Reklama

Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa, venku je 8.2 °C

UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

Kraj: Na kanál Dunaj-Odra-Labe nechceme dát z veřejných peněz ani korunu

Zprávy z regionu

30.11.2020

Jan Procházka

Ambiciózní a kontroverzní plán na vybudování kanálu Dunaj - Odra - Labe nemá podporu vedení Olomouckého kraje. Po dnešním jednání rady to prohlásil hejtman Josef Suchánek. Podle něj nemá stavba v dnešní době opodstatnění. Kraj se tak odmítnutím připojil k městu Ostrava, které projekt rovněž odmítlo.

Plánovaná trasa kanálu Dunaj - Odra - Labe

Foto: Ministerstvo dopravy ČR

Vláda i přes kritiku ekologů či opozice schválila na začátku října přípravy první části vodního kanálu na řece Odře mezi Ostravou a polskými hranicemi. První etapa by měla vést z ostravské čtvrti Svinov k hranicím Polska. Kromě ekologů se proti tomuto plánu prakticky ihned ostře vymezilo samotné město Ostrava. Nyní se přidává i Olomoucký kraj.
Právě na jeho území se totiž nachází klíčové části plánovaného vodního díla, zejména křižovatka všech tří cest. Ta by se měla nacházet u Přerova, projekt tu počítá s vybudováním přístavu. Tyto části sice nejsou zdaleka součástí první etapy projektu, už dnes se proti nim zdvihá vlna odporu z nejvyšších míst. „Kanál v dnešní době nemá užitkové a ekonomické opodstatnění. Kromě toho je podle odborníků velkou hrozbou pro životní prostředí. Proto si myslím, že bylo správné rozhodnutí jeho výstavbu dále nepodpořit,“ sdělil po jednání rady Olomouckého kraje hejtman Josef Suchánek. Vládnoucí koalice se na tom podle něj shodla jednomyslně. "Osobně tento projekt považuji za hazardování s naší krajinou a za rozhazování peněz pod silným vlivem betonářské lobby. Vzhledem k tomu, že se proti kanálu Dunaj-Odra-Labe staví fundovaní odborníci napříč republikou, nevidím jediný důvod, proč tento nesmyslný megalomanský projekt podporovat. Navíc si myslím, že v kritickém období, v jakém se nyní nacházíme, si takovou investici naše země ani nemůže dovolit,“ doplnila radní Zdeňka Dvořáková Kocourková. Kraj podle dnes vydaného stanoviska nehodlá na přípravu či realizaci vodního díla vydat z veřejných peněz ani korunu.
Odpor ke kanálu se nese napříč politickým spektrem. Například v Ostravě vládne koalice, jíž dominuje hnutí ANO, proti se vyjádřilo i na pět desítek starostů obcí, kolem kterých je kanál trasován.

Naopak mezi propagátory projektu patří prezident Miloš Zeman, který kanál neopomenul zmínit při žádné z oficiálních návštěv Olomouckého kraje. Podle něj je stavba i následný provoz vodní cesty receptem na vysokou nezaměstnanost, která trápí nejen Olomoucký, ale i sousední Moravskoslezský kraj.

Pokud by byl projekt realizován v celém uvažovaném rozsahu, vyšel by podle současných propočtů státní kasu na téměř šest set miliard korun. Jen jeho zmiňovaná první uvažovaná část má stát patnáct miliard. Přesto se podle studie proveditelnosti, o kterou se nyní opírá vláda, jeví stavba, přinejmenším bez labské větve, jako ekonomicky efektivní. I kdyby tomu tak bylo, bude mít vodní dílo obrovský dopad na životní prostředí. Podle mnohých hydrologů totiž v době, kdy se republika potýká se suchem, jen odvede další vodu z krajiny. Lodní doprava navíc nepatří zrovna k nejčistějším.