Máte po koronaviru vymalováno? Rozhovor s malířem a natěračem nejen o tipech do roku 2020 - OLOMOUC.CZ
Reklama

Středa 30. dubna 2025, svátek má Blahoslav, venku je 10.8 °C

Máte po koronaviru vymalováno? Rozhovor s malířem a natěračem nejen o tipech do roku 2020

Zprávy z regionu

15.6.2020

PR článek: Markéta Dosoudilová

Jak koronavirus malíře ovlivnil, čemu se vyhnout, když se rozhodnete vymalovat si svépomocí, jaké jsou nejnovější trendy, jak často vlastně malovat a na čem ušetřit. Nejen o tom je rozhovor s Radkem Chrobokem, malířem působícím na Olomoucku už přes 25 let.

Na úvod otázka, která se sama nabízí. Přidal vám koronavirus práce? Chtěli si lidé zvelebovat svoje byty a domy, když nemohli chodit ven a měli více času?
Práce přibylo víc než obvykle, i když hodně je toho pořád. Každopádně spíš jsme se zaměřili na hotely, které si nás okamžitě objednaly, a školy a školky. Takže to jsme ty dva měsíce dělali a do toho nějaké už rozdělané zakázky, ale zaplnili jsme tím tu mezeru, takže koronakrize nás vůbec nezasáhla, spíš naopak. Lidí na řemeslo je málo, takže teď doháníme resty a vlastně jsme naopak možná i ve skluzu. (smích)

Jak je to obecně, pouštějí se do výmalby lidé častěji sami, nebo si objednávají vás? Vyplatí se vymalovat si svépomocí? Jak je to z pohledu cena vs. kvalita?
Tak lidi si nás dost objednávají, hlavně ti, co už nás znají. A ti, co to ještě nevyzkoušeli, tak tam záleží, jak jsou na tom finančně a časově, ale často si to po prvním vyzkoušení nebo referenci od někoho známého většinou vyhodnotí a pak už se taky pravidelně obracejí na nás, protože na pohled jim to přijde velice jednoduché, ale potom zjistí, že to až taková legrace není. Za prvé si tím hodně ničí omítky, protože s barvami nedokážou úplně dobře pracovat, zašpiní spoustu věcí a stráví nad tím strašně moc času. Takže si za to sice zaplatí, ale mají tu práci odvedenou kvalitně, bez starostí a hlavně se zárukou.

Takže lze vaši práci reklamovat?
Ano, samozřejmě. Pokud nějaká reklamace proběhne, není problém přijít a cokoli spravit, což už je pochopitelně v ceně. Jsme jenom lidi, takže se může stát, že se něco odloupne, praskne, nějakou drobnost přehlédneme...

V čem lidé dělají nejčastěji chyby, pokud se rozhodnou vzít malování do vlastních rukou?
Velmi často si kupují levné barvy z velkých hobbymarketů, které nejsou úplně všechny kvalitní a nemají dostatečnou krycí schopnost. Dále pak nedokáží barvu správně naředit. Myslí si, že je hustší a spokojí se třeba jen s jedním nátěrem, což taky není v pořádku. Takže často pak musíme škrábat sádrokarton, protože to bylo v minulosti špatně udělané. Nebo taky nepoužijí penetraci nebo u nátěru vynechají základ, vezmou si jenom vrchní barvu...

Co se teď na zdech "nejvíc nosí"? Nebo stěnám vládne nadčasová bílá?
Já myslím, že ta bílá teď určitě vévodí trošku víc, takže i proto jsme přešli na ZERO barvy, které mají vyšší bělost, než ty běžné standardní barvy, které jsem používal dřív. Ono se to projeví i na tom, že vám pak třeba stačí slabší žárovka, ten pokoj to opravdu rozsvítí. No a k těm barvám obecně, tak pokud ne všude bílá, tak barevně se dělají maximálně 1 nebo 2 stěny a určitě aktuálně frčí hlavně pastelové barvy a odstíny šedé a béžové. Plus z toho, co je teď hodně oblíbené, tak určitě stěrky, ty jdou do módy.

Co to ty stěrky jsou?
Je to vlastně moderní materiál místo obkladu, odolný do sprchových koutů, za kuchyňské linky, ale třeba i jako dekorace do obýváku. Popřípadě samozřejmě i do exteriéru. V nabídce je obrovské množství odstínů. Teď lidi hodně chtějí od ZERO stěrky MagicTouch, ty s efektem kovu, perletě nebo zlata, ale klasika je autentický vzhled betonu, kamene a podobně. A zase to hodně vydrží, dá se to umývat saponátem, je to vysoce otěruvzdorné a vodoodpudivé.

Foto: Barvy pro profesionály

Zmiňoval jste ZERO barvy. Proč používáte zrovna je, v čem se liší od konkurence?
Nemusí se škrábat, jsou paropropustné, takže dýchají, dají se umývat, utírat mokrou hadrou, nerozpouští se, jsou protialergické. Je to vyšší třída, dělá to zkrátka lepší dojem, co se týká bělosti, kvality. Dobře se s tím pracuje díky vynikající kryvosti. Vlastně nám to šetří práci, že to nemusíme dělat tak často, a samozřejmě lidem to šetří peníze. ZERO barvy mají totiž daleko větší životnost - jak se kdysi malovalo co dva, tři, čtyři roky, tak díky ZERO natahujeme životnost až na sedm, osm let. Záleží pochopitelně na lidech, jak se o stěny starají, ale určitě se ta potřeba malovat posune minimálně o dva roky. A to ze zkušenosti třeba i v hospodách a podobně. Nic nepadá, nic se neloupe. Takže ta investice se člověku určitě vrací, když může vynechat jedno malování, ušetří si tím i práci, stěhování nábytku, větrání a všechno s tím související. Navíc je to i ekologická značka. Všechno dováží vlakem co možná nejblíž, takže komu záleží na ekologii, tak je tam i tahle výhoda.

ZERO barvy ale mají v názvu "barvy pro profesionály" - zvládne práci s nimi i amatér?
Určitě. Já si myslím, že to není žádný problém. Je to jen o tom, aby si člověk pořádně přečetl ten postup práce, který by měl dodržet. A taky záleží na zručnosti. Ale určitě stojí za zmínku, že mají speciální výrobky v podstatě na všechno od A do Z - na fasády, vnitřní výmalby, stěrky, nátěry dřeva, nátěry betonu, takže to člověku zase hodně pomůže.

Zmiňovali jsme, jak často je dobré malovat. Nyní se v souvislosti s koronavirem nabízí otázka, jestli nevymalovat i teď, protože v barvách na stěnách se ukládají viry, bakterie, plísně a podobně. Je to tak?
Přesně tak, maluje se i proto, aby se ta místnost v podstatě vydezinfikovala, vyčistila od prachu, uložené špíny… Takže kdo vymaluje teď, určitě nešlápne vedle. A kdo vymaluje barvou ZERO Health tec, má pokoj od bakterií a jiných breberek. (smích)

Co je podle vás značka kvalitního malíře?
Tak kromě používání špičkových barev a té zmiňované možnosti reklamace by měl malíř vždycky trochu vypadat, přijít čistě a slušně oblečený. Takže nemusí úplně platit, že malíř se pozná podle štětky. (smích) A další známka dobrého malíře je, že když odcházíme, tak lidi kromě těch vymalovaných stěn ani nepoznají, že jsme tam byli, protože tam po práci zanecháme jenom prach, který tam byl už před námi. Jsme schopni všechno zalepit, oblepit, zakrýt. A obecně prostě stojí za to prodávat větší kvalitu. Ten rozdíl je pak vidět a i nás to baví, protože nás těší ty výsledky a spokojení klienti.

PR článekMarkéta Dosoudilová