stihnu to dnes včas?

4.
Máte dítě, které každý den vozíte do školy? Jenom se vám nechce pěšky, nebo dcerku prostě nevzali do školy v místě bydliště a vy musíte autem přes dvě tři městské čtvrti? Témě nikdo z nás nestíhá. Je to totální masakr, ať ráno přijedete do školy v Droždíně nebo na Čajkovského či Hálkovu. Taky se vám stalo, že jedinou příjezdovou cestu zablokoval v 7,45 popelářský vůz technických služeb?

Ve stejnou dobu zeje obrovské parkoviště u Šantovky prázdnotou... Do centra je to přitom odtud jen pár minut.

Foto: Jan Procházka

Nová koncepce chce parkování vyřešit

Nejen s těmito situacemi se chce popasovat nová parkovací politika města. Parkování v Olomouci sice řeší už několikátá politická reprezentace, teď nám ale svítá naděje, že se konečně něco bude dít. „Je třeba přistoupit k určitým omezením, jejichž návrh byl nyní veřejnosti představen. Samozřejmě, že tato opatření se svým způsobem dotknou jak obyvatel, tak návštěvníků Olomouce,“ poznamenal primátor Miroslav Žbánek. I když slibuje, že chce občany omezit co nejméně, vždycky se najdou skupiny, kterých se restrikce dotknou více, případně kvůli nim zaplatí víc peněz.
„Přeji současnému vedení města hodně odvahy. V okamžiku, kdy občané zjistí, že mají platit parkovné třeba Na Vozovce nebo na třídě 17. listopadu, nebude jednoduché situaci ustát,“ míní bývalý primátor Martin Novotný. Upozorňuje tak na dilema, kdy lidé na jedné straně chtějí mít město jako co nejpříjemnější místo k životu, ale často jen potud, pokud to osobně neomezí přímo je samé.
Jak nakonec bude parkování v Olomouci vypadat doopravdy, můžete ovlivnit i vy. Pokud jste to nestihli v prvním kole, kdy radnice během září koncepci několikrát představila na veřejných prezentacích, máte šanci ještě v závěru roku. To bude na stole varianta, kterou experti načrtnou na základě připomínek občanů, komisí městských částí a podnikatelů. Definitivní plán „parkování“ na nejbližší léta má spatřit světlo světa už příští rok na jaře.

„Přece nebudu dávat peníze za parkování, které mi zaměstnavatel neproplatí,“ říká paní Jitka ze Svatého Kopečka, která pracuje v budově RCO a každé ráno několik minut hledá místo za nádražím, odkud projde podchodem do práce za malou chvíli. Patnáct stovek měsíčně za parking v podzemních garážích přímo u práce se jí dávat nechce. Místní v Hodolanech jsou ze situace zoufalí a lidi jako je Jitka přímo nenávidí. Bez opory v zákoně uzavírají veřejné části ulice u chodníků červenými páskami a do vozovky staví vlastní popelnice, jen aby před nájezdníky uhájili místa pro svoje vozy.

Foto: Jan Procházka

Jaká opatření jsou nyní ve hře?

  • Rozšíření stávajících zón placeného parkování
  • Zvýšení cen parkovného
  • Strukturace placených zón (zejména podle vzdálenosti od centra) – cca od 10 do 100 Kč
  • Omezení vjezdu a parkování v pěších zónách
  • Omezení času parkování v některých lokalitách
  • Částečné řešení parkování na sídlištích – legalizace dnes zakázaných parkovacích míst, zálivy pro vyhýbání aut, zjednosměrnění vybraných ulic
  • Placené parkování na sídlištích
  • Přehodnocení politiky vydávání povolení k vyhrazeným stáním
  • Podpora služeb sdílených vozidel (carsharing)
  • Zapojit soukromá parkoviště do městského systému – např. zvýhodněný noční parking obyvatel - parkovací domy, parkoviště u supermarketů
  • Parkoviště pro kola – úschovny, bike boxy, bike tower, parkoviště u institucí a nádraží
  • Zvýhodnění hromadné dopravy – sleva pro domácnosti bez aut, parkovací lístek = jízdenka
  • Výstavba parkovacího domu u plaveckého stadionu (u letadla)